Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bob wordt ingewijd in de geheimen van Twitter

Bob is divisiedirecteur van een groot concern hij doet zijn best. In aflevering 169 wordt hij ingewijd in de geheimen van twitter.

Van Bob
Aan Willem
Onderwerp urgent: we moeten nodig iets aan social media doen

Hoi Willem,
Ik krijg net een mailtje van de Task Force Social Media van Hoofdkantoor. Het klinkt nogal urgent. Nou weet ik wel: alle mailtjes van Hoofdkantoor klinken urgent, maar deze klinkt éxtra urgent. Die Task Force heeft na vier maanden onderzoek gezien dat wij hopeloos achterlopen op het ­gebied van social media. Ze halen ook de Amerikaanse goeroe David Thornton aan, de auteur van Without social media your company is dead meat. Hoofdkantoor blijkt echt zijn zinnen erop te ­hebben ­gezet, want normaliter komt zo’n Task Force niet al na vier maanden met een rapportage, laat staan met conclusies die je gewoon na één keer lezen al begrijpt. En weet je wat ze onder meer willen? Dat ik als divisiedirecteur ga twitteren… Over urgentie gesproken, het staat er zelfs zo: ‘Start. With Twitter. Now!’ Nu begrijp ik van Agnes dat jij zo ongeveer de enige bent binnen ons bedrijf die twittert en weet wat je moet doen en laten. Klopt dat? Ik ben eigenlijk dringend op zoek naar advies.
Bob

Hoi Bob,
Ja, ik twitter nu alweer een jaartje, als secretaris van de tennisvereniging. Ik twitter vooral uitslagen door, dus ben niet zo bekend met corporate twittering, maar help je natuurlijk graag, zeker als het zo urgent is. Je moet natuurlijk beginnen met een account aan te maken, wat ik je nu wel kan uitleggen, maar het lijkt me beter dat ik vanmiddag even langskom om dat voor je te doen. Dan kun je aan de slag. Daarvoor heb je maximaal 140 tekens ter beschikking, wat – en dit bedoel ik heus niet negatief – in jouw geval niet makkelijk zal zijn, aangezien je wel eens, hoe zal ik het zeggen, de neiging hebt lang en ingewikkeld te praten. Stel je dus de vraag: wat wil ik wanneer melden over onze divisie en hoe doe ik dat zo kernachtig mogelijk? Dat is wel even oefenen natuurlijk. Dat is eigenlijk alles.
Willem Veenendaal
Digital Director

Willem,
Dank. Daar ga ik mee aan de slag, met die 140 tekens. Weer een domme vraag, hoor, maar wat gebeurt er vervolgens?
Bob

Bob,
Nou, dan gaan mensen je volgen, mits je tweets interessant zijn natuurlijk. Ik heb nu zelf bijna 300 volgers, best veel vind ik, maar dat komt omdat ik ook altijd heel snel ben met die uitslagen. In jouw geval zal het de bedoeling zijn dat (potentiële) klanten je gaan volgen. Je moet mensen ook een beetje opwarmen. Ik twitter dan bijvoorbeeld: ‘Vanmiddag half 4… de herendubbel halve finale!!!’ In jouw geval is dat wat moeilijker. Maar je kunt bijvoorbeeld twitteren: ‘Volgende week… een nieuw innovatief product… spannend…’ Zit je ruim onder de 140 tekens en heb je, denk ik, toch al wat volgers te pakken. Je moet er vooral niet te lang en diep over nadenken, over twitteren.
Willem

Willem,
Oké, erg simpel eigenlijk, al is het wel jammer dat we helemaal geen nieuw innovatief product in aantocht hebben.
Bob

Bob,
Maar dat geeft helemaal niets, twitteren is erg vluchtig. Als je een week later niks meldt is er echt niemand die vraagt waar dat innovatieve product nou blijft. Het gaat er meer om dat je de indruk wekt dat er van alles gebeurt. Je kunt ook iets twitteren als, ik zeg maar wat: ‘Zit net dat boek te lezen van David Thornton… ongelooflijk ­inspirerend!’ Dat kun je dan op zondagochtend twitteren, zodat Hoofdkantoor denkt dat je altijd met je werk bezig bent. Bovendien kun je die berichtjes van tevoren maken, zodat je ’s zondags wel gewoon kunt uitslapen. Nou, dan heb je toch al twee tweets!
Willem

Willem,
Had ik helemaal nog niet aan gedacht: Hoofdkantoor gaat ze natuurlijk ook lezen, ja, misschien wel voorál Hoofdkantoor, onze klanten kennende… Maar richting Hoofdkantoor kan ik dus gewoon zogenaamd om 10 uur ’s avonds berichten: ‘Net klaar met alle cijfers. Heerlijk, zo’n team dat echt tot het gaatje gaat!’
Bob

Bob,
Jazeker. Ik twitter ook vaak zogenaamd om 6 uur ’s ochtends: ‘Sta op de baan… Even keihard trainen voor morgen!’ Zodat mijn tegenstander denkt: ‘Jezus, die Willem maakt er werk van…’ Komt ongeveer op hetzelfde neer. Ja, zo bekeken kun je goed voor de dag komen bij Hoofdkantoor.
Willem

Willem,
Mijn scepsis trekt helemaal weg. Heb er nu ook eentje: ‘Net met ons Facebookteam gezeten. Allemaal jonge, enthousiaste mensen. Inspirerend!’ En, wat vind je?
Bob

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bob,
Helemaal de juiste toon, binnen de 140 tekens en toch niks wezenlijks gezegd. Dit gaat goed komen! Zie je vanmiddag.
Willem Veenendaal

Afbeelding, Flickr: Uncalno Tekno

Deze 4 beslissingen van Musk keren nu als een boemerang terug bij Tesla

Tesla heeft niet alleen te maken met moeilijke marktomstandigheden. Er is meer aan de hand. Deze vier beslissingen van topman Elon Musk uit het verleden spelen de maker van elektrische auto's nu parten.

elon musk tesla
Foto: Getty Images

#1 Tesla is een catfish voor China

Het bouwen van elektrische auto’s in het Californische Fremont is in het prille begin razend interessant voor Elon Musk, omdat hij gratis emissierechten krijgt. Die rechten verkoopt hij voor miljarden dollars aan autoproducenten die nog geen EV’s maken.

China voert in 2017 zo’n zelfde soort emissiehandel in, legt onderzoeksjournalist Mara Hvistendahl uit in een podcast van The New York Times. Musk heeft daar zelf ook flink voor gelobbyd, want dat levert hem miljarden op.

Bovendien doen ze in dat land niet zo moeilijk over het welzijn van hun arbeiders. Extra ploegendiensten? Doorwerken tijdens de coronapandemie? Allemaal geen probleem. Chinese banken komen over de brug met 1,5 miljard aan goedkope leningen, Shanghai legt daar nog een lager belastingtarief bovenop.

Musk is hooked. Er komt een fabriek waar 20.000 werknemers aan de slag kunnen. Begin 2020 showt Musk met veel tamtam de eerste in China gebouwde Tesla. Maar China investeert natuurlijk niet in Tesla uit liefdadigheid.

De Chinese leiders zijn zeer bewust uit op een krachtige speler in elektrische wagens uit het buitenland. Dat is de tactiek van de catfish, wat niets te maken heeft met het gelijknamige programma op MTV. Dit gaat over het uitzetten van een agressieve vis om de andere vissen in de vijver op te jagen.

Het competitieve Tesla wordt binnengehaald om de eigen, nog jonge elektrische auto-industrie een schop onder de kont te geven. Wie daardoor harder gaat zwemmen is onder meer BYD, vandaag de grootste in China. Wereldwijd verkoopt het bedrijf inmiddels meer auto’s dan Tesla.

Lees ook: Chinese elektrische auto’s zijn klaar om Europa te bestormen: ‘Het vergt een lange adem’

Niet alleen de autobouwers, ook de leveranciers van onderdelen krijgen met catfish Tesla een boost om te innoveren en te groeien. Zo begint een Chinees bedrijf, CATL, met het leveren van de batterijen voor de Tesla’s. Nu is het de grootste batterijenmaker van de wereld.

De gietmachines van LK Group die met Tesla zijn ontwikkeld worden twee jaar later al aan zes andere Chinese autofabrikanten geleverd. Tesla heeft zelfs nog bijgedragen aan het opleiden en trainen van Chinese talenten.

De meeste werknemers uit de eerste Tesla-fabriek zijn inmiddels aan de slag voor Chinese concurrenten. De EV-bouwers uit China veroveren dankzij Tesla de wereldmarkt. De visionaire Musk had vast niet verwacht dat Tesla daar nu zelf onder zou lijden.

#2 Alleen camera’s is niet genoeg voor autonoom rijden

tesla model y fsd
Een Tesla Model Y met het FSD-systeem. Foto: Getty Images

Zonder volledig autonoom rijdende wagens is Tesla eigenlijk niks waard. Het is een bekende uitspraak van Musk. Al een jaar of tien belooft hij zelfrijdende Tesla’s, maar ze zijn er nog altijd niet.

Voor die autonomie zou FSD, dat staat voor Full Self-Driving, moeten zorgen. Alleen al in de VS is de software inmiddels geïnstalleerd op 2 miljoen wagens. Zo’n 400.000 bestuurders rijden rond met de bètaversie, die in Nederland niet mag worden gebruikt.

Musk claimt dat FSD al veiliger rijdt dan mensen. Bestuurders zijn alleen nog maar nodig om te voldoen aan wettelijke eisen. Dat blijkt in de praktijk toch tegen te vallen. FSD heeft namelijk één grote zwakte: het heeft alleen camera’s om de weg, de weggebruikers en de verkeersomgeving te monitoren.

Andere manieren om deze wereld te verkennen, zoals supergevoelige sensoren, lidar of radar, worden niet gebruikt om blinde vlekken in te vullen. De ingenieurs van Tesla hebben zich bij de ontwikkeling wel degelijk hardop afgevraagd of alleen camera’s wel veilig genoeg zijn. Er is in het begin ook gewerkt met radar en er zijn andere systemen overwogen.

 Volg MT/Sprout nu ook op WhatsApp

Musk vertrekt echter van ‘de eerste beginselen’. Dat staat voor het opzijschuiven van standaardpraktijken (lees: regeltjes). Problemen moeten worden versimpeld en liefst vanaf nul weer worden bekeken. De oplossing moet ook altijd goedkoper zijn.

In de optiek van Musk kunnen mensen met twee ogen rijden. Dit betekent dat auto’s ook alleen met camera’s moeten kunnen rijden, zo wordt uitgelegd in The New York Times. En dus stappen de ingenieurs op zijn aandringen af van radar- of andere technologie.

Maar camera’s en neurale netwerken zijn nog altijd geen ogen waar een heel menselijk brein achter hangt. Vandaar de honderden video’s op YouTube van missers en bijna-ongelukken. Ook worden allerhande rechtszaken aangespannen vanwege (dodelijk) letsel.

De Amerikaanse instanties voor verkeersveiligheid hebben FSD vorig jaar nog een brokkenpiloot genoemd. Het systeem negeert verkeersregels en voert risicovolle manoeuvres uit.

Inmiddels geeft Tesla ook toe dat FSD helemaal niet zelfrijdend is. Dat het als ondersteuning bedoeld is voor een oplettende bestuurder die zijn of haar handen aan het stuur houdt. Het systeem komt zo niet verder dan het autonome niveau dat andere automerken ook hebben (level 2 tot 3).

Deze maand is de prijs voor FSD – via abonnement of eenmalige aankoop – in de VS fors verlaagd. Musk blijft als een goede autoverkoper echter het potentieel zien. ‘De meeste mensen hebben nog steeds geen idee hoe verpletterend goed Tesla FSD zal worden’, postte hij eind maart nog op X.

#3 Problemen veroorzaken met ontwerp van Cybertruck

tesla cybertruck
De Tesla Cybertruck trekt veel bekijks in een winkelcentrum in Wuhan, China. Foto: Getty Images

Musk vindt gewone pick-uptrucks maar saai, vooral die van Ford. Dus geeft hij groen licht voor de Cybertruck, een elektrische terreinwagen met een apocalyptische look. Volgens zijn biograaf Walter Isaacson heeft Musk zijn inspiratie hiervoor ook echt uit sciencefiction gehaald.

‘Hij komt met dingen uit films, sci-fi, videogames en zegt: “Zo wil ik het hebben”. Zelfs als iedereen daar tegen is, dan reageert hij met “hou op, we gaan het doen, we gaan het spannend maken”.’

Lees ook: Zo maak je je de ‘geekmentaliteit’ van ondernemers als Musk eigen

Al in 2017 besluit Musk dat deze truck volledig in roestvrij staal moet worden uitgevoerd. Dat betekent een nachtmerrie voor de productie. Het is niet zo simpel om staal in de juiste plooi te krijgen. Na jarenlange vertragingen wordt de truck sinds eind vorig jaar uitgerold.

Volgens Musk is dit de beste wagen ooit van Tesla, maar dat verhaal speelt zich tot nu toe vooral af in zijn eigen fantasie. De eerste gebruikers klagen er namelijk steen en been over. De truck komt vast te zitten in het zand, in de modder, de sneeuw.

De roestvrijstalen buitenkant blijkt wel roestachtige plekjes te krijgen en de kogelvrije ramen raken beschadigd in een hagelbui. Plotseling stoppen met rijden, alarmsignalen die zomaar afgaan, wieldoppen die banden eten, overmatig trillen, remproblemen… De klachten zijn eindeloos.

Nu blijkt het gaspedaal weer bekneld te raken, waardoor alle verkochte Cybertrucks worden teruggeroepen. Dat blijken er nog geen 4.000 te zijn.

Zijn eigen ontwerpers haten het design, anderen noemen het een tijdelijk fashion statement. Veel toekomst zien ze er niet in, wel veel narigheid. ‘Er zullen zoveel problemen zijn met de productie van dit afschuwelijke ontwerp dat er maar een paar geproduceerd zullen worden. Of de truck zal er uiteindelijk heel anders uit gaan zien.’

Om goedgekeurd te worden in Europa en China moet de ontwerper alvast terug naar de tekentafel. De wagen voldoet niet aan de veiligheidseisen. Ook Musk geeft inmiddels toe dat de Cybertruck niet zo’n handige zet was.

Het hoekige ontwerp maakt het ‘ongelooflijk moeilijk’ om de Cybertruck ‘op te markt te brengen, om volume te bereiken en om succesvol te zijn’, tempert hij de verwachtingen over het succes bij investeerders. ‘We hebben ons eigen graf gegraven met de Tesla Cybertruck’.

#4 Met X worden toekomstige Tesla-kopers weggejaagd

elon musk twitter x
Het profiel van Elon Musk op X, het voormalige Twitter. Foto: Getty Images

Met de aankoop van Twitter in het voorjaar van 2022 voor 44 miljard dollar, inmiddels omgedoopt tot X, heeft Musk eerst belangrijke adverteerders van zich vervreemd. Maar analisten en investeerders maken zich sinds de overname ook zorgen.

Niet omdat Musk op X extreem en polariserend gedachtegoed toelaat en zelf ook voor de nodige controverse zorgt, maar omdat zij het te veel afleiding vinden. Daardoor focust Musk zich niet genoeg op het runnen van Tesla.

De termen Musk en Tesla zijn bij 83 procent van de Amerikanen onlosmakelijk met elkaar verbonden. Wanneer de reputatie van Musk achteruitgaat, dan wordt Tesla daarin meegesleurd.

Geen verrassing: die reputatie gaat ook achteruit, blijkt uit onderzoek van CivicScience. Vlak voor de aankoop van Twitter keurde 34 procent van de Amerikanen Musks gedrag niet goed. Dat is inmiddels opgelopen naar 42 procent.

Lees ook: Elon Musk maakt er bij X net zo’n zooitje van als zijn voorgangers bij Twitter

Op de vraag van marktonderzoeker Caliber of ze producten en diensten van Tesla zouden kopen, geeft 70 procent van de Amerikanen voor de aankoop van Twitter nog een bevestigend antwoord. Vandaag is dat percentage gedaald naar 30 procent.

Brand Finance laat een vergelijkbare daling zien in de reputatie van Tesla onder consumenten in onder meer Nederland, het VK en Frankrijk tussen 2023 en 2024.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Musk gelooft niet dat hij met zijn gedrag en politieke visie de verkoopcijfers schaadt. Hij verwijst vorig jaar tijdens een conference call met investeerders nog naar zijn 127 miljoen volgers op X en merkt op dat hij ‘redelijk populair’ is.

Maar voor een man die bezig is met het koloniseren van Mars, het samenvoegen van mensen met AI en de zorg voor elf kinderen is een beetje minder tijd doorbrengen op sociale media misschien geen slecht idee.