Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe Unilever profiteert van Chinezen

Het is misschien een wat onfris weetje, maar het blijkt dat Chinezen ­op dit moment nog nauwelijks deodorant en shampoo gebruiken. Voor bedrijven als ‘ons ­eigen’ Unilever betekent dat: grote kansen. Hoezo opereren op een ­verzadigde markt?


Het levensmiddelen­bedrijf was dan ook een van de grotere meevallers in het recente derde kwartaalcijfer­seizoen, een seizoen waarin duidelijk werd dat de meeste ondernemingen al langer dan onze regering bezig zijn met te ‘snoeien om te groeien’.

Unilever kwam met een gezond ­hogere omzet en een nettowinst van 1,35 miljard euro, 43 eurocent per aandeel, waarvan bijna de helft wordt uitgekeerd als kwartaaldividend. ­Topman Paul Polman toonde zich ­tevreden, maar zette wel meteen de kanttekening dat de groei nu meer dan ooit door opkomende markten als China en India gedreven wordt. Unilever heeft daar een sterke ­positie: het omzetaandeel van de opkomende markten is inmiddels liefst 40 procent (van de 11,5 miljard euro omzet in het derde kwartaal komt 4,6 miljard euro ervandaan). En dat percentage loopt de komende ­jaren alleen maar verder op: waar de organische groei in (bijvoorbeeld) West-Europa in het derde kwartaal iets onder het nulpunt lag, was die in de opkomende markten 6,7 procent.

Er zijn meer Nederlandse multinationals die hun omzet snel naar het ­oosten zien verschuiven. Vooral ­China blijkt een ­magneet: het land haalt dit jaar Japan in als tweede economie van de wereld, ­nadat in 2007 Duitsland gepasseerd werd, en in 2005 Groot-Brittannië.
Beleggers die van deze groei willen profiteren, kunnen op zoek gaan naar kansrijke Chinese bedrijven, maar ze kunnen ook dichter bij huis blijven.

Volgens een recent rapport van ­Jonathan Stubbs, beleggingsstrateeg bij Citigroup, zijn Europese multi­nationals die flink groeien in opkomende markten namelijk relatief laag gewaardeerd. Hij wees daarbij concreet op Unilever, maar bijvoorbeeld ook op AkzoNobel, dat de Chinezen volop aan het verven krijgt.

Heel fijn dus dat nu ook de Chinezen graag fris willen ruiken, hun haren willen wassen en hun huizen willen verven. Dat houdt ook onze economie overeind.

'Op de Slagtbank' is de nieuwe column van VEB-directeur Jan Maarten Slagter. De beleggersvoorman schrijft voor MT over de ontwikkelingen van (Nederlandse) bedrijven in hun sector. 

Lees ook zijn vorige bijdrage: