Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Mensen beter laten presteren? Spreek ze aan op hun kwaliteiten

Als je op je kwaliteiten wordt aangesproken, komt de inzet en het werkgeluk vanzelf, weet Cees Schenk.

Kennis van de psychologie is uitermate nuttig om ondernemingen succes te brengen, maar het is vaak slecht te verkopen. Persoonlijke opvattingen leggen veelal meer gewicht in de schaal dan degelijke, wetenschappelijke kennis (toegegeven: niet al het sociaal-psychologische onderzoek is even betrouwbaar, maar daarmee is nog niet alles ongefundeerd). 

Fouten traceren

Een van de punten waar de wetenschap en de praktijk nogal ver uit elkaar lopen, is op het punt van feedback. De gemiddelde manager richt zich op het oplossen van problemen, en spreekt medewerkers dus in de eerste plaats aan op hun tekorten. Het is een stijl die ook de meeste opvoeders hanteren, net als het onderwijs. Toch is het beter om je als leidinggevende te richten op versterking van de kwaliteiten van je medewerkers.

Medewerkers

Vooropgesteld: het zijn natuurlijk niet alleen de bazen die deze cultuur in stand houden. Medewerkers kunnen er ook wat van. Opgevoed door dezelfde soort ouders en scholen, hebben maar weinigen het lef ontwikkeld om zich te richten op datgene dat zij het liefste doen en waar ze – bijgevolg – ook het beste in zijn.

Werken is ellende

Soms lijkt het wel of werken per definitie min of meer tegen je zin moet zijn. De wereldwijde Gallup-onderzoeken met betrekking tot ‘employee engagement’ leveren telkens weer dramatische cijfers als het gaat om die betrokkenheid van medewerkers bij het werk dat zij dagelijks uitvoeren.  En veel niet-betrokken mensen benutten elke gelegenheid om maar zo min mogelijk bij te dragen of zelfs de gewenste gang van zaken te belemmeren. 

Medewerkers zijn geen monniken

Zijn die ongeïnteresseerden nu allemaal lapzwansen? Welnee. Veel mensen moeten binnen hun taak werkzaamheden verrichten die niet werkelijk op hun lijf geschreven zijn. Het antwoord van de leidinggevende is dan: ‘Gelijke monniken, gelijke kappen, die werkzaamheden horen nu eenmaal bij de functie”. Maar medewerkers zijn geen monniken, van wie louter devotie gevraagd wordt. Ze zijn evenmin zo gelijk dat één kap – oftewel: één taakopdracht –  tot de beste resultaten leidt.

Talent inzetten

Er zijn talloze onderzoeken waaruit blijkt dat mensen die op hun talenten worden aangesproken beter presteren. Mensen die vooral ingezet worden op taken waarbij zij hun kwaliteiten kunnen benutten, zijn gelukkiger, ervaren minder snel spanning, voelen zich gezonder en hebben meer energie. Managers die expliciet aandacht hebben voor de kwaliteiten van hun medewerkers kunnen vaststellen dat het verloop afneemt, de productiviteit en de klanttevredenheid toenemen.

Ook de medewerker moet in actie komen

Niet elke functie is even geschikt om af te stemmen op de kwaliteiten van de medewerker. Dat neemt niet weg dat er altijd ergens ruimte te vinden is om daar meer aan tegemoet te komen. De andere kant van de medaille is dat medewerkers zelden binnenkomen met de gedachte dat zij hun functie wel even zo zullen vormgeven dat die optimaal bij hen past. De opvatting is eerder: 'hier moet ik het mee doen, of ik moet weer wegwezen.' Het zal als leidinggevende dan ook zeker een hele kluif zijn om anderen te laten nadenken over het zodanig aanpassen van hun werk dat in ieder geval een deel van het takenpakket een maximaal beroep doet op de eigen kwaliteiten. Maar als het lukt, zal zowel de medewerker als de organisatie daarvan profiteren.

Motivatie inbegrepen

 Als het lukt iets meer ruimte te creëren voor het laten aansluiten van de werkzaamheden bij de kwaliteiten van de medewerker, is motivatie van je medewerkers geen zorgpunt meer. Medewerkers hoeven zichzelf ook niet meer met veel inspanning tot het werk te zetten. Als je doet waar je goed in bent en plezier aan beleeft, is de motivatie als vanzelf inbegrepen.

Je wilt toch mensen helpen?

Gek eigenlijk dat leidinggevenden hier gemiddeld zo weinig oog voor hebben. Eén van de redenen waarom je ooit bent gaan leidinggeven, is toch dat je anderen wil ondersteunen in het zo optimaal mogelijk functioneren? Begripvol en samen met je medewerkers zoeken naar mogelijkheden zal je eigen motivatie en die van de medewerkers goed doen. Uit onderzoek blijkt tenslotte dat een kleine verandering in de mindset grote effecten kan hebben.

Foto via Flickr.com

Meer brein in bedrijf?


Ook de meest recente printeditie van Management Team staat helemaal in het teken van talent. Ben je nog geen abonnee? Vraag de huidige editie dan aan als gratis proefnummer