Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Topman van het jaar die niemand kent

Veel media, en MT hoort daarbij, organiseren ‘beste manager’- of ‘manager van het jaar’-verkiezingen. Daar zit een grappige tegenstelling in, want de allerbeste managers kennen we helemaal niet. Dus kunnen ze nooit op nr. 1 terechtkomen.

Tenminste – als we Jim Collins volgen. Tijdens het onderzoek voor zijn befaamde boek Good to Great uit 2001 deed Collins een ontdekking. De managers van de best presterende bedrijven hadden opmerkelijke overeenkomsten. Ze waren wonderbaarlijk lang in functie (vaak decennia). Het waren zeer gedreven mensen maar ze hielden zich verre van de publiciteit. Harde werkers zonder poespas. Zonder glitter en glamour. Collins noemde dat level 5-, oftewel het hoogste niveau van leiderschap.
Deze topmensen waren aan nog een eigenschap te herkennen: het aandeel van hun bedrijf versloeg jaar in jaar, als een Friese staartklok, de beurs.

In elke economie moeten, zonder dat we het weten, level 5-leiders rondlopen. Maar waar zijn ze? De managers die hun neus de publiciteit in duwen, zijn het in ieder geval niet.

In het altijd zo bescheiden Heerenveen is er in ieder geval één te vinden: René Takens, topman van fietsenproducent Accell. Iedereen kent de merken Batavus, Koga en Sparta, niemand kent René Takens. En dat lijkt precies zoals Takens het voor ogen heeft: de tent is belangrijker dan de vent.

Takens past in het plaatje van Collins. Dit jaar is zijn 13e als topman van Accell. Met grote dadendrang heeft hij het bedrijf uitgebouwd tot marktleider in Europa. Van huis uit is Takens een ingenieur die zich vooral ontwikkeld heeft als marketeer. Met veel geduld, plus een reeks overnames, heeft hij de fietsmerken van de Accell-groep toegesneden op de markomstandigheden, die voortdurend wijzigden onder meer door de vergrijzing en de opmars van de hobbyfietsers. Maar in al die jaren heeft Takens niet veel meer dan een handvol interviews gegeven, meestal met de vakpers.

Het resultaat: in die ruim 12 jaar werd het aandeel Accell jaarlijks ruim 7 procent meer waard. De Aex kromp intussen met gemiddeld 2 procent per jaar.

 @plonk deelt uit:

René Takens

> Stilletjes bouwen aan de strategie met veel focus
> In 2011 steeg de omzet met 9 en de winst met 11 procent

Cijfer: 9En nu het crisistijd is, en de prijzen laag zijn, slaat Accell toe. Na overnames in onder meer de VS, Turkije en Zweden werd deze week bekend dat Takens exclusieve verkoopgesprekken mag gaan voeren met het mooie Britse merk Raleigh, dat onder meer een prima marktpositie heeft in Noord-Amerika. De logica van deze expansie is onontkoombaar. In Nederland kennen we de vele kwaliteiten van het fietsen al jarenlang, maar op veel andere plaatsen beginnen ze dat nog maar net te ontdekken. Een groeimarkt zonder weerga.

Als de overname slaagt wordt Accell langzamerhand een miljardenbedrijf en de vraag is of Takens er nog mee wegkomt de media buiten de deur te houden. Hij zal zijn publieke profiel toch een beetje moeten oppoetsen, en verliest mogelijk zijn status als bescheiden level 5-manager.

Eigen schuld, René Takens!
 

Vorige column: