Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe je reputatie in een formule te vangen?

De factoren die je reputatie beïnvloeden, zijn te vangen in een formule, zegt Paul Hughes. Hij laat zien hoe het werkt.

‘Het concept van ‘Reputatie’ wordt vaak verkeerd begrepen, toch geloof ik dat er een simpele formule is die we kunnen gebruiken om te begrijpen waar deze door beïnvloed wordt’, aldus Paul Hughes, de man achter de ‘Ten Meters of Thinking’ methode.

Concepten visualiseren

Tijdens mijn werk moet ik vaak iets wat complex is inzichtelijk maken. Ik maak daarom graag gebruik van wat ik noem ‘Visual Statements’ om concepten die algemeen gebruikt worden, maar op de een of andere manier nog steeds niet begrepen worden, te helpen ontrafelen.

Een definitie

Reputatie is hoe onze identiteit wordt bepaald door anderen. Met andere woorden: onze reputatie is niet van onszelf, maar van anderen. We kunnen onze reputatie alleen maar beïnvloeden, maar de vraag is: hoe?

Een formule

Ik heb een simpele formule ontwikkeld, die ik vaak gebruik tijdens mijn werk met organisaties: Gedachten + Idealen = Reputatie. Met ‘Gedachten’ bedoel ik creativiteit, innovatie en het vermogen van een organisatie om zich te kunnen aanpassen aan verandering. Met ‘Idealen’ bedoel ik ethiek, waarden, principes en hoe consequent een organisatie zich daaraan houdt, en Reputatie wordt gevormd in de ruimte daartussen.

Zoals te zien is in de Visual Statement hiernaast, verwerken wij gedachten met onze hersenen – uiteindelijk zijn ze logisch – terwijl idealen door ons hart worden ontvangen – zij betekenen iets.

En we kunnen dit vanuit het perspectief van onze organisatie bekijken, alsook vanuit het oogpunt van onze klant: de gedachten die wij naar voren brengen, dienen logisch te zijn voor anderen, zij blijven in het hoofd hangen, en de idealen die we uitdragen betekenen iets voor anderen, hun hart wordt geraakt.

Waar moet je je op richten?

Dus, als reputatie wordt gevormd in de ruimte tussen Gedachten en Idealen, kunnen we ons de behoefte voorstellen om de juiste balans daarin te vinden. Tijdens mijn werk reis ik de hele wereld rond en kom ik met allerlei verschillende organisaties in aanraking, maar ik zie helaas dat te veel nadruk wordt gelegd op gedachten, en niet genoeg op idealen. Ik heb het zelfs zo extreem gezien dat indrukwekkende ideeën worden aangedragen, die niet of nauwelijks zijn gebaseerd zijn op idealen.

We hebben allemaal wel eens een reclamecampagne gezien die ongelooflijk origineel is en toch niets uitdraagt. De meeste reclamebureaus zien dit nu wel in en bieden nu betere campagnes aan die innoverend zijn en een boodschap hebben. Als je nog eens kijkt naar de Visual Statement, kan je zien waar je wilt zijn: rechts bovenaan, waar grootse ideeën gecombineerd worden met grote idealen.

Nu we van alles kunnen, wat gaan we doen?

Ik ben steeds weer onder de indruk van innovaties die op de markt worden gebracht, maar ik ben veel te vaak teleurgesteld door het gebrek aan waarde. Vandaar de vraag: nu we van alles kunnen doen, wat gaan we dan doen?

Ik denk dat wij, met steeds meer macht binnen handbereik in de vorm van technologie, een steeds grotere verantwoordelijkheid hebben, en een grotere behoefte aan een antwoord op de vraag: wat is het ideaal waarop mijn idee is gebaseerd?

Lees meer over Paul Hughes: