Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bob krijgt nieuwe inzichten dankzij sociale media

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. Deze keer zorgen sociale media voor nieuwe inzichten.

VAN Annejet
AAN Bob
ONDERWERP Pas op voor twitterende collega’s

Hoi Bob,
Doe jij aan twitter? Vast niet. Volgens mij ben jij nog zo’n manager die net toe is aan 1.0. Grapje, Bob! Maar wat geen grapje is: diverse van onze medewerkers blijken actieve twitteraars te zijn, ook tijdens werktijd, wat al niet de bedoeling is, maar ze twitteren ook nog eens óver het werk. In potentie een substantiële bedreiging, zou ik zo zeggen.
Kortom: moet daar niet heel snel een stuk beleid op komen, Bob? En volgende vraag: hoe schakelen we dit stuk beleid dan snel door binnen onze organisatie vooraleer er echt ongelukken gebeuren? Ik denk zelf steeds meer aan een projectgroep ‘sociale media-regulering’.
Annejet

Hoi Annejet,
Nou, zo’n digibeet ben ik nou ook weer niet, hoor. Ik weet best wat twitteren is. Dat is dat je razendsnel doorgeeft aan andere twitteraars dat je net een vliegtuig of zoiets hebt zien neerstorten, toch? Mooi medium, vind ik. Hoezo kan dat volgens jou schadelijk zijn? Het zijn toch allemaal vriendelijke mensen, die twitteraars?
Bob

Bob,
Laat ik je even uit de droom helpen. Ik citeer even een twitter van een medewerker van onze afdeling Marketing, van Mark, je weet wel: die jongen die altijd maar klaagt over te veel werk. ‘Zit al een uur uit mijn neus te vreten. Lekkurhhh!’ En dan twittert Laura, die nota bene twee bureaus van hem vandaan zit: ‘Ik volg je. Inderdaad, lekkurhhh zeg! Hmmm…’ Nou, dat soort dingen dus.
Annejet

Annejet,
Wat kinderachtig zeg. Dat verwacht je toch niet van mensen met een academische opleiding? Maar moeten we daar nu echt meteen een projectgroep op loslaten? We hebben nog zo afgesproken om dit jaar wat zuinig te zijn met projectgroepen.
Bob

Bob,
Onderschat dit niet! Hier, nog eentje, van Esther, die blonde van Sales waar jij zo gek op bent: ‘Neuspeuteren? Ik weet wel leukere plekken. Hmm…’ Dit kán toch niet. Noem het anders een adviescommissie, dan blijft het aantal projectgroepen gewoon gelijk.
Annejet

Annejet,
Ja, een adviescommissie in plaats van een projectgroep, dat is een perfecte oplossing. En misschien moeten we ook even nagaan of er op Sales en Marketing geen sprake is van overbezetting. Ik krijg niet het idee dat ze het daar druk hebben.
Bob

Bob,
Je begrijpt volgens mij de impact van sociale media nog niet helemaal. Laat ik het zo uitleggen: eerst lezen een paar mensen iets, dan wat meer mensen, dan nog veel meer mensen, tot het er een héleboel zijn en die héleboel mensen denken straks dat dit bedrijf bevolkt wordt door een stelletje pubers die zich de hele dag zitten te vervelen. En vergeet niet, Bob: het houdt niet op bij twitter. Gisteravond kwam ik Johan tegen op Facebook. Dan zie je staan bij hobby’s: ‘YouTube-filmpjes met collega’s uitwisselen! Vet!’ Die man is 52! En er staat ook nog bij dat hij hier werkt! Noemt hij dat werken? Ander voorbeeld: Ronald. Jaja, meneer heeft econometrie gestudeerd en weet alles van curves af. En wat doet hij tijdens werktijd? Dan maakt meneer stiekem o zo lollige fotootjes van zijn vrouwelijke collega’s en plaatst ze op Facebook. En dan staan er dingen bij als: ‘Dit is de achterkant van mijn collegaatje Irene. Wij econometristen noemen dit the perfect curve.’
Annejet

Annejet,
Ja, ik begin langzaam in te zien dat we hier qua bedrijfsvoering in potentie wel van doen hebben met een probleem. In dat geval denk ik toch, ondanks ons eerdere voornemen, aan een echte projectgroep die de bedreigingen in kaart brengt. Maar misschien ook de kansen? Ik lees overal dat bedrijven op die sociale media aanwezig móeten zijn, dat je daar geloof ik je bedrijf als vriend kunt positioneren. Of begrijp ik dat nu verkeerd?
Bob

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bob,
Dat begrijp je goed, maar dat is weer een ander verhaal. Misschien moeten we daar ook een projectgroep op zetten, of een adviescommissie. Mensen genoeg. Dankzij die sociale media weten we nu dat we zat werknemers hebben die niks te doen hebben. Hé Bob, is dat een idee? Dat we sociale media gebruiken als reorganisatie-tool? Onder het motto: als je tijd hebt om te twitteren, hyven, facebooken, youtuben en linkedinnen kun je er vast wel wat werk bij hebben. En als dat werk er niet is: ga dan lekker thuis zitten met je sociale media.
Annejet

Annejet,
Tjee zeg… Dus dan kunnen we voortaan de werkdruk van onze mensen meten aan de hand van hun socialemediagedrag? Zonder McKinsey erbij te hoeven halen? Geweldig! Werk jij dit even uit in onze nieuwe projectgroep?
Bob

Meer Bob de manager?

Pleun Opperman (29) volgt haar vader op bij het Bredase groeikanon Parakar

Het gaat hard met Parakar. De omzet van het Bredase hr-bedrijf denderde de afgelopen jaren van 20 naar 200 miljoen euro. Nu neemt de 29-jarige Pleun Opperman het stuur over van haar vader Johan. 'Ik zie bij hem nog wel sporen van het founders-syndroom.'

pleun opperman parakar group breda

Dat Pleun Opperman aan het roer zou komen te staan van een groeibedrijf, opgericht door haar pa, daar zag het tien jaar geleden nog helemaal niet naar uit. Vader Johan bestierde een eenmansbedrijfje en Pleun had net haar bachelor Gezondheidswetenschappen afgerond. Wel een diploma op zak, maar nog geen uitgestippeld carrièrepad.

Dat veranderde toen ze vervolgens voor de master Health Food Innovation koos. ‘Ik volgde colleges over het starten en schalen van een bedrijf en de dilemma’s die je dan allemaal tegenkomt. Pas toen werd het ondernemerschap in mij aangewakkerd.’

De start van Parakar

In diezelfde periode – we schrijven de jaren 2015-2017 – gaat het ook met het bedrijf van vader Johan ineens heel hard. In de jaren ervoor opereert hij nog als eenpitter. Opperman senior is consultant die kenniswerkers naar Nederland haalt, uit India met name. Hier regelt hij alles voor deze expats en de bedrijven, van een visum tot verzekeringen en de fiscaliteiten.

In 2015 vraagt een zakenrelatie aan hem of hij ook in staat is om buitenlandse bedrijven te ontzorgen bij het verlonen van Nederlands personeel. Die ene vraag blijkt de pivot die alles doet veranderen. ‘Hij heeft speciaal hiervoor Employer Off Record ontwikkeld, een product waarmee bedrijven het werkgeverschap in het buitenland kunnen uitbesteden.’ Na Nederland volgen al snel nieuwe klantvragen uit Ierland, Duitsland, Frankrijk en Spanje onder meer.

Administratief geneuzel

Zo helpt Parakar bedrijven om in heel Europa aan de slag te gaan. ‘Dat doen we door al het gedoe eromheen weg te nemen. Wil je bijvoorbeeld uitbreiden naar Spanje, dan begint dat vaak met het oprichten van een entiteit. Daar komt veel administratief geneuzel bij kijken. Met ons platform regel je alle juridische en fiscale randzaken.’

parakar group breda johan pleun opperman
Johan en Pleun Opperman mochten in 2022 en 2023 een FD Gazellen Award in ontvangst nemen. Foto: Parakar Group

Een flink deel van de diensten die Parakar levert, gaan inmiddels over het aannemen van personeel. ‘Een bedrijf vindt talent in het ene land of verplaatst personeel naar een ander land. Daar komen immigratietrajecten bij kijken. Wij zorgen dan voor al het papierwerk.’

De processen die Opperman hier beschrijft zijn doorgaans gortdroog en tamelijk suf. Het zijn taken waar weinig mensen echt warm voor lopen, zeker ondernemers niet. De echt grote bedrijven hebben hier vaak hun eigen afdelingen voor. Parakar (oud-Hindisch voor paraplu) richt zich dan ook meer op de small en medium enterprises.

Vergelijking met Remote

Maar wacht even, die kunnen toch ook bij Remote terecht, het do-it yourself hr-platform van Job van de Voort? Opperman vertelt veel bewondering te hebben voor het bedrijf, maar de zaken net iets anders aan te vliegen.

Lees ook: Hoe Job van de Voort met Remote een unicorn bouwde

‘Wij zijn meer people-driven. De uitdagingen van onze klanten gaan ook over het oprichten van buitenlandse entiteiten. Ze zijn vaak wat complexer en daarom lastig in één platform te vangen. Onze teamleden zijn dan ook echt relatiemanagers die meer leveren dan enkel een kant-en-klare oplossing.’

Als voorbeeld noemt ze de benchmark-onderzoeken die Parakar aan het productportfolio heeft toegevoegd. Die gaan onder meer over salarisniveaus en pensioenregelingen. Zo kan een Duits bedrijf bijvoorbeeld snel zien wat een marktconform pensioen is voor een medewerker uit Argentinië.

Ook het verdienmodel steekt anders in elkaar. Waar Remote kiest voor subscription rekent Parakar met een fee voor de dienstverlening. ‘Dit is een business waar vertrouwen heel belangrijk is. We zijn daar in onze communicatie dan ook heel open in. Klanten zien precies wat het ons kost en hoeveel we doorberekenen.’

 Volg MT/Sprout nu ook op WhatsApp

Coronacrisis blijkt groeiversneller

Zeven jaar geleden beleefde Pleun Opperman haar eerste werkdag bij het bedrijf van haar vader. Ze begon er op de administratie-afdeling, als bijbaantje. Na een jaar of drie freewheelen liet ze haar thuis haar interesse doorschemeren om de boel uiteindelijk over te nemen. Dit jaar moet het gebeuren.

‘In de praktijk heeft mijn dochter al de leiding over het bedrijf. Er moeten juridisch nog een paar stappen gezet worden en dan is het later dit jaar ook officieel een feit’, vertelt Opperman senior.

Lees ook: Christina van Spaendonck is 26 en ceo van VanLier: ‘Je creëert zelf hoe serieus je wordt genomen’

Een concreet groeipad was er tot voor kort eigenlijk niet. De groei die Parakar tussen 2019 en 2022 doormaakte – van 20 miljoen naar een nulletje erbij – is het bedrijf volgens Pleun Opperman min of meer overkomen.

‘Aan het begin van de coronacrisis dachten we nog: we gaan failliet. Maar het kwartje viel precies de andere kant op. Veel buitenlandse medewerkers gingen naar huis, maar bleven daar wel voor het bedrijf werken. Wij konden dat van A tot Z faciliteren en zijn zo jaar op jaar verdriedubbeld.’

Groeistrategie van Parakar

In 2023 maakte die omzet overigens een kleine duikvlucht, van 200 naar circa 150 miljoen. Dat had volgens Opperman vooral te maken met het verslechterde investeringsklimaat voor techbedrijven, die als gevolg daarvan moesten reorganiseren. Dit jaar verwacht het bedrijf weer te gaan plussen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘Als je zo hard groeit, dan raak je ook een beetje in jezelf gekeerd. Daar kun je meestal weinig aan doen, dat is een automatisch proces. We hebben nu nóg meer klantfocus en een duidelijk groeiplan’, aldus de kersverse ceo. Parakar telt nu ongeveer zestig medewerkers, verspreid over elf Europese landen. In de groeiplannen gaat dat aantal binnen enkele jaren richting de honderd.

En vader Johan, is al bekend wat hij nu gaat doen? Daar wordt nog over gesproken, vertelt Pleun. ‘Ik zie bij hem nog wel sporen van het founders-syndroom. Dat is ook niet zo vreemd, aangezien hij zó vervlochten is met dit bedrijf. En ik geef toe: met zijn ervaring is hij in veel gevallen nog steeds onze beste productspecialist.’