Bob de Manager

Bob bereidt zich voor op een ‘onverwachts’ onderzoek

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. Deze keer bereiden Bob en zijn divisie zich voor op een 'onverwachts' onderzoek.

Aan: middle management Van: directie Betreft: real-time onderzoek Beste mensen, Over drie weken start op onze divisie een onderzoek. Er valt helaas niet over te discussiëren, want het komt van Hoofdkantoor, en daar vinden ze het een must. Kort en goed: het bureau Real Time Results komt hier op bezoek. Een van hun medewerkers komt dan naast je zitten en noteert en analyseert een dag lang wat je doet en hoe. Ik raad eenieder aan: bereid je ontzettend voor, kom zo efficiënt mogelijk voor de dag. Bob Bob, Stel, ik zeg stél hoor, dat het nou net zo’n dag is waarop ik geen afspraken heb, komt voor hoor, zélden, maar het komt voor, wat dan, wat dan, Bob? Krijgen ze dan op Hoofdkantoor te horen: een sales director zonder afspraken, poeh... Philip Verstegen, Sales Director Beste mensen, Je moet allerlei meetings inplannen op die dag en die heel goed voorbereiden met je medewerkers, opdat je heel daadkrachtig overkomt, als Een Leider. Dat je bijvoorbeeld dingen zegt als: ‘Mensen, wij gaan er álles aan doen om een nieuwe klant binnen te halen. Gaan we ervoor?’ En dat dan je medewerkers zeggen: ‘Yeah, we gaan ervoor!’ Maar hou het wel een beetje naturel, hè, zodat ze niet merken dat we met een toneelstukje bezig zijn. Bob Bob, Ook een idee: groepje komt bijeen om de cijfers door te nemen. Leider vraagt, streng: ‘We zitten toch wel precies op begroting, hè, mensen?’ En dan blijkt: we zitten precies op begroting. Dat dat bureau dan denkt: zo zeg, die gaan wel goed om met cijfers. Is dat wat? Francine Backx Deputy Controller Bob, Of die mensen meenemen naar een lunch met een klant. Niet een echte klant natuurlijk, maar bijvoorbeeld een vriend van me die er uitziet als een klant en op amateurtoneel zit. En dat ik die klant, zogenaamd dan, helemaal inpalm. Zodat die klant zelfs (heb ik nog nooit meegemaakt trouwens) aan het eind zegt: ‘Ik stá erop de rekening te betalen! En wat dat contract betreft – hé, komt wel goed.’ Tom de Vries Senior Accountmanager Bob, Zullen we aan het eind van de dag, zo rond half zeven, ook een extra meeting inplannen? Waarin daadkrachtig de dag wordt doorgenomen en we eindigen met elkaar taken te geven die we die avond nog, zogenaamd dan hoor, gaan doen? Dat ze denken: tjezus, die gaan als een speer zeg. Wilma Verbiest Deputy HRM Beste mensen, Klinkt goed, enthousiast! Misschien moet we een aantal meetings van tevoren scripten en met z’n allen stevig doornemen. Indien nodig kunnen we voor bepaalde meetings ook acteurs inhuren, toch? Komt het nog wat overtuigender over. Hé, mensen, ik krijg er nu zelfs een beetje zin in! Bob Hoi Bob, Hoofdkantoor nog even hier. Voor de goede orde: het was je toch wel duidelijk dat dat bureau ergens de komende drie maanden onaangekondigd langskomt? Dit ter voorkoming van toneelstukjes en dat soort onzin, maar me dunkt dat je zelf al wel had geconstateerd dat je daarmee meteen door de mand zou vallen. Sterkte joh! Willem-Jan Meijsing HRM Strategies

Psssstt... MT heeft een cadeau voor je:

Een gratis whitepaper over dé banen van de toekomst!

Vraag nu aan

Wij hebben een verrassing voor jou!