Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

It’s your privacy, stupid!

Het loflied op de transparantie wordt tegenwoordig veel bezongen. Maar niet alles wat transparant is, maakt ons bestaan beter. En omgekeerd, achter veel transparantie gaan keiharde manipulaties schuil.

Aldus MT-columnist Carl Rohde. Lees zijn bijdrage: It's your privacy, stupid!

Google heeft sinds kort een handige applicatie voor iedereen die aan het winkelen is. Zet de applicatie op je mobiel, maak een foto van de streepjescode op het artikel dat je wilt hebben en meteen krijg je bericht waar je in de buurt hetzelfde, of een soortgelijk ­product goedkoper op de kop kunt tikken. Kan het transparanter?

Ander voorbeeld: foursquare.com. Op die site kun je met je mobiel aan de hele wereld ­laten weten waar je je exact ­bevindt en hoe je die plaats – ­restaurant, kroeg, winkel, wat dan ook – waardeert. Zit je er vaak? Dan kun je zelfs burgemeester van de plek ­worden en nieuwe en oude vrienden ­uitnodigen om er tegen gereduceerd tarief iets met je te nuttigen. Een mooie manier om de wereld open te gooien, waarbij de online en de offline wereld de handen ineenslaan. Kan het transparanter?

Nee, maar houden we wel genoeg rekening met de keerzijde van die transparantie? Als je meldt dat je in de kroeg zit, is dat leuk voor je vrienden om te weten, maar wat denk je van het boevengilde? De truc om in te breken bij de familie die in de krant aankondigde een geliefde te begraven is al klassiek. Met Foursquare kan zulke kennis veel effectiever gegenereerd worden. Robmyplace.com lijkt me dan ook een geschiktere naam.

Het loflied op de transparantie wordt tegenwoordig veel bezongen. Zoveel, dat we bijna gaan geloven dat de samenleving inderdaad transparanter wordt. En dat we daar ­allemaal alleen maar gelukkiger van worden. Maar niet alles wat transparant is, maakt ons bestaan beter. En omgekeerd, achter veel transparantie gaan keiharde manipulaties schuil. Zo moet ik bijvoorbeeld geregeld denken aan girlsgonewild.com. Op die site tonen Amerikaanse meiden hun borsten terwijl ze, heteroseksueel en wel, bij elkaar een tong in de mond steken. De kussende Britney en ­Madonna hebben wel wat in gang gezet op de MTV-awards enige jaren geleden! Al die ­galerijen vol vrolijke meiden gaan nu op zoek naar baantjes en volwassen banen. Maar hun foto’s zijn daarmee niet zomaar verdwenen. En zo bieden ze onbedoeld aardige additionele ­informatie aan hun potentiële werkgevers.

Niet alleen uw seksuele escapades laten een spoor na op het internet. Eigenlijk alles wat u er doet, wordt wel door iemand bijgehouden. En dat gaat soms ver. Amazon.com bijvoorbeeld registreert niet ­alleen wat u koopt. Het bedrijf houdt ook bij wat u níet koopt, door al uw kliks vast te leggen. Zo verrijken en intensiveren ze hun kennis van uw voorkeuren. Dat allemaal om u nog beter te kunnen ­bedienen, dat spreekt voor zich. Met de Kindle kan het allemaal nog een slag verfijnder. Iedere aantekening die u digitaal maakt, maakt u doorzichtiger en wordt ten uwe dienste ingezet en uitgebaat. Amazon wil niet vertellen wat allemaal van u wordt opgeslagen. ­Zover gaat de transparantie dan weer niet.

Wist u trouwens dat alle beelden die u plaatst op Facebook eigendom van Facebook zijn? Daar heeft u voor getekend, toen u leuk ging meedoen. Ze blijven ook van Facebook nadat u uw ­account heeft beëindigd. Het blijde, ­iedereen altijd verwelkomende Facebook is daar stilletjes over. Zeg maar: niet zo transparant. En wij dan? Wij vinden het allemaal blijkbaar wel best. In die zin zijn we allemaal blije jonge meiden die hun borsten tonen terwijl we, ­heteroseksueel en wel, bij elkaar onze tong in de mond steken. Want zoiets achterhaalds als privacy, daar kan in dit internettijdperk toch geen sprake meer van zijn?

Alle columns van Carl Rohde vindt u in het speciale online overzicht. Dr Carl C.Rohde leidt een virtueel netwerk van markt- en trendonderzoekers wereldwijd. Daarnaast is hij lector Trendwatching of Fontys Hogescholen.

>> Meld u aan voor de nieuwsbrief van MT en ontvang een gratis hotelbon