Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Omdat verleiden alleen niet genoeg is

Met nudging prikkel je je medewerkers, maar wil je ze écht aanzetten tot nadenken, dan zijn microfricties nodig, schrijft MT-columnist René Notenbomer.

Foto: Getty

Monique – kent u haar nog? – bruist van enthousiasme. Sinds de bevlogen manager bij een fors productiebedrijf het programma Permanent Impact heeft gelanceerd, boekt ze goede resultaten met haar MVO-doelstellingen. Slimme slagbomen, confronterende printers en verstopte vleeswaren: ze implementeert op zorgvuldige wijze opvallende maatregelen sinds ze ontdekt heeft dat nudging, verleiding, slechts een deel van het verhaal is.

Wil je groen gedrag duurzaam verankeren, combineer nudging dan met microfricties. Kleine prikkels die je aanzetten tot nadenken. En hoewel het voor sommige collega’s even wennen is, waait er duidelijk een frisse wind door het bedrijf. Een beetje prikkelen voor blijvende impact, hoe werkt dat in de praktijk?

Nog maar een paar maanden geleden heeft Monique nudging ontdekt. Een slimme verleidingstechniek, gericht op het faciliteren van automatische keuzes. Maar het effect van onderhuidse gedragsbeïnvloeding blijkt veelal tijdelijk van aard. Misschien is verleiden wel te makkelijk en blijven mensen te zeer in hun comfortzone. Ze kiezen door nudging in elk niet bewust voor duurzame alternatieven. En juist daar gaat het om.

Wil je nudging voor de lange termijn effect geven, combineer het dan met microfricties. Bekras de knop van de kleine wc-spoeling (oogt veelgebruikt, nudging) én vermeld hoeveel water een kleine versus een grote spoeling kost (microfrictie). Door mensen direct bij hun handeling kleine prikkels toe te dienen, stimuleer je ze om bewust andere keuzes te maken.

Monique wil milieuvriendelijk gedrag echt in het DNA van haar collega’s impregneren en ontwikkelde daarom een pakket van aanvullende maatregelen. Zo leest de slagboom de kentekens van collega’s en toont een display bij het betreden van het parkeerterrein de CO2-uitstoot van de betreffende chauffeur deze maand. Inclusief zijn of haar positie in de ‘Emissie Top-50’, een overzicht gevoed door de tankpas van alle collega’s. Mensen worden zich zo bewust van hun gedrag ten opzichte van anderen.

Bij de printer hangt een scherm met daarop de namen van de top-10 papierverbruikers, inclusief hun verbruik versus jouw verbruik. En zoek je in de kantine verse vleeswaren of die lekkere Kwekkeboomkroket? Dan is het goed opletten. Ze liggen elke week op een andere plek. Vegetarisch is het nieuwe comfort food: altijd op de vertrouwde plek. En wil je een leenauto reserveren, dan krijg je eerst de vraag of een videocall niet handiger is. Alles om mensen aan het denken te zetten bij routinegedrag.

De enige beperking bij microfricties is de eigen creativiteit. Met oog voor een juiste balans tussen prikkelen en verleiden. Van haar collega’s krijgt ze inmiddels wekelijk nieuwe tips. Omdat koelen nog meer energie kost dan verwarmen omarmt Monique het nieuwste idee om bij de airconditioning in de vergaderzaal een zuinige LED-display te hangen waarop ieder uur het energieverbruik in rode letters oplicht. Een kleine prikkel om de vergaderparticipanten aan het denken te zetten: kan de airco een stand lager of misschien zelfs uit? Hopelijk stimuleert dit mensen om blijvend te kiezen meer duurzaam gedrag. Nudging en microfricties, een interessant duo.