.nl | .be

Columns

Innovatie is lastig als de klant de meerprijs niet wil betalen

Kristel Groenenboom wil best innoveren, maar de klant moet er wel aan meebetalen.

Een gymcontainer. Een betonlaboratorium-container voor de aanleg van wegen in Dubai. Een duikerscapsule in een container. Je kan het zo gek niet bedenken of wij bouwen het. Die ideeën komen natuurlijk niet aanwaaien en er gaat veel energie zitten in het uitwerken van offertes. Des te zuurder is het als een project niet doorgaat of als een handige inkoper met je innovatieve idee aan de haal gaat. Waarom vragen jullie geen vergoeding voor die calculaties, kun je zeggen. Tsja, zo werkt het nu eenmaal niet. Bij aanbestedingen krijg je ook geen troostprijs als je naast de opdracht grijpt. Dat hoort bij het spel. Je moet praten als Brugman om meerwerk verkocht te krijgen Regelmatig komen bij innovatieve projecten meerkosten kijken. De klant wil tijdens de bouw ineens de tekening aanpassen. Dat kan, maar zie het allemaal maar betaald te krijgen. Logischerwijs zou je zeggen: wat je bijbestelt, moet je ook betalen. Maar in de praktijk moet je praten als Brugman om al het meerwerk verkocht te krijgen. Dan heb je er nog klanten bij die gemene inkoopvoorwaarden er doorheen proberen te drukken. Of je het complete tekeningenpakket af wil geven na afloop van de opdracht, zodat ze de volgende keer kunnen gaan shoppen bij de concurrentie. Nog zo’n pijnpunt: levertijd. Als de klant zelf gaat bijbestellen of de specificatie wijzigt, zie dan maar eens op tijd te leveren. Deze week moesten we ineens een compleet project wijzigen. De internationale klant wilde toch een ander type container: met dubbele deuren in plaats van enkele. Je zou denken: simpel opgelost, maar niks is minder waar. Vier gemodificeerde containers waren bijna klaar en aan containers met dubbele deuren is bijna niet te komen. Bovendien stond nu een ploeg in de lucht te kijken omdat deze opdracht ineens werd stopgezet. De klant gaat nu ook de vier halfverbouwde containers betalen. Maatwerk, dus daar kunnen we verder niet veel meer mee. Je moet dan toch alle zeilen bijzetten om alles netjes op te lossen en wederom betaald te krijgen. Kortom: innovatie kost altijd geld. Willie Wortel zijn alleen is niet genoeg om innovatief bezig te zijn. Vernieuwen en bedenken is stap 1; winstgevend blijven en je innovatieve product met een goed rendement verkopen is veel moeilijker. Het helpt om een beetje praktisch te denken. Of we een antidiefstal-coating konden leveren, vroeg een klant laatst. ‘Dit staat zo in ons bestek.’ Na een poging om niet te lachen, kwamen we erachter dat ze een anti-graffiti-coating bedoelden. Nu denken wij graag in oplossingen in plaats van in problemen. Het is inderdaad wel handig als een container voorzien is van een anti-graffiti-coating. Die bestaat trouwens allang op de markt. Dus Willy Wortel mag thuisblijven. Nu nog zorgen dat wij de meerkosten van die coating betaald krijgen.