Laura Walburg

Het hoeft allemaal niet zo Hollands

Het is makkelijk om cynisch te worden tijdens Dreamforce, de conferentie van de Amerikaanse CRM-gigant Salesforce. Maar toch kunnen we er in Nederland wat van leren.

'This conference is not about technology, it is about YOU!', buldert Salesforce-CEO Marc Benioff de zaal in. 'You are all Trailblazers and you are doing an AMAZING job.' Het publiek in het Moscone conferentiecentrum juicht. Tijdens de ruim twee uur die de keynote duurt zal er een volledige Hawaiiaanse dansgroep op het podium komen, wordt de spirit of Aloha geëerd, en staan de CEO's van Adidas, Kone, IBM Bluewolf, Girlscouts of America,en de VP van Google Cloud op het podium. Amazing In de speeches die komen zal het woord amazing ongeveer een keer per minuut vallen, soms wel drie keer per zin. You are amazing, we are on an amazing journey, the clients are amazing, the product is amazing en ga zo maar door. Dreamforce is een fenomeen. Elk jaar komen 170.000 mensen naar San Francisco om bijgepraat te worden over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van de cloudbased CRM-software. Het thema Trailblazers, zoals Salesforce zijn klanten noemt is overal doorgevoerd. Er is een straat afgezet, die volledig is bekleed met kunstgras. Wegwijzers zijn aangekleed als rangers, overal er staan nepbomen, en er hangen posters in met klanten in Salesforce in bergtaferelen. Nuchterheid Het is met Hollandse nuchterheid moeilijk om niet in lachen uit te barsten bij al dit spektakel. Toch heeft het wel iets, deze onbeschaamde positiviteit. Ik probeer het te verplaatsen naar Nederlandt, dat Kees van Dijkhuizen, CEO van ABN Amro vlak voor een congres een Hawaiiaanse krans omgehangen krijgt, en ik zie Ahold Delhaize-CEO Dick Boer niet juichend de CEO van Campina ontvangen om hem te bedanken voor de 'amazing job' die hij doet met het leveren van zuivel. Toch heeft het wel iets. Want ondanks alle zelfverheerlijking, superlatieven en Amerikaanse taferelen zit de conferentie superstrak in elkaar. Vijf leerpunten voor cynische Nederlanders. De Goodies zijn een ecosysteem op zich Iedereen op de conferentie krijgt een tas met spullen,Een prima tas, daar niet van, maar daar onderscheid je je niet mee. Gedurende de conferentie worden er spullen uitgedeeld waarmee je je status kan tonen. Zo krijgen de supertrailblazers de Trailblazer hoodie en worden bij deals tassen, truien, jassen, petten en andere producten uitgedeeld. Zo kan je je onderscheiden van het normale publiek. De ultieme goodie: de gouden hoodie. 2. Het taalgebruik is superstrak en consequent. De Salesforce medewerkers zijn geen onderdeel van het bedrijf, ze zijn onderdeel van de Ohana, Hawaiiaans voor familie. Hawaii speelt een belangrijke rol bij Salesforce omdat oprichter Marc Benioff het idee  voor Salesforce kreeg tijdens een sabattical in Hawaii. Gebruikers van Salesforce zijn Trailblazers en alles is Amazing. Niet alleen Benioff, iedereen vindt alles amazing, andere Salesforce executives, medewerkers en klanten. 3. Er wordt niets aan het toeval overgelaten. Marc Benioff kent zijn hele speech uit zijn hoofd. Hij oefent zijn hele speech zeven keer in zijn geheel. Voor anderen, in de auto, in de badkamer, op straat. Hij gebruikt geen powerpoint, hij loopt door de zaal, de hele tijd geprojecteerd op enorme schermen boven het podium. Ook de speeches van anderen zijn tot in detail geoefend. Het voelt meer als een toneelstuk dan een speech. 4. Succes moet gevierd worden Op zijn Amerikaans, het gaat over Salesforce maar ook de klanten van Salesforce en de medewerkers worden in het zonnetje gezet. Overal hangen posters met de mededeling dat Adidas, Kone, T-Mobile en 21st Century Fox Trailblazers zijn. De boodschap van die bedrijven: ze hebben veel succes met Salesforce. Maar het zijn niet alleen de CEO's die in het zonnetje gezet worden, ook de medewerkers van Salesforce die goede dingen doen, mogen het podium op. 5. Thema is tot in het extreme doorgevoerd. We zijn in het centrum van San Francisco, maar alles moet ons eraan doen denken dat we in de natuur zijn. Het thema Trailblazers, zoals Salesforce zijn klanten noemt is overal doorgevoerd. Er is een straat afgezet, die volledig is bekleed met kunstgras. Wegwijzers zijn aangekleed als rangers, overal er staan nepbomen, en er hangen posters in met klanten in Salesforce in bergtaferelen.