Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo kan je weer aansluiting vinden met de klant

Een nieuw team heeft kaders nodig om goed te kunnen functioneren. Goede teams beginnen met afspraken.

Veel bedrijven zetten in deze tijd het organisatiemodel op zijn kop om de aansluiting met de klant (weer) te vinden. Duidelijk is dat die aansluiting alleen kan ontstaan door mensen op de werkvloer zoveel mogelijk eigenaarschap te geven. Zelforganisatie wordt dat genoemd. En het vehikel voor zelforganisatie zijn teams. En dus worden nu overal nieuwe teams gevormd: klantteams, projectteams, zelfsturende teams, noem het maar op, je kunt het zo gek niet bedenken of er komt een team voor. En om zo’n nieuw team met vaak ‘oude’ leden een gezonde toekomst te geven, hebben ze een helder kader nodig.

Koers en identiteit

Kaders voor een gezond team zijn de koers en de identiteit van de organisatie waartoe ze behoren, het doel (waarom moeten we een team zijn?), de resultaten, maar ook: hoe wordt er samengewerkt? En: volgens welke kernwaarden wordt gewerkt? Kernwaarden zijn overigens wat anders dan hygiënewaarden, waarden die randvoorwaardelijk zijn. Klantvriendelijkheid is zo’n hygiënewaarde.

Klantonvriendelijkheid nastreven?

Het lijkt me zelfs dat dit een voorwaarde is om überhaupt te overleven in deze tijd. Ik ken bijvoorbeeld weinig bedrijven die klantonvriendelijkheid nastreven (al ken ik er overigens wel die er zonder meer goed in zijn…). Met een kernwaarde bedoel ik echter een waarde die ook echt onderscheidend is. Wat maakt deze organisatie en dus elk team daarbinnen nu zo bijzonder? Lef,  transparantie,  dat soort waarden…

Een gemiste kans

Kaders gaan ook over de afspraken die het team maakt over hoe er wordt samengewerkt. Zaken als: hoe spreken we elkaar aan? Hoe vaak zien we elkaar? Hoe steunen we elkaar? Dit soort samenwerkingskaders zie ik in de praktijk opvallend genoeg weinig terug. De nadruk ligt vaak op afspraken over resultaten en inhoud. Een gemiste kans, omdat goede teamresultaten beginnen bij goede samenwerking en afspraken daarover helpen dit proces op gang.

Duidelijke kaders

Beginnende teams, hoe oud de leden ook zijn, hebben behoefte aan duidelijke kaders. Om vervolgens daarbinnen te kunnen groeien en steeds meer eigenaarschap te leren pakken. Dat is het ware begin van zelforganisatie.

Beeld via Flickr.

Meer van Tica Peeman: