Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Overvallen door web 2.0

De politie heeft professionele speurders en boevenvangers in dienst. Dat is mooi maar ze zijn overbelast. Daarnaast zijn er in onze samenleving heel veel mensen die de politie best willen helpen. Die hun eigen speurderskwaliteiten willen tonen (de gedrevenen). Of die toevallig getuige zijn van iets strafrechterlijks en een camera op hun mobieltje hebben (de passanten).

 

De politie mobiliseert sinds kort al die kennis en speurdersogen op http://www.boevenvangen.nl/ en op http://www.veroordeeldenaangeven.nl/ Op die sites kunt u langs zorgvuldig geregisseerde muisklik-lijnen bijdragen aan het oplossen van politiewerk. De politie heeft weliswaar een substantiële hoeveelheid speurdersogen in dienst (de professionals), maar buiten de politie lopen nog heel veel meer part time speurdersogen rond – noem ze de amateurprofessionals. Samen zien ze meer dan alle politieagenten bij elkaar. En de politie zet ze nu virtueel in.

Dat is Web 2.0 in de praktijk. Web 1.0 stond voor het statische Internet waarop ieder bedrijf braaf een soort brochure plaatste met in de benedenhoek een emailadres voor wie contact zocht. Web 2.0 bestaat uit een immens, los samenhangend geheel van platforms waarop iedereen die dat wil over alle mogelijke onderwerpen kan meediscussiëren. We weten dat het bestaat. Dat het om zich heen grijpt. Maar bent u er op voorbereid?

De overheid was dat afgelopen jaar in ieder geval niet. Alle, werkelijk alle ambtenaren waren verrast door de enorme snelheid en daadkracht waarmee de scholierenstaking van 2008 er opeens was. Ze lazen erover in de kranten – achteraf! – maar het gebeurde elders: op Hyves. Daar verenigde zich een massa uitermate effectieve en efficiënte activisten, die eigenlijk niet eens wisten dat ze dat waren, maar die gewoon hun ‘natuurlijke' omgeving, het web 2.0, gebruikten waarvoor het bedoeld bleek te zijn: elkaar opzoeken, discussiëren en mobiliseren. En dat razendsnel – de oudjes, alsmede alle ambtenaren, achter zich latend. Kan dat u ook overkomen?

Dell overkwam het. Dell is geen ongeliefd merk met zijn goedkope computers. Maar toen de service en klanttevredenheid teveel daalden, verenigden alle ontevredenen zich razendsnel en effectief op http://www.dellhell.com/. Of neem een nog veel geliefder merk: Apple. Op hun iPhone werd met smart gewacht. Vervolgens maakte Apple steeds met één telefonie-provider per land monopolieafspraken – in Nederland kun je formeel de iPhone alleen maar krijgen met een T-mobile-abonnement. Dat werd niet gewaardeerd. En nu verenigt zich een zeer sophisticated groep van amateurprofessionals op http://www.iphonedevteam.com/ om de code te kraken zodat de dwingende omarming van T-mobile een halt toegeroepen wordt. Klik door op iphoneunlockteam en het idee wordt duidelijk. En reken maar dat veel clevere nerds niets zo prachtig vinden om in dit prestigieuze en internationale team met hun vondsten bewondering af te dwingen.

Kortom, als u clevere nerds zoekt dan kunt u nog steeds best wel een advertentie plaatsen. Maar als u wilt weten wie de besten zijn – en dat meteen gedemonstreerd zien – dan moet u andere wegen bewandelen. "Als ik ergens wil solliciteren, vraag ik eerst altijd aan mijn vrienden op LinkedIn wat voor bedrijf dat eigenlijk is." Daar, en op de andere sociale media sites, wordt het imago van uw bedrijf op authentieke wijze – door vrienden immers – in snel accelererende mate her-bepaald. Dat geldt van Dell tot Apple. Voor u niet?

Alle columns van Carl Rohde vindt u in het speciale online overzicht. Dr Carl C.Rohde leidt een virtueel netwerk van markt- en trendonderzoekers wereldwijd. Daarnaast is hij lector Trendwatching of Fontys Hogescholen.