Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Sligro hangt uit het lood

Een zorgelijk signaal. Bij Sligro is de opbrengst per vierkante meter kleiner dan bij de concurrent. Sneeuwt de keten niet onder?


Tijdens de recente aandeelhoudersvergadering klonk Sligro-bestuursvoorzitter Koen Slippens nog stoer. “Jumbo heeft ons met de overname van C1000 echt niet de kaas van het brood gegeten”, zei hij.

Zou het? Jumbo kocht begin 2010 het ruim twee keer zo grote Super de Boer en kreeg onlangs met C1000 nog meer massa. Marktleider Ahold ontketende ondertussen een nieuwe prijzenslag en richt zich met de inlijving van onlinewinkel Bol.com meer en meer op non-food artikelen, terwijl de Plus-keten meer smoel kreeg door een flink mediaoffensief.

Slippens blijft erin geloven

Sligro dreigt temidden van dit geweld met haar supermarkten onder te sneeuwen. Slippens blijft er desondanks in geloven. “Van een verkoop van de supermarkten is geen sprake”, zo zei hij. Hij ziet nog voldoende kruisbestuiving tussen de supermarkt- en de groothandels­activiteiten van het concern. “Ook zien wij onze aanwezigheid op de retailmarkt als een vorm van risicospreiding.”

De resultaten van 2011 ondersteunen die visie echter nauwelijks. In de tweede jaarhelft verdiende Sligro nog geen miljoen euro in de supermarkten. Onder de namen EMTÉ en Golff beheert het concern 131 winkels en dat is weinig, vergeleken met zijn concurrenten. Datzelfde geldt voor de opbrengst per vierkante meter vloeroppervlak, een cruciaal cijfer voor een supermarkt. Die is bij EMTÉ 135 euro, een heel verschil met de 170 euro die de concurrentie gemiddeld weet te realiseren.

Groothandel draait goed

Maar terwijl de supermarkten van Sligro kwakkelden, draaiden de groothandelsactiviteiten (Sligro en Inversco Van Hoeckel) juist wel lekker. Van het totale bedrijfsresultaat van 104 miljoen euro kwam 93 procent van de groothandel. Als marktleider weet Sligro hier een twee keer zo hoge marge (6,1 procent) te verdienen als de markt. Ook het marktaandeel steeg, en wel met 0,5 procent. En ook hier liggen volgens Slippens acquisitiekansen, nu enkele concurrenten het moeilijk hebben.

Het is verstandig dat Slippens zich niet op laat jagen. Maar Sligro hangt nu wel uit het lood. Als groothandel een sterke marktleider, in de retail een kleintje tussen dansende reuzen. Slippens doet er dan ook goed aan een duidelijker perspectief te schetsen – daar ontbreekt het nu nog aan.

Jan Maarten Slagter – Volgt als directeur van de VEB de ontwikkelingen van beursgenoteerd Nederland op de voet. Hij stelt niet alleen misstanden aan de kaak, maar schrijft ook over het sentiment in het bedrijfsleven.

> Alle columns van Jan Maarten Slagter

> Alle MT columnisten