Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De schuldratio bij CSM nipt onder kritieke grens

Oeps. Twee winstalarmen in drie maanden moeten afgeven, dat is niet fijn. Oftewel: CSM heeft een probleem. De Diemense producent van melkzuur, bakkerij­ingrediënten en cakes en muffins voor Starbucks en andere horeca nadert de grenzen van zijn bankafspraken. ­

Het concern zit in de tang van zowel een omzet- als margeontwikkeling, die tegenvalt. Om de margedruk op te vangen, moeten in 2012 in elk geval de kosten met 30 miljoen euro omlaag zijn gebracht. Maar de omzet is een ander verhaal. In augustus en september zag CSM vooral in Noord-Amerika de vraag terugvallen. In Europa liep het bakkerijkanaal schade op door fellere prijsconcurrentie. Dat de tegenwind serieus is, blijkt er ook wel uit dat inmiddels ook de veel­belovende Purac-divisie (melkzuur) bij de tegenvallers hoort.

Volgens de bankconvenanten mag de verhouding tussen de nettoschuld (de korte- en langetermijnschulden minus de beschikbare cashmiddelen) en het bedrijfsresultaat (ebitda) niet hoger uitkomen dan 3,5. Daar dreigt CSM nu gevaarlijk dicht bij te komen.

Medio dit jaar bedroeg de nettoschuld 679 miljoen euro. Door de acquisitie van Best Brands in 2010, een Noord-Amerikaanse producent van bakkerijproducten, is deze ratio al ongeveer verdubbeld. In de eerste jaarhelft kwam de ebitda (de winst voor rente, belastingen, afschrijvingen en andere waardeverminderingen) uit op 111 miljoen euro. Voor het net afgesloten kwartaal verwacht CSM-ceo Gerard Hoetmer op een ebitda van zo’n 35 miljoen euro uit te komen, inclusief afschrijvingen op vaste activa.

En hoewel in het vierde kwartaal vaak een positief seizoenseffect zit, houdt het concern toch alvast rekening met een teleurstelling. Voor die periode lijkt een ebitda van 50 miljoen euro reëel. Dit zou het bedrijfsresultaat voor heel 2011 op zo’n 200 miljoen euro doen uitkomen, 65 miljoen minder dan in 2010. De schuldratio blijft dan met 3,4 nog maar nipt onder de kritieke grens.

Dit krappere financiële jasje maakt een aanstaande dividendverlaging waarschijnlijk. In zo’n scenario zijn het immers vaak de aandeelhouders die als eerste op de blaren zitten. Het zijn al met al bepaald geen zoete broodjes die Hoetmer voor hen in de aanbieding heeft. 

> Dit artikel is afkomstig uit MT Magazine. Klik hier om het magazine online te bestellen.