Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bob komt terug van vakantie

Bob is divisiedirecteur van een groot concern. Hij doet zijn best. Deze keer komt hij uitgerust terug van vakantie.

VAN Bob
AAN Robert-Jan
ONDERWERP Terug van weggeweest

Hoi Robert-Jan,
Ik ben weer terug van vakantie, helemaal klaar om maandag weer aan de slag te gaan! Ik ben wel benieuwd hoe het bij jullie was. Maakte me een beetje ongerust, omdat er niet gebeld werd en mijn Blackberry ook leeg bleef, maar besloot uiteindelijk toch zelf geen contact op te nemen. Je moet dingen ook eens met rust kunnen laten, toch? Maar zeg eens, hoe was het zo zonder mij? Best stressvol zeker?
Bob

Dag Bob,
Ben je nu alweer terug? Ik dacht eerlijk gezegd dat je nog een week vakantie had. Het ging hier opvallend goed. Druk, maar de stress viel wel mee en niet op de laatste plaats: de sfeer was heel goed. Dat kwam ook door die deal met Kenningdale, je weet wel, waar jij al maanden mee bezig was en die je eigenlijk al had opgegeven. Maar tijdens je vakantie heeft Maarten het opgepakt en geloof het of niet: binnen een week was het rond. Dat gaat toch mooi om 2,3 miljoen omzet! We hebben het met z'n allen gevierd met een personeelsbarbecue. Láng geleden dat we als bedrijf zo'n geslaagd feest hadden. Jammer dat je er niet bij was.
Robert-Jan

Robert-Jan,
Nou, gefeliciteerd met die deal. Ik begrijp het eerlijk gezegd niet goed, want Kenningdale en ik, we kwamen er gewoon niet uit. Maar oké, als het Maarten wel gelukt is, dan zeg ik – want zo sportief ben ik wel: knap werk. En ook leuk dat het personeelsfeest zo geslaagd was, al vind ik dat je me daarover wel even had kunnen bellen of mailen.
Bob

 

Bob,
Ja, sorry. Helemaal vergeten, vanwege de drukte en ook vanwege de euforie, denk ik. Want we hadden ook Tom nog: die heeft een deal gesloten met ADK uit Keulen. Je weet wel, dat bedrijf waarvan je zei: nul komma nul kans dat we daar omzet uit halen. Nou, het is Tom toch gelukt. Geen 2,3 miljoen misschien, maar toch mooi 800k. Je weet nog dat Tom vlak voor je vakantie zei dat hij er helemaal doorheen zat? Nou, hij is nu helemaal opgefleurd. Mooi toch?
Robert-Jan

Robert-Jan,
Ja, heel mooi Robert-Jan. En het is nou ook weer niet zo dat ik heb gezegd dat er met ADK helemaal niets te winnen viel. Ik had alleen zo mijn twijfels. Maar blij dat Tom die twijfels heeft weggenomen en dat hij helemaal is opgefleurd. Hoe waren trouwens de contacten met Hoofdkantoor en de Raad van Bestuur? Heb je nu net als ik ervaren dat er met die mensen nauwelijks een normaal gesprek te voeren valt?
Bob

Bob,
Nou, nee hoor, dat viel alleszins mee. Ze waren natuurlijk zeer tevreden over die twee deals en stuurden zelfs een taart. Vond ik best ontroerend. En de bestuursvoorzitter belde me persoonlijk om ons team te feliciteren met die deals en hoewel jij hem steevast ‘de slager' noemt en ‘meneer bullebak', moet ik zeggen dat hij in dat gesprek erg enthousiast en stimulerend overkwam, zelfs warm. Volgende week ga ik met hem eten, dat wilde hij nadrukkelijk. Ik heb hem gezegd dat ik dat toch vreemd vind, dat hij met de adjunct gaat lunchen en de directeur er dan niet bij is, maar dat vond hij geen punt. En weet je wat? Hij blijkt net als ik verzot te zijn op barokmuziek. Ik hoorde van jou altijd dat hij een complete cultuurbarbaar zou zijn, maar dat valt dus best mee.
Robert-Jan

Robert-Jan,
Nou, als jij per se met die man alleen wilt eten, zonder mij, dat moet kunnen. Dat soort dingen, daar zit ik helemaal niet mee, echt, geen probleem, ik gun het je van harte. Waar ga je trouwens met hem eten? Zeker in zo'n pseudo-moderne nep-Toscaanse ballentent?
Bob

Bob,
Nee, bij hem thuis. Ook zo toevallig: we blijken allebei koken als passie te hebben. Zie je het voor je, de bestuursvoorzitter en ik, schorten aan, samen achter het fornuis?
Robert-Jan

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Robert-Jan,
Ja, ik zie het echt helemaal voor me. Ik geloof dat ik wel genoeg ben bijgepraat. Zie je maandag bij het MT.
Bob

Bob,
Oh, dat vergat ik nog: er is maandag geen MT. We hebben tijdens je vakantie proefondervindelijk vastgesteld dat één keer in de twee weken MT meer dan voldoende is. En dat je er echt geen dagdeel voor nodig hebt: een uurtje is genoeg, mits je het maar goed voorbereidt en voorzit. Je kunt maandag dus best wat later komen, Bob. Of nog een weekje vakantie erbij nemen, geen enkel probleem.
Robert-Jan

Meer Bob de manager?

Vrouwen op de apenrots: dit kunnen mannelijke en vrouwelijke leiders van elkaar leren

In samenwerking met Boertien Vergouwen Overduin - Wat onderscheidt de vrouwelijke leider van de mannelijke? Wat zijn de voordelen van vrouwelijk leiderschap en: wat kunnen we van elkaar leren? Spoiler-alert: 'Wees vooral trouw aan jezelf.'

Vrouwen op de apenrots: dit kunnen mannelijke en vrouwelijke leiders van elkaar leren
Foto: Getty Images

President Macron die een boksbal te lijf gaat, Poetin met een blote bast te paard. De boodschap van zulke beelden is duidelijk: wij zijn krachtige leiders, wij laten onze spierballen zien.

Bij mannelijke leiders denk je inderdaad vaak aan daadkracht, besluitvaardigheid, ondernemendheid en moed, weet Aleid Erbrink, programmamanager en managementcoach bij Boertien Vergouwen Overduin. ‘Vrouwelijke leiders associëren we meer met gevoelig, geduldig, vriendelijk en communicatief.’

Hoe dat komt? De beelden die we hebben van mannen en vrouwen hangen samen met opgelegde sociale normen en verwachtingen in de samenleving, zegt Erbrink. Dat kan leiden tot stereotypen en – onbewuste – vooroordelen. ‘Mannen bepaalden daarnaast eeuwenlang de spelregels in de westerse wereld, vrouwen moesten daarin een inhaalslag maken.’

Leiderschapsstijlen van mannen en vrouwen

Kijk maar hoe er in het bedrijfsleven wordt gesproken over mannen en vrouwen. ‘Als een mannelijke leider een stevige, stellige stijl heeft, zeggen we: hij toont leiderschap. Bij een vrouw zeggen we: wat een bitch. We zijn zelfs geneigd mensen met een lagere stem serieuzer te nemen en slimmer te vinden.’ We hebben allemaal biases volgens Erbrink. ‘Diepgeworteld in eeuwenlange historische ervaringen. Het helpt als we ons daar bewust van zijn: niemand kijkt zonder filter.’

Het is niet zo dat alleen een man ‘mannelijke leiderschapskwaliteiten’ heeft en een vrouw ‘vrouwelijke leiderschapskwaliteiten’. Die benamingen zijn vooral gebaseerd op stereotiepe beelden. Verschillende contexten – of het nou om een bedrijf, een team of een bepaalde situatie gaat – vragen verschillende combinaties van leiderschapskwaliteiten.

Directief en adaptief leidinggeven

Wat een vrouwelijke leider onderscheidt van haar mannelijke evenknie? Volgens Erbrink liggen de verschillen vooral – ‘en dan scheren we voor het gemak iedereen over één kam ‘- in luisteren versus poneren. Vrouwelijke leiders zijn meer geneigd vragen te stellen, mannelijke meer geneigd opdrachten te geven. ‘Dit type leiderschap past uitstekend in een crisissituatie. “Wil je die brand alsjeblieft blussen?” werkt niet. Nee, het is: “Blussen. Nu!’’

“Mannelijk” is ook een meer directieve manier van leidinggeven. ‘Een sturende stijl die meer past bij starters.’ Als het gaat om leidinggeven aan – ook jonge – professionals – dan werpen ‘vrouwelijke’ leiderschapskwaliteiten als coachen, verbinden en faciliteren meer vruchten af. ‘Dat vraagt om adaptief leidinggeven: als leider schat je de situatie, het vaardigheidsniveau en de leerstijl van jouw medewerkers in, en stem je je aanpak hierop af.’

Erbrink ziet dat vrouwelijke leiders geneigd zijn zichzelf lager in te schatten dan hun omgeving – bij mannen is het vaak precies andersom. ‘Vrouwen leggen de lat voor zichzelf hoog en zullen bij twijfel eerder zeggen: ik doe het niet.’

Ook lijken ze vaker te vertrouwen op samenwerking en hebben oog voor de kwaliteiten van anderen. Erbrink: ‘Voor mannen lijkt het lastiger om eerlijk te zijn over datgene waar ze minder goed in zijn, en hier hulp voor te vragen. Je moet daarvoor je ego opzij kunnen zetten. Dat is soms teveel gevraagd.’

Krachtige vrouwen

Vragend naar inspirerende vrouwelijke leiders, somt Erbrink er moeiteloos een aantal op.
Janine Vos, Chief Human Resource Officer van de Rabobank bijvoorbeeld. ‘Ze heeft een mooie visie op leiderschap. En ze is eenduidig als het gaat om inclusiviteit.’

De managementcoach noemt oud SER-voorzitter Mariëtte Hamer, Majoor Bosshardt van het Leger des Heils, ondernemers Linda de Mol en Olcay Gulsen. ‘Vrouwen met een groot sociaal hart. Vrouwen die kansen zagen en een heel zakenimperium hebben weten op te zetten.’ Aletta Jacobs, de eerste vrouw die werd toegelaten op een universiteit.

Overeenkomsten tussen iedereen die ze noemt? ‘Het zijn krachtige vrouwen, ze hebben allemaal ballen.’ Lachend: ‘Dat zegt ook weer hoe die beelden over mannen en vrouwen werken – ook bij mij.’

Het is niet makkelijk om als vrouw trailblazer te zijn. ‘Sylvana Simons sprak zich duidelijk uit en speelde zich daarmee in de kijker. Het risico daarvan is dat je ongepolijst tegengas krijgt – en niet alleen verbaal. Dat is geen feest. Dat is in de politiek bedreigend, maar gebeurt net zo goed in het bedrijfsleven.’

Want daar voeren mannelijke leiders nog steeds de boventoon. In Nederland is 26 procent van alle managers vrouw. Daarmee ligt ons land onder het Europese gemiddelde van 34 procent. Het aantal vrouwelijke bestuurders bij beursgenoteerde ondernemingen bleef vorig jaar rond de 15 procent steken. ‘Een fractie van werkend Nederland. Dat kan en moet beter,’ vindt Erbrink.

Tips voor vrouwen op weg naar de top

De programmamanager wil vrouwen op weg naar de top het volgende meegeven. ‘Ga het gewoon doen. Als jij iets vindt, en je vindt het belangrijk om een bepaald doel te bereiken, bedenk dan niet allemaal redenen waarom je dat níet kunt. Ga er – heel mannelijk – met volle overtuiging voor.’

Ook belangrijk: word onderdeel van verschillende netwerken. Niet alleen van vrouwennetwerken, maar ook van ‘gewone’, aldus Erbrink. ‘Voorkom dat je valt in die andere valkuil: alleen sparren of feedback vragen van mensen die op je lijken. Verbind je met uiteenlopende perspectieven.’

Ga op zoek naar een vrouwelijke mentor. Mensen spreken vaak over het krabbenmand-effect, vertelt Erbrink, waarmee wordt bedoeld dat vrouwen omhoogklimmende vrouwen naar beneden trekken. Te stereotiep, vindt de managementcoach. ‘Je ziet juist vaker dat vrouwen die zelf hordes hebben overwonnen, jou op het schild willen hijsen. Benader die vrouwen, laat je informeren en inspireren.’

En als laatste, maar zeker niet onbelangrijkste tip: blijf trouw aan jezelf. ‘Vrouwen die op die apenrots klimmen, gaan zich soms mannelijker gedragen. Ze passen zich aan omdat ze zien dat het werkt. Óf, meer onbewust, omdat ze eraan gewend raken.’ Op de lange termijn helpt dat niet. ‘Zet jouw eigen unieke persoonlijkheid in om mensen te leiden. Je voegt meer waarde toe, als je jezelf blijft.’

Vooruit, nog een laatste inspirerende vrouwelijke leider: Jacinda Ardern, de oud-premier van Nieuw-Zeeland. ‘Die trad sterk op tijdens de coronacrisis. Haar job eiste een volle tank, zei Ardern destijds, en die energie had ze niet meer. Zoiets heb ik weinig topmannen zo horen benoemen’, zegt Erbrink. ‘Je grenzen kennen en benoemen: dat is geen teken van zwakte. Eerder reëel omgaan met prioriteiten en daar duidelijk over zijn. Wat vind jij belangrijk, waar kies je zakelijk en privé voor? Als je dat als leider op je netvlies hebt en vóórleeft, ben je een waardevolle leider.’

Lees ook:

Welke kennis wil jij naar een hoger niveau tillen? Ontdek Lift Up!: de podcast over leren, leiderschap en persoonlijke effectiviteit. Krijg inzichten van experts uit het veld om vandaag nog te groeien. Met welke kennis stap jij uit op de top floor?

Ontdek Lift Up!

De wereld verandert razendsnel. Ontdek welke skills je moet ontwikkelen om maatschappelijke en technologische veranderingen de baas te blijven. Skills als samenwerken, kritisch denken en zelfregulering bijvoorbeeld.

Lees meer

BVO Bites is een gloednieuw leerconcept om het maximale uit jezelf te halen. Ontvang gratis één week lang elke dag een audiobite via WhatsApp en leer nieuwe skills op het gebied van timemanagement, communicatie, leiderschap en persoonlijke effectiviteit.

Lees meer

Wil je je persoonlijk en professioneel ontwikkelen én meer uit je leiderschap halen? Volg dan een Strategisch Leiderschapsprogramma. Het leidt je naar de volgende carrièrestap. Bekijk snel welke programma’s we aanbieden.

Lees meer

Als een van de grootste trainingsbureaus van Nederland weten wij hoe belangrijk mensen zijn voor organisaties. Met onze trainingen spelen wij optimaal in op de ontwikkelbehoefte van leiders, zodat zij écht het verschil kunnen maken.

Lees meer

We volgen ontwikkelingen binnen leren en ontwikkelen op de voet en haken daar regelmatig op in met nieuwe trainingen, leerconcepten en innovaties. Wil je hier als eerste alles over weten? Via onze nieuwsbrief krijg je elke maand de laatste ontwikkelingen in je mailbox!

Lees meer
/

Anka Gajentaan (Randstad Digital): ‘Als zzp’er sta je stil in je carrière’

Managing director Anka Gajentaan wil volgend jaar met Randstad Digital drie keer zo groot zijn. Om dat doel te bereiken, staan onder meer de zzp'ers op haar radar. Die zijn welkom, maar dan wel als gewone werknemer. 'De mensen die stappen maken in IT zijn bijna allemaal in dienst.'

anka gajentaan randstad
Anka Gajentaan heeft zelf gewerkt als zzp'er en vond het 'verschrikkelijk' dat haar carrière stilstond. Foto: Randstad

Randstad bundelt sinds maart in Nederland alle dienstverlening rond IT onder één noemer: Randstad Digital. De 250 collega’s in Nederland hebben er daardoor 25.000 collega’s bijgekregen. Ze werken onder meer vanuit global delivery centers in India, Roemenië, Canada en Portugal.

Ook in Polen en Zuid-Amerika worden zulke centra opgezet. De eerste reacties op die krachtenbundeling zijn alvast heel positief, vertelt Anka Gajentaan aan MT/Sprout. Ze is managing director voor Nederland en head of transformation van Randstad Digital wereldwijd.

Gajentaan is druk bezig met haar rondje langs de 25 grootste klanten in Nederland. ‘Dat we 25.000 mensen aan het werk kunnen zetten op IT is onbekend. Dit is een soort parel die we lang binnen het bedrijf verborgen hebben gehouden.’

Wat klanten het meeste vragen

De meeste belangstelling bij de klanten is er voor generatieve AI. Geen verrassing, want dat is een hype. ‘Maar om daar iets mee te kunnen doen heb je data nodig. Er is dus veel vraag naar mensen voor datatrajecten en -oplossingen.’

Met stip op twee staat de vraag naar mensen voor IT-projectwerk in partnerschappen. Dat gaat vooral over het implementeren van de grote platformen in crm, hr, of financiën, denk aan Salesforce en Workday. Maar ook het verkleinen daarvan is in opmars.

‘Een kleine kapperszaak die een crm-pakket wil installeren, zal niet zo snel een pakket als Salesforce kunnen of willen implementeren. Salesforce heeft zelf geen enkele interesse. En de partners richten zich ook voornamelijk op de grote accounts.’

Drie keer groter in 2025

‘Dus wat gebeurt er dan? Een bedrijf als L’Oréal vraagt om een Salesforce-pakket te bouwen. Dat leveren ze dan mee bij de producten die de kapper afneemt.’

‘Die creatieve oplossingen, vaak van productleveranciers, zie je wereldwijd ontstaan. De grote IT-oplossingen worden klein gemaakt en komen beschikbaar voor het mkb. Dat is een interessante beweging.’

Beide bewegingen vragen om een massa aan IT-werk, daarom voorspelt Gajentaan zonder blikken of blozen een steile groei voor Randstad Digital. Ze wil volgend jaar al ‘drie keer zo groot zijn’ in Nederland.

Lees ook: Benut het talent dat je al hebt om te groeien

De meerwaarde van zzp’ers

Gajentaan werkt al twintig jaar bij Randstad. Het gebrek aan IT’ers op de arbeidsmarkt is al jaren bekend, dat Randstad digitale diensten en mensen levert ook. Hoe gaat ze dan het verschil maken? De hoofdlijn van haar strategie is dat het technische werk beter kan worden uitbesteed aan het buitenland. ‘Hoe technischer, hoe meer het remote kan worden uitgevoerd.’

Het automatisme waarmee zzp’ers voor de hoogste tarieven worden ingehuurd, maakt IT-projecten bovendien onnodig duur in Nederland. ‘Het inhuren van zzp’ers is een gegeven geworden, omdat het al jaren zo gaat.’

Dat komt natuurlijk door de schaarste op de arbeidsmarkt. ‘Maar er wordt zelden gevraagd waar de toegevoegde waarde wordt geleverd. Voor het bedrijf, maar ook voor de zzp’er zelf.’

Jongste generatie

Vragen naar een goedkopere of duurzamere oplossing, dat gebeurt nog te weinig. Dat geldt eigenlijk ook voor de overheid, waar veel zzp’ers worden geplaatst. Gajentaan gaat dat gesprek wel aan, want die oplossing is er wel degelijk. ‘De jongste generatie bij ons wil graag werken bij de overheid. Een UWV of een DUO, dat soort instanties vinden ze aantrekkelijk.’

‘Mijn generatie wilde vooral veel geld verdienen met IT. De jongste generatie wil juist het goede doen voor de maatschappij. En die partijen huren dan alleen maar ervaren zzp’ers in. Doodzonde vind ik dat.’

Lees ook: Wat vindt Gen Z nu eigenlijk zelf van al die klachten over hun generatie?

Geen salespraatje, maar evangelie

Voor Gajentaan is dit geen salespraatje, maar ‘een soort evangelie dat ik predik’. Alle organisaties zouden meer moeten kijken naar wat ze echt nodig hebben en een partner zoeken die mee kan denken. Specialisten met tien jaar ervaring in generatieve AI bestaan bijvoorbeeld niet, geeft ze als voorbeeld, maar er zijn wel mensen met andere ervaring in AI. En die kloof is dan snel gedicht.

‘Als je dat een maand van tevoren laat weten aan een partij zoals wij, dan kunnen we het talent daarop trainen. Dat is vele malen goedkoper dan het inhuren van zzp’ers die alles moeten kunnen.’

Niet dat ze zzp’ers nu van hun inkomsten wil beroven, integendeel. Ook die groep is in beweging, ziet ze. Vermoedelijk omdat het ze sinds dit jaar wettelijk wat moeilijker wordt gemaakt. ‘We hebben sinds onze kick-off in maart opvallend veel sollicitaties gehad op IT-vlak. Vooral van zzp’ers.’

Zzp’ers staan stil

Ze zijn welkom, maar dan wel als gewone werknemer. ‘Ik heb zelf als zzp’er gewerkt en ik vond het hartstikke leuk dat je veel geld verdiende. Maar ik vond het echt verschrikkelijk dat je dan ook stilstaat in je carrière. Je wordt alleen maar ingehuurd voor wat je kan en niet voor wat je nog kan leren.’

‘Als ik zelf met zzp’ers spreek, dan vraag ik wat ze de afgelopen tien jaar nou echt geleerd hebben. Het gaat toch alleen maar om doen. Om de dingen doen die ze goed kunnen. Bijvoorbeeld goed Java programmeren of Python.’

Technologie groeit altijd door, en daarmee lopen zzp’ers echt een risico, geeft ze aan. ‘De mensen die stappen maken in IT, die de switches maken en op moderne technologieën duiken, die zijn in dienst.’

De IT’ers die Randstad Digital ter beschikking stelt, ook vanuit het buitenland, zijn allemaal in dienst als werknemer. ‘Op enkele diehard zzp’ers na die in een niche zijn gespecialiseerd.’

Communicatie is belangrijk

Moeten klanten nu erg wennen aan die internationale talentpool? De grote bedrijven niet, weet ze. ‘Steeds meer klanten stappen ook af van de eis dat IT’ers Nederlands moeten spreken. Gewoon omdat ze de mensen niet vinden.’

Voor de kleinere bedrijven kan het soms wel wennen zijn. ‘We vragen daar ook altijd naar. Heb je ervaring met remote werken in India of Roemenië? Als dat niet zo is, dan gaan we daarbij helpen. Dan gaan we hun medewerkers trainen, dat is een vereiste. Je moet mensen bewustmaken en handvaten geven om ermee om te gaan.’

‘Dat gaat over een kick-off regelen, check-ups doen, aftekenen wat klaar is, maar ook over feedback geven. Bij de een kun je glashard zeggen dat je het helemaal niks vindt, bij een ander heb je misschien wat meer inleiding nodig. Communicatie is ontzettend belangrijk in dit soort trajecten.’

Interne barrières

Ook intern zet Gajentaan een beweging in gang. Ze verkondigt aan haar collega’s dat alleen binnen Nederland zoeken naar oplossingen niet genoeg is. ‘Ik wil de groei over alle werelddelen heen zien. Mijn teams moeten honderd procent divers en internationaal gaan denken.’

Dat dit voor sommigen best een uitdaging kan zijn, beseft ze ook. Maar cultuurverschillen kun je leren managen, onder meer met de vijf culturele dimensies van Geert Hofstede. ‘Die gebruiken we ook echt. Soms gaat het om heel simpele dingen, zoals bij een mail in Frankrijk de baas in kopie zetten.’

Wat daarbij nog een extra barrière kan zijn, zijn de taalverschillen. Niet iedereen spreekt even goed Engels. ‘Daar zijn wij ook al tegenaan gelopen, maar dan wordt de chatfunctie gewoon aangezet. Dat lost veel op. De chat staat inmiddels de hele dag aan, dat draagt bij aan een goede samenwerking.’

Brokken voorkomen

‘Met de videocalls die we doen, gebruiken mijn collega’s het knopje voor de ondertiteling. Dan kun je elkaar ook veel beter verstaan. Daar trainen we onze teams ook op. Als je gaat bellen, dan kom je niet zo ver. Ga je chatten, dan komt het goed. Bovendien kun je zo nog een keer nalezen wat er is afgesproken.’

Dat helpt ook brokken voorkomen. Gajentaan herinnert zich nog een ‘hilarisch voorbeeld’ uit het verleden, toen ze zelf nog bezig was met IT-projecten. Ze had een plaatje meegestuurd van wat er gebouwd moest worden en zag bij de uitvoering daarvan plots haar koffiebeker verschijnen. Ook die beker stond namelijk op het plaatje.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘Maar ik heb ook dagen gehad dat ik ‘s ochtends aan mijn bureau kwam en verrast was over wat er in één nacht was gebouwd. Dan vliegt je project vooruit, dan heb je zin om iets neer te zetten. Als de radartjes goed lopen, dan kun je echt vliegen.’

Lees ook: De zeven grootste fouten bij intercultureel management