Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dominique Haijtema: technologie als digitale disruptie of exponentiële onzin?

Alle snelle technologische ontwikkelingen ten spijt, ze hebben pas een functie als ze aan een klantbehoefte voldoen. Technologie is mensenwerk.

Je kunt er niet meer omheen. Termen als digitale disruptie, Big Data of exponentiële groei. Bedrijven die willen vernieuwen komen allang niet meer weg met een ict-afdeling, digitale strategie of social-mediabeleid. Maar dat wist u waarschijnlijk allang.

We worden steeds vaker bang gemaakt met verhalen dat we de boot missen als we niet begrijpen hoe snel de veranderingen gaan en hoe groot de impact van digitalisering werkelijk is. Als u niet oppast, zou uw bedrijf of uw afdeling binnenkort zomaar eerder in een museum dan op de beurs kunnen thuishoren.

Het succesverhaal van het Nederlandse Booking.com in deze MT toont overtuigend aan hoe een jong technologiebedrijf in korte tijd heel machtig kan worden. Wellicht is elk bedrijf binnenkort wel een digitaal bedrijf.

Er moet een klantbehoefte zijn

Maar hoe geavanceerd de technologie ook is en wordt, het product moet nog wel goed en bruikbaar zijn en aan een menselijke klantbehoefte voldoen. De klant bepaalt en dat is misschien de grootste revolutie. We kunnen hier op de redactie de mooiste verhalen verzinnen en realiseren, als u er niet op zit te wachten, heeft ook het digitaliseren van onze content geen enkele zin.

De meeste mediabedrijven komen vaak niet verder dan: we moeten ook iets online doen. Maar dat is het verkeerde vertrekpunt, omdat je dan nog steeds doet wat je altijd al hebt gedaan, alleen iets digitaler. Dingen maken waar wellicht niemand op zit te wachten. Alleen word je daarvoor nu harder en sneller afgestraft.

Nieuw soort kampvuur

Technologie is als een nieuw soort kampvuur, stelde de Amerikaanse artiest Laurie Anderson. Technologie faciliteert vooral het vertellen van verhalen aan elkaar. Dat is een mooie metafoor die aanzienlijk minder bedreigend en ingewikkeld klinkt. Zonder mensen is technologie niets waard. Wat de technologische innovatie of verandering ook is, als het geen waarde toevoegt is het uiteindelijk nutteloos. En wat geen functie vervult, verdwijnt vanzelf.

De wereld kan in een razend tempo veranderen, onze menselijke behoefte aan verbinding is en blijft altijd dezelfde. We willen ergens bijhoren, we willen gezien en erkend worden en we willen graag ergens een bijdrage aan leveren.

Exponentieel gek maken

Wat dat betreft is het digitale tijdperk niet veel anders dan het stenen. Alleen de grote hoeveelheid informatie waarmee we elkaar exponentieel gek weten te maken verandert. En wellicht zijn we tegenwoordig iets vaker – ten onrechte – bang dat we van alles missen.

Kennis is nog geen wijsheid en soms kunnen we ons beter afvragen in hoeverre technologische ontwikkelingen ons daadwerkelijk verder helpen of vooral meer stress en verwarring creëren. Laten we elkaar vooral verhalen blijven vertellen. Maar dan geen sprookjes, maar verhalen waar we echt wat aan hebben.