Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Drukte voor ontstressers

Op een of andere manier verkeren nog steeds veel mensen in de veronderstelling dat de yuppies in de jaren tachtig heel hard werkten. Maar wie dat denkt, vergist zich.

 

Met zijn allen maken wij nu namelijk veel méér werkuren dan toen. Dat geldt voor mannen, maar vooral ook voor vrouwen. Nogal wat statistieken maken dit duidelijk. Wat de statistieken echter niet duidelijk maken is wat dit betekent op mentaliteitsniveau. Kort maar krachtig: we zijn als nooit tevoren terechtgekomen in een stress-samenleving.

Vooral vrouwen hebben hier last van. Dat heeft ook te maken met het feit dat zij thuis relatief veel meer huishouduren draaien. Het zal u niet zijn ontgaan: mannen en vrouwen maken samen kinderen. Maar meteen na de geboorte – en trouwens ook daarvoor – hebben vrouwen er veel meer werk aan, zo blijkt. Kinderen zijn bewerkelijk. We proberen ze onder te brengen in kwali­teits­uurtjes, maar agendatechnisch laten ze zich nu eenmaal slecht sturen. Het zijn namelijk levende wezens, spontane diertjes. Daarom wilden we ze ook zo graag. Maar ja, het vreet wel tijd. Waarbij ook nog eens komt dat we ons schuldig voelen als we denken ze te weinig aandacht te geven.

  1. Echte liefde voor onze kinderen,
  2. er dus heel graag altijd voor ze willen zijn én
  3. strakke werk­uren draaien:

Het is de ultieme drie-eenheid die velen een (latent) schuldgevoel laat oplopen. Marketeers spelen er gretig op in met wat zo mooi heet: ‘de marketing van het volmaakte moment'. Dan zíjn we allemaal bij elkaar – voor de televisie, aan de brunch, op een weekendje uit of in de echte vakantie – en dan móet het dus ook een volmaakt familie­moment worden (waarmee de stressdreiging overigens alweer binnenstroomt). Vandaar dat de uitbaters van kinderpartijtjes zulke goede zaken doen: hun werk ontlast en ontstresst.

Ontstressen is een woord dat 15 jaar geleden trouwens nog niet eens bestond. Nu weet iedereen wat het betekent. Net als burn-out. Vooral voor vrouwen in de dertig ligt dat gevaar op de loer. Mannen zitten simpel in elkaar: ze werken als ze werken en doen iets met de kinderen als ze iets met de kinderen doen (waarbij de ze troep in huis dan weer niet ‘zien'). Vrouwen echter, zo blijkt uit onderzoek, hebben de neiging om zich op het werk zorgen te maken over de kinderen, en om zich thuis zorgen te maken over het werk. Het gebrekkige mannelijke vermogen tot multitasken heeft dus zo zijn voordelen.

Voeg daaraan toe dat als het over werkzaken gaat vrouwen in eerste instantie met de baas onderhandelen aan de kantoortafel en mannen met hun vrouw aan de keukentafel, en het wordt duidelijk waarom vrouwen grosso modo de meer gestreste sekse zijn. Ieder product (witte wijn), iedere dienst (spa's), iedere organisatie die stress van onze schouders neemt, wordt niet gewaardeerd, nee, daarvan wordt gehouden. Liefde waarover ook nog eens in geuren en kleuren wordt verteld op heel veel verjaardagsfeestjes. Kortom: hoe meer u het ontstressen van de mensheid – of minder ambitieus: van uw doelgroep – serieus neemt, hoe meer liefde u ten deel zal vallen.

Alle columns van Carl Rohde vindt u in het speciale online overzicht. Dr Carl C.Rohde leidt een virtueel netwerk van markt- en trendonderzoekers wereldwijd. Daarnaast is hij lector Trendwatching of Fontys Hogescholen.