Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Bob de manager

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Bob doet zijn best. In aflevering 4 schakelt hij de chef automatisering in als Big Brother.

Beste Thomas

De Raad van Bestuur is van plan om een regel uit te vaardigen die het bezoeken van sekssites verbiedt. Onlangs heeft de rechter namelijk bepaald dat je zonder zo’n regel een werknemer die tijdens werkuren zo’n site bezoekt niet mag ontslaan. Ik wil echter eerst zeker weten of er in onze divisie überhaupt werknemers zijn die sekssites bezoeken. Ik denk niet dat dit bij ons het geval is en dan heeft het uiteraard weinig zin zo’n regel in te stellen. Je kent mijn motto: hoe minder regels, hoe beter. Desalniettemin: zou jij als chef automatisering discreet kunnen onderzoeken of er sekssites bezocht worden?
Groet,
Bob

Beste Bob

Op jouw verzoek heb ik een week lang het bezoek aan sekssites bijgehouden. Dat was nog een hele klus en ik moet concluderen dat jouw verwachting dat het wel mee zou vallen helaas niet overeenstemt met de werkelijkheid. Van de 176 werknemers bezochten er de afgelopen week 38 een seksite. Hierbij moet ik aantekenen dat van die 176 er elf al langere tijd thuis zitten, er zes ziek waren, vier op dienstreis en veertien op cursus. Houden we 141 werknemers over; 27 procent bezocht dus een seksite. De kortste bezoekperiode was 81 seconden. Dat was Rob van den Bent, van de loonadministratie. Die was, zal ik maar zeggen, snel klaar. De langste bezoekperiode was Kees Hagenaars, onze avondportier. Tja, hij is jong en de avond lang, maar 21 uur en acht minuten in een week tijd is toch wel erg veel.
De gemiddelde bezoektijd is 14 minuten per week. Men bezoekt de gehele dag door, maar tussen drie en vijf is men er het drukst mee. Eén werknemer was de hele zondagmiddag ermee bezig. Het betreft ons hoofd juridische zaken Frederik ten Have. Zo te zien (1 uur en 47 minuten) raakt hij vooral opgewonden van aerdenhoutsesletjes.nl. Kennelijk geeft men elkaar ook tips, want veel werknemers bezoeken dezelfde sites. Bovenaan in onze divisie staat viezeplaatjes.nl, gevolgd door annekewiljounu.nl. Vooral marketing is gek op annekewiljounu.nl: twaalf van onze twintig marketeers bezochten de site, onder wie chef marketing Lodewijk de Vries (maar niet meer dan elf minuten die week). Delekkerstekantoorseks.nl staat op drie. Eerst dacht ik dat ikhebzininbizarrespelletjes.nl op drie stond, maar die site blijkt gewelddadige games te bieden. Geldt die regel van de Raad van Bestuur trouwens ook voor gamesites? Anders wil ik daar ook nog wel een week aan besteden. Veelbezocht is ook kommaarschatje.nl, omdat die prominent op de site heeft staan dat bezoek op geen enkele manier te traceren is; dat men daar anno 2003 nog intrapt. Vooral Frank Roblé van sales is gek op kommaarschatje.nl: maandagochtend begon hij om 09.02 uur en was pas om 10.58 uur klaar. Helaas moet ik meedelen dat ook een van de directieleden onder de bezoekers valt. Het betreft onze financiële man Luc van Houten, wat me verrast, want Luc staat bij automatisering bekend als iemand die nauwelijks weet hoe internet werkt. Hij deed het in elk geval wel buiten werktijd: donderdagavond bezocht hij van 18.12 tot 18.24 uur beursplein5hoertjes.nl.
Heb je hier wat aan?
Groet,
Thomas

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Beste Thomas

Dank voor je onderzoek. Ik had niet verwacht dat je het zó grondig en gedetailleerd zou aanpakken. Hier heb ik zeker wat aan. Ik zal de Raad van Bestuur vandaag nog melden dat zo’n regel broodnodig is, wat mij betreft ook voor gamessites. Wat ik met Van Houten moet weet ik nog niet. Ik heb hem inmiddels discreet op zijn gedrag gewezen. Hij houdt echter vol dat hij stom toevallig op beursplein5hoertjes.nl terecht is gekomen toen hij de AEX-slotkoersen wilde bekijken en dat vervolgens zijn computer vastliep.
Groet,
Bob

De baas van het Duitse Bayer draagt de leiding over aan de werkvloer – als dat maar goed gaat

Farmagigant Bayer moet innovatiever, creatiever en sneller worden. Dat kan volgens ceo Bill Anderson door radicaal te breken met de hiërarchie binnen het bedrijf. Hij deed dit eerder ook bij Roche. 'Denken dat hij hetzelfde trucje bij Bayer kan doen, is zijn valkuil', zegt leiderschapsexpert Franka Rolvink Couzy.

bill anderson bayer ceo
Bill Anderson is sinds juni 2023 ceo van Bayer. Foto: Bayer

Wie de presentatie van Anderson en zijn gevolg over het reorganisatieplan op Youtube bekijkt, kan niet anders dan geloven dat zijn plan gaat werken. Naast het enthousiasme van de topman en zijn medebestuursleden mag Gary Hamel van de Londen Business School en schrijver van het boek Humanacracy vertellen hoe belangrijk het is om de mensen op de werkvloer het leiderschap te geven.

Wereldwijd voelt 80 procent van de werknemers zich niet betrokken bij hun werk, zegt Hamel. Hoe kan dat? Hij heeft diverse slides met data voor dit antwoord, maar het komt er in het kort op neer dat bedrijven hun werknemers in een omgeving laten werken vol met regels en een opeenstapeling van managementlagen. Elk besluit duurt door deze uit de kluiten gewassen hiërarchie maanden. Dat is een giftige omgeving voor innovatie.

Ommekeer voor Bayer

Terwijl Bayer innovatie hard nodig heeft, want het gaat niet goed met de Duitse farmagigant. De resultaten vallen flink tegen, de aandelenkoers is gehalveerd en er is snel een ommekeer nodig.

Dus ziet topman Bill Anderson geen andere mogelijkheid dan de controle door managers af te schaffen. Vanaf nu krijgt de werkvloer de leiding en de 1.362 pagina’s aan regels, ‘die toch niemand kan onthouden’, worden voor 99 procent geschrapt. Dynamic Shared Ownership heet dit plan, stelt Anderson. Kortweg: ‘DSO’.

Zoals gezegd, wie deze presentatie aanhoort, kan DSO alleen maar toejuichen. Het werken bij Bayer wordt eenvoudiger, zonder regels, en iedereen wordt een leider. ‘Onze banen worden betekenisvolle banen’, zegt Anderson op Youtube.

Gevaarlijk kunstje

Geef hem eens ongelijk: zelfcontrole heeft een positief effect op de motivatie van werknemers, blijkt keer op keer uit wetenschappelijk onderzoek. Bovendien heeft de topman ook bij concurrent Roche een systeem van zelfsturende teams ingevoerd, wat DSO in feite is. Hij heeft dus ervaring.

Lees ook: 5 tips om een zelfsturende teams in je organisatie te creëren

Toch is het precies dat vertrouwen van Anderson om dit kunstje nog een keer te doen, dat gevaarlijk is. De eerste les in veranderkunde is namelijk dat resultaten uit het verleden geen garantie bieden voor de toekomst.

Dat heeft te maken met de context; die is overal anders. Elk bedrijf is anders, de locatie is anders, de hoofdrolspelers zijn anders, het moment is anders dan de vorige keer. En als de context anders is, dan kan de uitkomst ook zomaar 360 graden anders uitvallen.

Diepgeworteld cultuurverschil

Die context is bij Bayer wezenlijk anders dan bij Roche. Zo heeft Bayer veel meer werknemers dan Roche. Bayer is in een reeks aan rechtszaken verwikkeld die het bedrijf miljarden en veel kopzorgen kost.

En een ander groot contextverschil tussen de twee farmabedrijven is dat Roche zijn basis heeft in Zwitserland en Bayer in Duitsland. Daardoor zit bij Bayer hiërarchie diepgeworteld in de mensen. Om dat af te schaffen en de werknemers de leiding te geven, vraagt een aanpassing van de werknemers die niet voor iedereen even gemakkelijk zal zijn.

Als de meer dan 100.000 werknemers van Bayer tot nu toe onder de Duitse hiërarchie hebben geleefd en gewerkt, en gewend zijn aan orders, regels en controle, dan weten diezelfde werknemers zich niet opeens raad met de vrijheid die hun wordt gegeven om een zelfsturend team te vormen. Van afwachten op dat wat de baas zegt, zullen ze initiatief moeten nemen. En bij zelfsturende teams geldt: een beetje zelfsturend, dat werkt niet.

Structurele feedback is cruciaal

Nu begrijpt Anderson wel dat deze ommekeer gepaard gaat met vallen en opstaan. In elk veranderproces zit een chaotische fase, waarin iedereen afscheid moet nemen van een oude manier van werken en een nieuwe moet omarmen. Dat is bij Roche niet anders zijn geweest.

‘We zijn allemaal opgegroeid in dit systeem’, zei hij ooit. ‘Het is heel gemakkelijk om terug te vallen in oude gewoonten.’ Mede daarom krijgen de medewerkers hulp bij de nieuwe werkwijze. Er staat een compleet hr-plan klaar om iedereen te leren met eigen ideeën te komen.

Het is de vraag of dat hr-plan voldoende is. Van levensbelang bij een ommekeer naar zelfsturende teams is bijvoorbeeld structureel feedback, iets wat in een organisatie met controle en gezag vaak niet wordt gedaan en wat veel mensen best eng en lastig vinden.

Lees ook: Hoe je constructief feedback geeft (en zelf krijgt van werknemers)

Dus ook al worden mensen getraind op het geven van feedback, als ze het om persoonlijke redenen niet doen, dan blijkt uit onderzoek dat het geven van leiding aan het personeel juist nadelige gevolgen kan hebben. Zodra zelfsturende teams elkaar geen of onvoldoende feedback geven, ontstaan disfunctionele veranderingen met nadelige gevolgen voor de prestaties.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Gedrag veranderen vraagt tijd

De bedoeling van Anderson is goed. Er moet wat veranderen bij Bayer, want doorgaan op de huidige weg kan ook niet. De vraag is of deze verandering de juiste is. Achttien maanden heeft Anderson ervoor uitgetrokken. Dat lijkt lang, maar toch nog een korte blik naar Roche.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Volgens een artikel op het platform Medium is Roche vijf jaar sinds het DSO heeft ingevoerd verre van klaar met de reorganisatie. Gedrag veranderen vraagt meer dan een andere structuur.

Lees ook deze artikelen over leiderschap van Franka Rolvink Couzy:

Echte ondernemers huilen (niet): waarom je jouw vrijheid verliest als je emoties negeert

Heb je als ondernemer of leidinggevende bij onrust of tegenslag het gevoel dat je er alleen voor staat, dat je klem zit of op een rijdende trein waar je niet vanaf kunt? Ondernemer en coach Monique Schuurmans schreef een boek voor iedereen die met dit soort gevoelens worstelt. 'Negeer je je emoties, dan negeer je jezelf.'

monique schuurmans echte ondernemers huilen niet

‘Lange tijd was mijn standaardoplossing wanneer het even lastig of oncomfortabel werd: harder werken’, vertelt Schuurmans. ‘Als kind hoorde ik al: met hard werken kun je alles oplossen. Maar als jij steeds taken overneemt als het even lastig wordt, dan gaat je team nooit een deel van jouw verantwoordelijkheid overnemen. Dan voelen mensen zich niet veilig genoeg om fouten te maken en gaan ze ook niet pro-actief handelen.’

Leiders weten het soms even niet

Vanuit haar onderneming Scout begeleidt Schuurmans samen met haar team ondernemers en C-level-leiders, én schreef ze het boek Echte ondernemers huilen (niet).

‘Iedereen is met regelmaat onzeker. Of het nu gaat om bedrijfsresultaten, je eigen prestaties of de samenwerking met je team. De kans dat mensen die onzeker zijn en dat negeren niet optimaal handelen, is groot. En dat is jammer. Het leidt vaak tot afbreuk van je eigen succes of geluk.’

Hoe dat komt en wat je daar aan kunt doen? Daar is Schuurmans zich steeds meer in gaan verdiepen, met het boek tot gevolg. ‘Ik dacht dat ik een uitzondering was, maar in de top van vrijwel iedere organisatie speelt hetzelfde: dat leiders het soms even niet weten. De perceptie is dan vaak: ja, maar ik ben eindverantwoordelijk. Ik hoor te weten hoe ik met deze uitdaging om moet gaan.’

‘Het idee is wel lang geweest: je emoties laat je maar thuis. Toch moeten we méér met onze emoties aan de slag. De menskant van organisaties is de belangrijkste tegenhanger van ontwikkelingen als AI. Ik gun het iedere ondernemer ook zo. Aandacht geven aan je eigen emoties en die van een ander dragen bij aan de groei van jezelf, je bedrijf en je team.’

In contact blijven met jezelf

Schuurmans besloot een master positive psychology and transformation aan de Universiteit van Madrid te volgen en zich verder te verdiepen in entrepreneurial emotions. ‘Het zou zonde zijn om de lessen die ik heb opgedaan niet met anderen te delen. Ondernemerschap en leidinggeven is superleuk, maar het is nog leuker wanneer je ook in contact blijft met jezelf en de wereld om je heen als het tegenzit.’

Hoe je dat doet? Schuurmans geeft ons een voorproefje uit het boek en deelt vijf lessen.

#1 Laat je emoties toe

‘Iedereen kent wel een leidinggevende die om de kleinste zaken uit zijn of haar slof schiet, geen ruimte geeft aan een ander en eigenwijs blijft vasthouden aan wat hij of zij vindt dat moet. Vaak is dat een teken van onzekerheid. Als je onbewust ruimte geeft aan dat soort emoties, dan doet dat afbreuk aan de kwaliteit van de keuzes die je maakt. Irritatie, frustratie, boosheid of angst leiden tot heel ander gedrag dan nieuwsgierigheid, enthousiasme, belangstelling. Daarmee ontzeg je jezelf kansen of nieuwe ideeën.’

‘Door emoties te herkennen en er bewust mee om te gaan, kun je ze voor je laten werken. Dus mijn pleidooi is: laat emoties juist toe. Altijd. Waar ik in mijn boek over schrijf is: wat kun je doen, óók als je onbewust handelt, om jouw emoties zo vaak mogelijk voor je te laten werken? Want 75 procent van de dingen die we doen, doen we op de automatische piloot met emoties aan het stuur.’

‘Uit neurowetenschappelijk onderzoek blijkt ook dat emoties er altijd zijn. Het is het middel van je brein om jou in actie te laten komen. Als je emoties negeert zijn ze niet weg, je geeft ze juist de leiding. Ondernemers hebben altijd met druk te maken, maar wat doe jij onder druk? Ga je alles zo snel mogelijk proberen weg te werken? Of hou je vast aan je visie van je team en laat jij je niet afleiden? Als je emoties negeert, heb je daar geen invloed op.’

Lees ook: Waarom je juist wél emoties moet tonen: ‘Voor die leiders werken medewerkers het liefst’

#2 Geef je brein zo vaak mogelijk het sein ‘veilig’

‘Je ligt ‘s nachts in bed en je hoort de trap kraken. Direct voel je een emotie als angst of onrust. Stel er is een inbreker in huis, dan zijn die emoties natuurlijk superwaardevol. Ben jij op je werk en de cijfers vallen die week een beetje tegen en je gaat als gevolg daarvan dichter op je team zitten, mensen vragen om cijfers, je bemoeien met andermans taken, dan is dat geen effectieve emotie.’

‘Jouw brein heeft één belangrijke taak en dat is zorgen dat je overleeft. Als je brein op wat voor manier dan ook ongemak voelt, gaan je emoties dat proberen te herstellen. Met een aanvallende, verdedigende of beschermende reactie tot gevolg. Krijgt je brein zo vaak mogelijk de conclusie dat je veilig bent, dan is er ruimte voor een tweede doel en dat is zijn wie je wil zijn. Want dan is zelfbescherming niet nodig. Dan ontstaan er andere emoties.’

‘Als jij het gevoel hebt dat je oké bent… Ook al valt het resultaat dan even tegen, dan veroordeel je jezelf niet op wat je doet. Je kijkt veel meer naar wie je bent en waar je voor staat. Dan wordt verandering ook niet zo snel als onveilig gezien. Of een tegenvaller als een bedreiging. Zo kun je open blijven staan voor de wereld om je heen en de kansen en mensen die zich daar bevinden. De zaken die bijdragen aan groei.’

echte ondernemers huilen niet monique schuurmans

Echte ondernemers huilen (niet): hoe emoties op de werkvloer je succes vergroten is geschreven door Monique Schuurmans. Het boek is onder meer te bestellen via managementboek.nl.

#3 Werk aan je cognitieve flexibiliteit

‘Veel ondernemers moeten leren dat verandering normaal is. Anticipeer erop, in plaats van veranderingen zo snel mogelijk proberen op te lossen. Hoe je dat doet? Door te werken aan je cognitieve flexibiliteit. Dat is een dure term, maar het betekent eigenlijk: effectiever reageren op veranderende omstandigheden.’

‘Je leert je brein dat verandering normaal is door veel te reizen of met regelmaat dingen nét even anders te doen. Door bijvoorbeeld ander eten te proeven, jezelf te laten coachen of een opleiding te volgen. Voer gesprekken met mensen uit andere culturen of ga eens aan de andere kant van het bed liggen. Probeer herhalingen te doorbreken, daarmee leer jij je brein dat áls er een keer iets anders loopt dan normaal, dat dat geen bedreiging is.’

‘Alles wat je vandaag doet op de automatische piloot is gebaseerd op wat je in het verleden hebt geleerd. Als jij je verleden elke dag aanvult met positieve ervaringen, dan breid je jouw set herinneringen uit waardoor jouw systeem uit veel meer ervaringen kan putten voor de toekomst. Wat je vandaag leert, is jouw portfolio met oplossingen van morgen.’

#4 Wees je bewust van je verleden

‘Als je je onvoldoende bewust bent van waar je morgen wil zijn, ga je vandaag werken voor wat je vroeger hebt gemist. Je automatische systeem laat zich dan leiden door de meest impactvolle ervaringen uit je verleden. Ik kom uit een redelijk traditioneel Limburgs gezin. Ik leerde dat zorgen voor de ander ontzettend belangrijk is. Als ik me onvoldoende bewust ben van waar ik naartoe wil, dan laat ik me dáár door leiden. Dan ga ik invullen wat de ander van mij wil of verlangt.’

 Volg MT/Sprout nu ook op WhatsApp

‘Je brein gebruikt drie informatiebronnen. Je fysieke toestand: ben je moe, hongerig, heb je voldoende geslapen, ben je fit? Dat is één bron voor het bouwen van emoties. De tweede informatiebron is alles wat binnenkomt via je zintuigen. Die twee worden gekoppeld aan wat je al hebt meegemaakt: welke situatie uit het verleden lijkt daar het meest op?’

‘Stel je bent met je partner uit eten. Je hebt een heerlijke, gezellige avond en ineens komt je ex-partner binnen. Iemand waar je een slechte relatie mee hebt. Dan voel jij je ineens onveilig of oncomfortabel. Wat gek is, want de situatie verandert verder niet. Jouw brein maakt de link naar: er is hier iets aan de hand. Als gevolg daarvan ga je misschien stotteren of raak je afgeleid van het gesprek waarin je zit. Komt een vroegere vriendin binnen, dan ontstaat er een heel andere emotie. En dat heeft niets te maken met de toekomst, maar veel meer met het verleden.’

#5 Weet waarom je bent gaan ondernemen

‘Sta af en toe stil bij de vraag waarom je dit werk doet. Zorg dat je ambitie en je intentie je houvast zijn. Uit onderzoek blijkt dat veel ondernemers hun eigenwaarde koppelen aan het succes van hun onderneming. Het is prima om te balen als je het budget niet haalt of de resultaten vallen tegen, maar als jij jezelf dan keer op keer niet goed genoeg gaat vinden dan lijkt dat op onzekerheid. Als je onzeker bent, maak je gewoon minder goede keuzes.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘Je hebt accidental entrepreneurs. Dat zijn mensen die gaan ondernemen vanuit het weg willen bewegen van de situatie waarin ze zitten. Denk aan geen verantwoording meer willen afleggen, omdat ze een slechte ervaring hadden met hun leidinggevende. Of ondernemers die zeggen: ik wil laten zien wat ik kan, omdat ik vroeger nooit gezien ben. Of mensen die denken: voor mezelf hou ik er veel meer aan over dan in loondienst. Dat zijn allemaal prima groeistarters om voor jezelf te beginnen, maar je houdt het er niet een leven lang mee vol.’

‘Uiteindelijk wil je uitzoeken: wat drijft mij? Een mooi product in de markt zetten en consumenten helpen? Jonge professionals helpen met hun ontwikkeling? Dat zijn voorbeelden van redenen om te ondernemen die helpen om houvast te vinden als het even spannend wordt of anders loopt dan verwacht.’

48% van de mkb-ondernemers weet niet wat hun gemiddelde uurprijs is

In samenwerking met Teamleader - Specialist in bedrijfssoftware voor het mkb Teamleader onderzocht samen met onderzoeksbureau iVox wat de gemiddelde uurprijzen zijn per sector. Hierbij kwamen ze erachter dat bedrijven maar weinig inzicht hebben in hun eigen uurtarieven en winstgevendheid. Wat ook opvalt: diezelfde ondernemers verwachten dat data hen gaat helpen hier in de toekomst verandering in te brengen.

Peter van Wijnaerde Teamleader

Peter Van Wijnaerde, Brand Strategy Director bij Teamleader, vertelt dat de uitkomsten van het onderzoek ondernemers kan helpen om de juiste prijs te bepalen. Het kan namelijk dienen als een benchmark. ‘Als je wilt bepalen of een munt over of ondergewaardeerd is, gebruik je de Big Mac Index. Als je wilt weten of je uurprijs redelijk is, kijk je naar het gemiddelde in je branche. Daarom hebben we dit onderzoek uitgevoerd. Het is het begin van onze zoektocht naar wat een uur eigenlijk waard is.’

Grote verschillen tussen én binnen sectoren

Uit het onderzoek blijkt dat de helft (48%) van de ondervraagde bedrijven zelfs geen idee heeft wat hun gemiddelde uurprijs is. In het verlengde daarvan weet 38% niet precies hoeveel winst er gemiddeld per uur wordt gemaakt. Van de bedrijven die wel weten wat ze verdienen, ligt de gemiddelde uurprijs rond de € 77. Wel zijn er grote verschillen tussen sectoren. In de publishing en printing sector wordt het meest verdiend, hier ligt de uurprijs gemiddeld op € 131. In de administratiesector ligt de uurprijs met € 62 het laagst.

Van Wijnaerde vertelt dat de uurprijzen ook binnen sectoren flink verschillen. ‘Dat vind ik eigenlijk veel interessanter dan de verschillen tussen sectoren. In sommige branches liggen de hoogste en laagste uurprijzen ver uit elkaar.’ Neem bijvoorbeeld de sector training & coaching services. De uurprijzen liggen hier tussen de € 42 en € 250 per uur. Een mogelijke verklaring hiervoor de grote hoeveelheid coaches en het feit dat coaching geen beschermd beroep is.

Tip: lees het volledige onderzoek om te zien wat het gemiddelde tarief is binnen jouw sector.

Een gebrek aan inzicht

Het valt Van Wijnaerde op dat veel bedrijven maar weinig inzicht hebben in hun uurprijzen en winstgevendheid. Dat is opvallend, aangezien slechts iets meer dan één op de vijf (22%) de hoge inflatie en personeelskosten volledig heeft kunnen compenseren met een hoger uurtarief. Ook hebben bedrijven weinig zicht op welke klanten wat opbrengen. Maar liefst 40% weet niet altijd hoe winstgevend afzonderlijke klanten zijn.

Ondanks dit gebrek aan inzicht verwacht maar liefst zeven op de tien (68%) van de respondenten dat hun bedrijf in de toekomst meer gebruik zal maken van data-analyse en business intelligence om te groeien. Nog eens zeven op de tien (70%) respondenten geven aan dat zij het analyseren van bedrijfsdata zien als een voorwaarde om te kunnen groeien als onderneming. ‘Dat verraste me eigenlijk wel in het onderzoek. Enerzijds wil men graag verder met digitalisering en data-gedrevenheid, maar anderzijds hebben ze weinig inzicht in hun prijs en winstgevendheid’, zegt Van Wijnaerde.

Dit werpt de vraag op waarom bedrijven zo weinig inzicht hebben in hun eigen uurprijzen. ‘Veel mensen vinden het helemaal niet leuk om zich bezig te houden met facturering en administratie. Ondernemers focussen liever op verkopen, bouwen en ontspannen met hun teams’ lacht Van Wijnaerde. ‘We hebben in eerder onderzoek gevraagd waar ondernemers zich het liefst mee bezig houden. Helemaal onderaan die lijst staan uurprijs en de administratie.’

Digitalisering als drijvende kracht

Wil je graag meer inzicht in je winstgevendheid? Van Wijnaerde legt uit dat het digitaliseren van offertetrajecten, kostenplaatjes en facturering een belangrijke en laagdrempelige stap is om meer datagedreven te worden. ‘Nu wordt dit nog te vaak in spreadsheets gedaan. Ondernemers hebben ten onterechte het gevoel dat het digitalisering op dit gebied duur is en dat je hier een fulltime medewerker voor nodig hebt. Dat hoeft helemaal niet!’, stelt Van Wijnaerde. ‘Als je dit digitaliseert ben je hier minder tijd aan kwijt en krijg je waardevolle inzichten. Zo kun je nog meer inzetten op de groei van je bedrijf.’

Kristel Kuit (Headroom Assistance): ‘Bedrijf opschalen? Laat je inboxverslaving los’

In samenwerking met Headroom Assistance - Wil je jouw bedrijf opschalen? Dan moet je strenger zijn over de manier waarop je jouw tijd indeelt, zegt Kristel Kuit, oprichter van Headroom Assistance. 'Je moet identificeren wat jouw hours of power zijn: wat zijn de momenten op een dag dat je in je kracht staat?'

kristel kuit headroom assistance

Oprichters van startups zijn vaak overwerkt en uitgeput, zo blijkt uit onderzoek van Sifted. 45 procent van de ondervraagde oprichters omschreef hun mentale gezondheid als ‘slecht’ of ‘zeer slecht’. 85 procent gaf aan ‘veel stress’ te hebben ervaren in het laatste jaar. Het resultaat? 61 procent overwoog om hun bedrijf te verlaten, terwijl 49 procent zei dat ze dit het komende jaar zouden overwegen.

Zonde én onnodig, stelt Kristel Kuit, die met Headroom Assistance ondernemers én executives over de hele wereld helpt met Executive Assistants op afstand. ‘Je ziet dat de jongere generatie worstelt met het jongleren van werk- én privé-ambities. Tussen de 20 en 40 jaar ben je bijzonder productief. Je bedrijf groeit, maar je gezin misschien ook. Je staat iedere week voor een aantal belangrijke beslissingen die bepalen hoe je werkweek eruit ziet. Ik spreek veel ceo’s die niet meer weten waar ze de energie vandaan moeten halen.’

Jongleren met ambities

Het zijn van ondernemer gaat vooral om het nemen van de juiste beslissingen, ziet Kuit. ‘Hoe kun je jouw privédoelen combineren met je werkambities? Je moet je eigen resources, tijd én energie te allen tijde bewaken. Als je geen ochtendmens bent en net terugkomt van een lange zakenreis, waarom zou je dan maandagochtend om 9 uur direct een board-call inplannen? Daar help je jezelf, jouw bedrijf én je stakeholders niet mee.’

Hours of power

Het draait erom dat executives kritischer naar hun eigen week durven kijken. ‘Je moet identificeren wat jouw hours of power zijn: wat zijn de momenten op een dag dat je in je kracht staat? En welke dagen van de week wil je bijvoorbeeld helemaal geen meetings hebben?’

Want, zegt Kuit, we hebben allemaal de neiging om een overleg van een uur ook helemaal vol te praten, terwijl het in de praktijk vaak weinig toevoegt. ‘Kies bijvoorbeeld één of twee dagen waarop je overleggen doet, zodat je de andere dagen écht verder aan je business kunt bouwen. Als je wilt groeien als ondernemer, moet je ook jezelf kennen. Daar mag je best streng in zijn.’

Getest in San Francisco

Kuit helpt met Headroom Assistance (gestart in 2014) inmiddels meer dan 100 leiders, verspreid over de hele wereld én alle industrieën. Executives van WeTransfer en Tony’s Chocolonely — maar ook minder ‘sexy’ bedrijven. ‘Het is geen luxe om met een assistent te werken. Ik weet uit eigen ervaring dat er áltijd kopzorgen zijn. Over de financiering, over de product-market fit én het vinden van het juiste talent.’

Ze testte haar bedrijfsmodel in de techhub van de wereld. In San Francisco, waar ze tevens een bachelor in bedrijfskunde behaalde aan de San Francisco State University. ‘Ik had zelf járen gewerkt als secretaresse — en kreeg zo grip op waar executives mee worstelden. Ik wilde het ondernemers en C-suites zo gemakkelijk mogelijk maken om te werken met goed secretarieel support.’

Leiders van de toekomst creëren

Dat gebeurt op basis van maandelijkse abonnementen, waarna gebruikers toegang krijgen tot hun eigen assistent én een eigen platform dat alle data inzichtelijk maakt. De assistenten van Headroom Assistance doorlopen eerst een volledige academie. Daar worden ze getraind binnen een eigen softwareplatform.

‘Denk aan e-mails, vergaderingen, reizen, to-do-lijstjes, uitzoekklusjes en nog veel meer. Wij worden eigenlijk een beetje de baas van jouw tijd. Wij kijken heel streng mee naar zakelijke, maar juist ook doelen die je privé gesteld hebt. Wij willen de leiders van de toekomst creëren. Daar past een traditionele secretaresse op kantoor niet per se bij.’

Last van de schouders

Eén van de eerste afnemers was Arthur Kosten, medeoprichter van Bookingsportal, waaruit Booking.com uiteindelijk is ontstaan. ‘Hij wilde juist geen traditionele secretaresse op kantoor of iemand die belang zou hebben bij de informatie die hij of zij te zien zou krijgen, financieel of persoonlijk. Daar komt bij kijken dat hij veel op reis was, dus er was ook weinig noodzaak voor iemand die altijd op kantoor zou zijn.’

Na twee weken hing Kosten bij Kuit aan de lijn. ‘Hij dacht dat het een leuk verhaaltje van een jonge ondernemer was, maar stond versteld van het effect. Hij voelde een last van zijn schouders afvallen, had meer tijd voor zijn familie én was niet de hele dag bezig om te reageren op e-mails en appjes.’

Slimmer, niet harder werken

Dat is dan ook iets waar meer ondernemers en executives aan lijden: inboxverslaving. Zo ook Ernst-Jan Pfauth, oprichter van De Correspondent. ‘Dat vinden ze misschien nog wel het lastigste om los te laten, maar is één van de eerste dingen die we aanpakken. Het idee dat je, als je even geen directe taak hebt, onmiddellijk je inbox opent om dezelfde mail voor de vierde keer te lezen — die je toch nog niet kunt beantwoorden. Dat is geen slim werken.’

Kuit adviseert executives dan ook om altijd twee momenten op een dag te kiezen om alle berichten, via mail, Slack of WhatsApp te beantwoorden. ‘Die reactiemomenten zijn echt de makkelijkste quick win. Kies een moment in de ochtend en de middag om te reageren — en laat je gedurende de dag niet continu verleiden door notificaties, waardoor je je focus verliest. Je moet het tussendoor loslaten. Het draait erom dat je slimmer, niet harder gaat werken als je jouw bedrijf wil laten groeien.’

Review: de ‘nieuwe’ VanMoof S5 is zichzelf gebleven – en weer een tikkie goedkoper

VanMoof herlanceert donderdag onder nieuwe eigenaar McLaren Applied de VanMoof S5 en A5. Alle onderdelen zijn grondig getest en waar nodig vervangen, zegt de maker. Rijdt het een beetje? MT/Sprout ging een weekje op pad met de 'nieuwe' S5.

vanmoof s5 2024 review

Hij is fonkelnieuw, maar ziet er exact hetzelfde uit als het origineel, de VanMoof S5 die vanaf deze week door McLaren Applied, de nieuwe Britse eigenaar van het merk, wordt geleverd. En dat klopt ook wel: de VanMoof is alleen aangepakt waar dat nodig was, op basis van uitgebreide testen en de data over wat er kapot ging aan de S5’s en A5’s onder het Carlier-regime.

Lees ook: Taco en Ties Carlier hadden lef en dachten groot, dat bleek de valkuil voor VanMoof

Uitgebreid testen

En dat was bijzonder weinig, daar blijft de nieuwe VanMoof-eigenaar op hameren na uitgebreid testen van de pakweg 400 onderdelen in de designfiets. De ellende met hopeloos haperende fietsen begon met voorganger S3, maar was met dit model grotendeels opgelost. Hoewel? Toen wij de ‘oude’ S5 testten, strandden we al op dag één met een fiets die dood bleef na een rondje laden.

Dus ja, al ging het om een handvol onderdelen, de S5 kreeg wel degelijk een update. Onderhuids is bijvoorbeeld in het stroomcircuit een stekker vervangen die voor storingen zorgde. Er werd gekozen voor de betere batterij van de twee die eerder werden geleverd en de schroefjes in de remhevels zijn vervangen door exemplaren die makkelijker te monteren zijn en ook blijven zitten.

E-shifter en schopslot mochten blijven

Maar de e-shifter, de versnellingsautomaat die in een vorige versie de S3 zijn beruchte imago gaf maar voor de S5 al opnieuw was ontworpen, mocht blijven. Die voldeed al prima bij de S5, vindt VanMoof 2.0. En hetzelfde geldt voor het schopslot, de voorwielmotor en de remmerij. De software kreeg een stevige opfrisbeurt, inclusief de app waarmee je de accu-inhoud en ritjes bijhoudt en de fiets desgewenst opent en sluit.

Uiteindelijk bleef de S5 dus de S5. Uit alle stadsfietsen herkenbaar, met zijn uitgebeende en robuuste design, hufter- en dievenproof.

vanmoof s5 stuur
Aan de voorwielmotor en remmerij van de VanMoof S5 is niets veranderd. Foto: VanMoof

De ultieme VanMoof

Twee weken door Amsterdam rondsuizen op de ‘nieuwe’ VanMoof bevestigt wat we al wisten: wie kan wennen aan de sportieve zit, rijdt op de ultieme VanMoof. Inclusief een paar eigenwijze trekjes die niet iedereen voor lief zal nemen. Die motor in het voorwiel in plaats van achter of bij de trapas geldt technisch niet als de mooiste oplossing. De batterij is nog steeds niet uitneembaar – alsof tout Amsterdam een schuurtje heeft om de fiets ‘s nachts op te laden.

De ketting is ook gebleven, ook al zweren e-bikeliefhebbers bij riemaandrijving. Eigenwijs van dat nieuwe VanMoof, want zo’n Gates-belt is gewoon standaard in deze prijscategorie. En wat de aandrijving betreft: de drieversnellingsnaaf van Sturmey Archer wordt dan wel keurig bediend door die e-shifter, maar mogen we zelf handmatig bepalen wanneer we van verzet willen wisselen? Nee dus.

Trapondersteuning met sensor

In de praktijk is de trapondersteuning dankzij de sensor zo smeuïg, dat je er niks van merkt dat het voorwiel je meetrekt. En bij dat schakelen helpt die sensor ook, om te voorkomen dat je tijdens krachtig aanzetten onverwacht van verzet wisselt. De VanMoof heeft de schakelmomenten van de eshifter voorgeprogrammeerd, maar die kun je ook naar eigen voorkeur instellen.

Desondanks kan de fiets je nog steeds af en toe verrassen als hij op de vooraf ingestelde momenten schakelt, en trakteert hij je op gekraak als je dan net stevig aanzet. We spraken VanMoof-ceo Eliott Wertheimer erover, maar hij blijft onvermurwbaar: de computer weet dankzij ‘torque calculations’ echt beter hoe en wanneer te schakelen dan de stadsforens. Best eigenwijs van hem om die schakelautomaat te behouden, in een markt waar single speed (Cowboy) of juist een Enviolo traploze automaat (Veloretti) gedoe met schakelen voorkomen.

Lees het volledige interview met Wertheimer: ‘Het probleem van VanMoof waren niet die haperende onderdelen’

vanmoof s5
De VanMoof S5 met het kenmerkende achterlicht. Foto: VanMoof

E-shifter kalibreren

Het kan toeval zijn, maar het enige wat aan de VanMoof haperde tijdens onze twee testweken was uitgerekend die e-shifter. Die hield ermee op en verspreidde vervolgens een merkwaardig, aanhoudend elektronisch gekreun. Het bleek een kwestie van ‘kalibreren’: de shifter resetten via de app. Dat die functie überhaupt op de VanMoof-app zit, stelt niet helemaal gerust. Volgens VanMoof is die functie alleen nodig als je zelf de schakelmomenten wilt instellen.

Onverslaanbaar is dan natuurlijk weer de turboknop, die VanMoof nog steeds zijn kwikzilverige acceleratie geeft. Ook hier bepalen software en elektronica weer het karakter van de fiets. Met een paar toevoegingen: je kunt het achterlicht laten functioneren als remlicht – nuttig – en met een druk op de knop gaat de koplamp knipperen bij wijze van geluidloze claxon – geen idee wanneer dat handig is.

Doordat het achterlicht bestaat uit twee delen, die nu in principe ook bruikbaar zijn om richting mee aan te geven. Ook weer met een knop aan het stuur, maar in Nederland (nog?) niet leverbaar. De meest opzienbarende gadget blijft natuurlijk de boostknop, die verslavende knop rechts op het stuur. Die turbo houdt aan zolang je wilt. Je hoeft als een ware fatbiker de trappers alleen maar voor de vorm traag te laten rondgaan om de topsnelheid aan te houden.

Goedkoper, maar niet voordelig

Goed nieuws dat de VanMoof S5 en A5 weer te bestellen zijn. Beter nieuws is dat de prijs weer een stukje lager is: 3.298 euro om precies te zijn. Dat is 200 euro minder dan de 3.500 euro waarvoor Taco en Ties Carlier hun bedrijf overeind probeerden te houden.

Maar anderzijds nog steeds een stuk hoger dan de 2.500 euro waarvoor het model in 2022 werd gelanceerd. Voor die kleine 3.300 euro ben je overigens wel uitgewinkeld bij VanMoof 2.0, want een verzekering of de service waarbij bike hunters achter je gestolen karretje aangingen, zijn niet meer verkrijgbaar. De gps-tracker zit er wel nog in.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

We gunnen VanMoof 2.0 een toekomst met gezonde marges, maar het is even afwachten of de prijs scherp genoeg is om consumenten weg te houden bij Veloretti, Cowboy, Tenways en de rest.

Lees ook: Getest: de nieuwe Veloretti Ace en Ivy Two, een prima alternatief voor VanMoof