Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Sla je eigen merkmunt

Bitcoin inspireert. Slimme bedrijven lanceren eigen hun eigen merk-munten en binden klanten om ze nooit meer los te laten.

Vroeger, weet u nog, toen verdwenen waardebonnen collectief in een laatje om vervolgens nooit meer ingewisseld te worden. Consumenten hadden er een dagtaak aan om de bonnen te verzamelen, uit te knippen, te combineren en te plakken. Internet maakt dit veel gemakkelijker. Klantkaarten, punten en waardebonnen zijn steeds vaker digitaal. Dit biedt kansen, signaleert onder anderen Paul Kemp-Robertson van Contagious Communications in dit TED praatje.

Goud

Extra kansen. Want wanneer het vertrouwen in bijvoorbeeld de euro daalt, blijken alternatieve valuta in populariteit te stijgen. Het bekende goud is een vanzelfsprekend voorbeeld. Het is al decennia – eeuwen – dé vluchthaven voor vermogende angsthazen. Waarom? Anders dan papieren geld is goud niet afhankelijk van vertrouwen. Goud is echt, waardevast en een waarlijk een universeel ruilmiddel. Je hoeft je bovendien geen zorgen te maken over bederf van het metaal.

Vluchthaven

Nu samenlevingen steeds digitaler zijn geworden, zijn er meer vluchthavens voor mensen die bang zijn voor ontwaarding van hun euro’s of dollars. Het is niet toevallig dat de koers van de bitcoin flink steeg toen Cyprus gered moest worden. Nu zien we dat de Argentijnen vluchten in de virtuele muntsoort. De verklaring is simpel: het land kampt met een torenhoge inflatie en een steeds zwakkere peso.

Starbucks

Uiteindelijk kunnen kortingsbonnen en waardebonnen/punten die bedrijven uitgeven voor hun klanten vergelijkbare rol gaan vervullen als de bitcoin. Mar dan beter. Het als je eigen merk-munt. Koffieketen Starbucks laat in de Verenigde Staten zien welke kant het op gaat  met zijn Starbucks card. In de VS kun je je Starbucks betaalpas zelfs overzetten op je mobiel en dus je koffie betalen met je smartphone. Uit de resultaten die het bedrijf eind juli presenteerde bleek dat Starbucks inmiddels 10 procent van de omzet aan de andere kant van de oceaan uit betalingen met de eigen kaarten komt.

Apple

Volgens Harvard Business Review is Apple stilletjes bezig een eigen merk-munt te creëren. Maar dat is in de VS. Wie volgt in ons land?   

Dit was de laatste bijdrage van Eline Ronner. Lees alle eerder columns van Eline die zij schreef voor MT.nl.