Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Philips komt niet beroerd uit de crisis

Voor beleggers is het altijd weer een mooi moment als het cijferseizoen losbreekt. Voor de AEX begon het prima – ASML presteerde veel beter dan verwacht –, maar Philips zorgde vervolgens weer voor een stevige domper.

Het aandeel verloor 6 procent doordat bleek dat het Eindhovense concern nog steeds veel last heeft van de zwakke prestaties van zijn consumentenproducten, met name de tv-afdeling.

Het lage consumentenvertrouwen en voorraadeffecten zorgden voor een teleurstellende decembermaand, waardoor een redelijk goed jaar toch in mineur werd afgesloten. Beleggers hadden duidelijk op een beter kwartaal -gerekend.

Het aandeel Philips, dat vanaf de bodem in 2009 ruimschoots verdubbelde, was blijkbaar wat al te ver op de muziek vooruitgelopen. Toch draait Philips als geheel tegenwoordig niet zo beroerd. Over 2010 komt de brutowinstmarge voor het eerst in lange tijd weer boven de 10 procent uit, waarmee in elk geval een van de doelen wordt gehaald van Vision 2015, het strategisch plan dat Philips in september 2010 ontvouwde. Ook de grotere rol voor de winst per aandeel uit dat plan lijkt te worden gehaald. Het doel is dat die winst twee keer zo hard groeit als de omzet. En eerlijk is eerlijk: met een winst per aandeel van 1,54 euro en een voorgesteld dividend van 0,75 euro over 2010 komen de aandeelhouders van Philips niet al te beroerd uit de financiële crisis tevoorschijn.

Aandeelhouders Philips kunnen wel jaloers kijken naar de ontwikkelingen bij ASML, zelf ooit voortgekomen uit Philips, maar dat heeft weinig zin. Net zo min als het zin heeft om te kijken naar het volle orderboek van NXP, nog zo’n voormalig Philips-dochter. In die branche ligt de volgende crisis immers altijd op de loer.

Philips kan zonder deze eeuwige jojo veel meer voor zijn aandeelhouders betekenen. Frans van Houten, de nieuwe topman die op 1 april het stokje overneemt van Kleisterlee, kan de transformatie die Philips in de afgelopen 10 jaar onderging een stevig slotakkoord geven. Bijvoorbeeld door de divisie Consumer Lifestyle op de schop te nemen en nu eindelijk afscheid te nemen van de televisies, die andere Philips-jojo.

> Dit artikel is afkomstig uit MT magazine. Bestel de nieuwste editie online