Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De incidenten van Wessanen

Wessanen probeert uit alle macht een belangrijke speler op de Europese markt voor natuurvoeding te worden. En dus verandert er veel in het bijna 2,5 eeuw oude bedrijf. Eén ding blijft bij het concern echter opvallend hetzelfde: de bijna traditionele éénmalige tegenvallers.

Verliezen, frauderende dochters en ruzie in de bestuurskamer leidden al eerder tot rode cijfers. Het aantreden van Piet Hein Merckens moest een einde aan die praktijken maken. Bij de recente jaarcijferpresentatie bleek de nieuwe topman in elk geval een rasechte positivo. Hij noemde 2011 'een zeer hoopvol jaar voor ons allen bij Wessanen'.

De cijfers die hij meebracht deden anders vermoeden. Het bedrijf moest opnieuw fors afschrijven, zag de nettoschuld oplopen en de vrije kasstromen met minus 2 miljoen euro tegenvallen. Desondanks keert het concern wel cashdividend uit. Dat betekent dat er in april zo’n 6 miljoen euro cash de deur uitvliegt, wat de nettoschuld weer zal doen oplopen. Door 37 miljoen euro afschrijvingen in het vierde kwartaal dook Wessanen over heel 2011 in het rood, een jaarverlies van 17,1 miljoen euro. 

Zonder die afschrijvingen boekte de onderneming wel winst, behoor je dan te zeggen. Maar bij Wessanen zijn de eenmalige afschrijvingen haast een repeterend fenomeen, zodat van echte winst eigenlijk geen sprake is. De pijn zat deze keer vooral in de divisie ‘Frozen Foods’, kortweg de afdelingen kroketten en frikadellen, de afdelingen die het biologisch imago van Wessanen altijd een beetje ontkrachten. Maar ook in de biologische producten in Europa, het hart van het bedrijf, moest een waardevermindering worden geslikt.

Het is ironisch dat de Amerikaanse dochter ABC de zaak moet redden. De sapjesfabrikant was lange tijd een blok aan het been van Wessanen. Een jaar of drie geleden bleek er flink te worden gefraudeerd, wat Wessanen richting afgrond dreef. Besloten werd om de sapfabrikant af te stoten, maar de afwikkeling van de fraude bleek lastiger dan verwacht, zodat verkoop steeds werd uitgesteld. Nu blijkt ABC een van de meest winstgevende divisies met een marge van bijna 9 procent. Dat zegt trouwens ook veel over de rest van het bedrijf.

Jan Maarten Slagter volgt als directeur van de VEB de ontwikkelingen van beursgenoteerd Nederland op de voet. Hij stelt niet alleen misstanden aan de kaak, maar schrijft ook over het sentiment in het bedrijfsleven.

> Alle columns van Jan Maarten Slagter


Op MT.nl/columns vindt u de bijdragen van andere MT-columnisten: