Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Herken tijdig de naderende burn-out

Medewerkers met een burn-out zijn een dure aangelegenheid voor bedrijven. Tijdig reageren op herkenbare signalen bespaart kosten.

Er is wat veranderd. Vanaf 2013 zijn alle mentale klachten die het gevolg zijn van werk uitgesloten van verzekerde zorg. Een medewerker met een burn-out die hulp nodig heeft, wordt daardoor een dure aangelegenheid. Maar dat is een probleem waar managers iets aan kunnen doen.

Groeiend probleem

Het aantal werknemers met burn-outklachten is de laatste jaren sterk toegenomen. In 2011 hadden 1 op de 8 werknemers er last van. Niet alle chronische stress leidde tot langdurig ziekteverzuim, omdat mensen hulp zochten bij de GGZ. Die route is nu niet meer ‘gratis’.

uitzieken

Dus als er vage klachten zijn, blijven we eerst even thuis. Uitzieken. En juist bij burn-out is dat een kansloze remedie. De klachten en het verzuim duren dramatisch lang als een doelgerichte, reactiverende begeleiding uitblijft. Want met die begeleiding gaat een medewerker al na drie weken  voorzichtig aan het werk. Zonder hulp loopt het ziekteverzuim zomaar op tot een half jaar. Het is een vestzak-broekzaktruc. De overheid bespaart op de collectieve voorzieningen en verplaatst de rekening naar de broekzak van de individuele onderneming. En die kosten zijn niet mals. Het zorgt voor doorlopende loonkosten, vervangingskosten, verlies aan omzet en verhoogde druk bij andere medewerkers. En daar komt de manager om de hoek kijken. Hij of zij heeft de sleutel in handen.

Oplossingen

Het risico van de uitval door overbelasting blijft. Niet elke werknemer is even stressbestendig. Nu de weg naar goedkope en snelle hulp is afgesloten, wordt het nog belangrijker er voor te zorgen dat de overbelasting géén voet aan de grond krijgt. Dáár ligt een rol voor de leidinggevende. Als die de eerste signalen van overbelasting herkent én direct ingrijpt, biedt dat soelaas bij dreigende overbelasting.

Vroege signalen

Het herkennen van de eerste signalen van overbelasting is niet heel moeilijk. Eén belangrijke indicatie is als een medewerker zich regelmatig  ziek meldt. Als er een patroon van wisselende oorzaken is, ligt hier de taak voor een serieus gesprek. Maar dan ben je eigenlijk al (te) laat. De gedrag-, denk- en emotionele veranderingen zijn doorgaans veel eenvoudiger te herkennen. De indicatie zitten op het gebeid van gedrag, emoties en het denken.

  • Gedrag: Kribbig, snauwerig, extreem kritisch gedrag of last met het afronden van taken en algemeen onrustig gedrag zijn belangrijke indicatoren voor een dreigende burn-out.

  • Emoties: Prikkelbaar en geïrriteerd, snel emotioneel waarbij de bandbreedte van de emoties groot is. Ze zien zaken zwaar in en voelen zich overweldigd door een veelheid aan taken.

  • Denken: Moeite met helder denken, vergeetachtigheid, besluitloosheid of een duidelijk verminderd oplossend vermogen duiden op overbelasting en een naderende burn-out.

De aanpak

Als je een aantal van de bovenstaande symptomen ziet, schroom niet om dat met de medewerker te bespreken. Ga samen op zoek naar de oorzaken en pas taken aan om even de druk van de ketel te halen. Heb het in die gesprekken over de overbelasting en niet over de (lage?) stressbestendigheid. Mocht de aanpassing in werk of taken geen oplossing blijken, stel een doorverwijzing niet uit. In vergelijking met een langdurig verzuim zijn de te maken kosten veel meer een investering. Iemand die zelf zicht heeft op het ontstaan van overbelasting, heeft een veel lagere kans om weer overbelast te raken. Dit in tegenstelling tot degene die ooit door een burn-out geveld is, want zij lopen juist een verhoogt recidive-risico.

Eerdere columns van Cees Schenk: