Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bob werkt gewoon door op vakantie

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. In nummer 64 leert Bob dat werk en vakantie naadloos in elkaar overlopen. 

VAN Peter de Vos 
AAN Bob
ONDERWERP de begrotingsvoorstellen

Bob,
Hoe is je vakantie? Sorry dat ik je even stoor, maar je zei zelf: mail me als je me nodig hebt. Zou je eigenlijk liever willen bellen, maar ik begrijp dat je je mobieltje op je bureau hebt laten liggen. Hoop dat deze boodschap je bereikt: Hoofdkantoor zit met ZEER GROTE SPOED te wachten op onze voorlopige begrotingsvoorstellen. Jij zou die sturen, maar ZE HEBBEN NIKS ONTVANGEN en zijn nu ERG ONSTEMD. Kun je svp zsm wat van je laten horen?!
Peter de Vos,
Deputy Chief

Hoi Peter,
Sorry dat je wat lang moest wachten, maar ik zie je boodschap nu pas. Ik heb inderdaad geen mobiel bij me en op m’n appartement werkt mijn laptop niet, wat ze me toch beloofd hadden, maar volgens de eigenaar ligt het aan mijn modem, denk ik tenminste, want die man spreekt alleen Italiaans, en nu ben ik in een internetcafé in Siena, maar dat is wel lastig, want ik ben op vakantie met mijn twee kinderen en die zitten nu op de stoep te jengelen dat ze zich zo vervelen en dat er geen strand in de buurt is, en ik kan ook geen kant op want mijn auto is kapot en pas eind deze week klaar, denk ik tenminste, want die monteur spreekt alleen Italiaans.

Maar goed… raar van die stukken. Die heb ik ze gezonden de dag dat ik op vakantie ging. Maar misschien is er iets misgegaan. Ze zijn genummerd First Budget Proposals 1 tot en met 7 en zitten in mijn privé-documenten. Wil je ze geheel vertrouwelijk richting Hoofdkantoor mailen? Ik blijf hier even wachten op je antwoord.
Bob



Hoi Bob,
Capice! Maar ik heb wel je wachtwoord nodig!
Peter de Vos,
Deputy Chief

Hoi Peter,
Sorry dat je even een uurtje moest wachten, maar ik was de kinderen even kwijt. Die waren in een fontein gaan zitten en al doende kreeg ik ruzie met de politie. Maar goed… mijn wachtwoord is MARLEENTJE (nee, da’s niet die Marleen van Marketing maar eentje die jij niet kent!). Laat even weten of het lukt, graag snel, want ‘t is hier heel heet en druk en de kinderen eisen nu cola.
Bob

Hoi Bob,
Hij doet niks op MARLEENTJE. Doe ik wat verkeerd?
Peter de Vos,
Deputy Chief


Peter,
Stom! Helemaal vergeten dat ik net twee weken terug m’n wachtwoord heb veranderd in VALERIETJE (dat is níet die van Sales!). Probeer dat maar. Wacht ik weer even hier, even zonder computer trouwens, want er staan drie boze Italianen achter me die mijn plaats willen innemen.
Bob

Bob,
VALERIETJE werkt! Maar ik kan niet in je privé-documenten. Kun je zsm laten weten hoe dat moet, want Hoofdkantoor belde tussendoor nog dat hun geduld opraakt en dat het met jou altijd hetzelfde liedje is.
Peter de Vos,
Deputy Chief


Peter,
Ben ik weer. Die Italianen zijn godzijdank vertrokken en de kinderen zitten nu met een fles cola op de stoep te jengelen. Ja, sorry, maar ‘t is hier ook zo heet en hectisch: om in mijn privé-documenten te komen heb je een apart wachtwoord nodig. Dat is FRANCIENTJE. Hou dat aub voor je, Peter, al die wachtwoorden, en dat je niet denkt dat dit allemaal vriendinnen van me zijn. Verder moet Hoofdkantoor niet zeuren. Die nitwitten moeten blij zijn dat ze überhaupt nog wat van me ontvangen.
Bob

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bob,
FRANCIENTJE werkt (wat zijn het dan eigenlijk, Bob, nichtjes van je?). Ik ga nu al die stukken bijeengaren en verzenden. Ik heb intussen Hoofdkantoor namens jou gemeld dat die nitwitten niet zo moeten zeuren, nou, daar waren ze even goed stil van. En vervolgens meldde die Van Deurzen dat ie je meteen op de eerste dag dat je terugbent wil spreken op Hoofdkantoor, in bijzijn van de bestuursvoorzitter, en toen bromde hij nog: ‘Dan zullen wij meneer eens meedelen wat wij precies van hém denken’. Nou Bob, dat was het, goeie vakantie nog en de groeten aan je kinderen!
Peter

Afbeelding: Flickr (Rico)

Vrouwelijk leiderschap in masculiene organisaties: zo speel je het spel

In samenwerking met Boertien Vergouwen Overduin - Heb jij een vrouwelijke leiderschapsstijl en vraag jij je af hoe je het beste tot je recht komt in een mannelijke organisatie? Wat zijn de verschillen tussen mannelijk en vrouwelijk leiderschap, en hoe kun je dit in je voordeel laten werken? Oftewel: hoe speel je het spel?

elisa de groot vrouwelijk leiderschap
Foto: Getty Images

We spreken met Elisa de Groot van In Touch Female Leadership & Career Academy, expert op het gebied van leiderschap en medeauteur van Stratego voor vrouwen. Volgens Elisa zijn mannelijk en vrouwelijk leiderschap even waardevol, maar zit er een belangrijk verschil in de focus.

‘Mannen hebben de neiging om hun plek in de hiërarchie te benadrukken, terwijl vrouwen vaak de nadruk op relaties en verbinding leggen’, vertelt ze. ‘Ook nemen vrouwen over het algemeen minder risico en zijn ze vaak perfectionistischer: alles moet 100 procent goed zijn.’

Let op: dit is geen vaststaande regel. ‘Mannen kunnen net zo goed ‘vrouwelijke’ kwaliteiten inzetten en andersom.’ Sterker nog, iedereen heeft een eigen leiderschapsstijl met een combinatie van mannelijke en vrouwelijke kwaliteiten. ‘Het gaat om de mix van stijlen die een leider effectief maken.’

Vrouwelijk leiderschap wordt vaak niet op waarde geschat

Het zal je niet verbazen, maar vrouwen aan de top lopen vaak tegen hardnekkige vooroordelen aan. Er wordt van ze verwacht dat ze vriendelijk zijn, maar als ze dat zijn, worden ze niet altijd serieus genomen. Zetten ze hun tanden in een project en laten ze daadkracht zien? Ook dat wordt afgekeurd.

‘Uit onderzoek blijkt dat 66 procent van de vrouwen feedback krijgt op hun persoonlijke stijl en bijvoorbeeld het label ‘bitch’ opgeplakt krijgt, tegenover 1 procent van de mannen. Mannen die zich op dezelfde manier gedragen, krijgen vaak een schouderklopje voor hun leiderschap’, vertelt De Groot.

De Groot legt uit dat vrouwen meer geneigd zijn om het over de mijlpalen van hun team te hebben, in plaats van hun eigen prestaties (zoals mannen dat doen). Hierdoor valt het minder op als een vrouw iets voor elkaar heeft gekregen en gaat hier minder aandacht naar uit.

‘Vrouwen doen veel ‘disappearing acts’: daden die niet opvallen in het grote geheel, maar wel heel belangrijk zijn, bijvoorbeeld om escalatie te voorkomen. Mannen lossen die escalatie op en krijgen vervolgens credits omdat hun werk wél opvalt’, vertelt ze. ‘Zorg er dus als vrouw voor dat jouw resultaat zichtbaar is.’

Lees ook: 5 onmisbare tips voor vrouwelijke leiders

Verwoord je visie en combineer leiderschapsstijlen

De Groot werkt vanuit haar visie om vrouwen in hun kracht te zetten. Haar advies aan andere vrouwen is dan ook om hun eigen visie duidelijk te verwoorden, want dat geeft kracht en richting. Leer de ongeschreven regels van het mannelijke leiderschapsspel. Hoe profileer je jezelf, hoe blijf je zichtbaar en hoe onderhandel je effectief?

Dit doet ze aan de hand van mannelijke en vrouwelijke goden-archetypen, zoals de emotionele Poseidon en strategisch krachtige Athena. ‘Deze archetypen hebben we allemaal in ons, maar je ziet dat we in ons leven bepaalde varianten sterker ontwikkelen, bijvoorbeeld door hoe onze omgeving erop reageert.’

‘Vanuit deze archetypen leer ik vrouwen hoe ze concreet kunnen reageren in bepaalde situaties. Zo is een regel van het mannelijke leiderschapsspel dat de eerste ‘nee’ nooit een ‘nee’ is. Het is een uitnodiging om verder te onderhandelen. Vrouwen nemen de eerste ‘nee’ vaak al als een definitief antwoord.’

De Groot pleit voor een sterke combinatie van een mannelijke en vrouwelijke leiderschapsstijl. Dit helpt om de hardnekkige vooroordelen dat vrouwen óf te lief óf te bazig zijn, te overwinnen. Meng sterke zakelijke kwaliteiten als besluitvaardigheid met vriendelijkheid om zowel competent als benaderbaar over te komen.

Een blik vooruit

De Groot focust vooral op hoe je als vrouwelijke leider kunt navigeren in een mannelijke omgeving, maar het liefst zou ze organisaties diverser zien. Ze legt uit dat het vooral lastig is voor vrouwen aan de top wanneer de organisatie zelf niet divers is.

‘Hoewel er inmiddels een vrouwenquotum is, wordt deze lang niet altijd gehaald. Bovendien geldt het wettelijke quotum alleen voor toezichthoudende functies. Het is moeilijker om als vrouwelijke leider je stempel te drukken op een organisatie die heel mannelijk is.’

Haar uiteindelijke doel is cultuurverandering: een wereld waarin vrouwelijke kwaliteiten net zo gewaardeerd worden als mannelijke. ‘Dit is een marathon, geen sprint. Het vereist geduld en doorzettingsvermogen. Tot die tijd is het belangrijk om de spelregels te kennen en ze waar nodig strategisch in te zetten voor persoonlijk succes.’

Welke kennis wil jij naar een hoger niveau tillen? Ontdek Lift Up!: de podcast over leren, leiderschap en persoonlijke effectiviteit. Krijg inzichten van experts uit het veld om vandaag nog te groeien. Met welke kennis stap jij uit op de top floor?

Ontdek Lift Up!

De wereld verandert razendsnel. Ontdek welke skills je moet ontwikkelen om maatschappelijke en technologische veranderingen de baas te blijven. Skills als samenwerken, kritisch denken en zelfregulering bijvoorbeeld.

Lees meer

BVO Bites is een gloednieuw leerconcept om het maximale uit jezelf te halen. Ontvang gratis één week lang elke dag een audiobite via WhatsApp en leer nieuwe skills op het gebied van timemanagement, communicatie, leiderschap en persoonlijke effectiviteit.

Lees meer

Wil je je persoonlijk en professioneel ontwikkelen én meer uit je leiderschap halen? Volg dan een Strategisch Leiderschapsprogramma. Het leidt je naar de volgende carrièrestap. Bekijk snel welke programma’s we aanbieden.

Lees meer

Als een van de grootste trainingsbureaus van Nederland weten wij hoe belangrijk mensen zijn voor organisaties. Met onze trainingen spelen wij optimaal in op de ontwikkelbehoefte van leiders, zodat zij écht het verschil kunnen maken.

Lees meer

We volgen ontwikkelingen binnen leren en ontwikkelen op de voet en haken daar regelmatig op in met nieuwe trainingen, leerconcepten en innovaties. Wil je hier als eerste alles over weten? Via onze nieuwsbrief krijg je elke maand de laatste ontwikkelingen in je mailbox!

Lees meer
/