Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Een praatje bij de buren kan je bedrijf redden

Veel afdelingen bij bedrijven kaderen netjes hun eigen takenpakket af. Problemen van een ander team, moeten dat vooral ook daar blijven. Een dergelijke houding kan je jouw bedrijf kostten, schrijft MT-columnist Angela Messioui,

Ieder zijn eigen afdeling
Foto: Getty Images

Heb jij dit ook weleens meegemaakt? Je stuurt je collega van een andere afdeling een vraag per mail en een half uur later krijg je een reactie. Dat was snel, wat fijn! Je leest de mail die begint met fyi of t.i. en scrolt naar beneden. Er komt geen einde aan. Jouw mail is het hele bedrijf doorgegaan. En nu komt jouw vraag weer terug bij jou. Niemand heeft een antwoord op jouw vraag en elke collega zegt dat “ie er niet van is”.

Frustrerend toch? Je werkt allemaal voor dezelfde organisatie en denkt daarmee hetzelfde belang te dienen. Maar in veel organisaties is elke afdeling een eiland en wordt er onvoldoende samengewerkt tussen afdelingen. Waarom is het zo moeilijk om afdelingen met elkaar samen te laten werken?

Perspectivische obsoletie

In een eerdere column legde ik uit wat perspectivische obsoletie is: je hebt een te smal netwerk waardoor je niet openstaat voor nieuwe ontwikkelingen in je vakgebied. Het zorgt voor verouderde denkpatronen die ervoor kunnen zorgen dat je overbodig raakt. Dit geldt niet alleen voor individuen, want perspectivische obsoletie kan ertoe leiden dat een hele organisatie inclusief menselijk kapitaal totaal overbodig raakt.

Dit gebeurde bij de Amerikaanse videotheekketen Blockbuster dat ten val werd gebracht door het disruptieve Netflix. De oorzaak was het onvermogen van Blockbuster om voldoende gebruik te maken van de externe en interne netwerken van de organisatie. De organisatie miste de signalen in de markt dat het innovatieve Netflix een bedreiging vormde voor hun business. De eigenaar van Netflix bood Blockbuster zelfs de kans om samen te werken, maar dit werd afgewezen. Toen ze uiteindelijk ontdekten dat Netflix wel degelijk een bedreiging was en ze hun businessmodel wilden aanpassen, was het al te laat. Blockbuster ging failliet en er kwamen 25.000 medewerkers op straat te staan.

Het netwerk van je organisatie

Omdat we in een wereld leven waarin de (technologische) ontwikkelingen elkaar steeds sneller opvolgen, is het voor organisaties belangrijk om zich continue aan te passen en innovatief te zijn. Om dit voor elkaar te krijgen moet de strategie van organisaties gericht zijn op het verdiepen, versterken en verbreden van (interne en externe) netwerken van informatie, medewerkers, partners en klanten. Maar hoe versterk je de samenwerking tussen verschillende afdelingen?

Hoe kun je ervoor zorgen dat afdelingen meer met elkaar samenwerken om daarmee een sterker netwerk te creëren?

Ik geef je drie praktische en makkelijke tips die je vandaag nog kunt toepassen.

#1. Nodig je collega’s van een andere afdeling eens uit bij je overleg.

Vraag je collega’s hoe zij aankijken tegen de uitdagingen en plannen van jouw afdeling. Laat ze meedenken over oplossingen en vraag aan het einde wat ze opviel aan het overleg. Je krijgt allemaal nieuwe waardevolle inzichten.

 #2. Loop een dag mee op een andere afdeling.

Ga met je hele team kijken bij een andere afdeling. Heel interessant wat daar gebeurt. Je leert je collega’s kennen en gaat hun werk begrijpen. Stel je collega’s vooral veel vragen: wat is voor jullie het allerbelangrijkst in het werk? Wat is jullie grootste succes of uitdaging? Waar zijn jullie het meest trots op?

#3. Maak gebruik van je waardevolle menselijk kapitaal

Wist je dat jouw medewerkers een enorm en interessant netwerk hebben en allemaal vaardigheden leren buiten het bedrijf? Uit onderzoek van TNO blijkt dat bijna één op de drie medewerkers vindt dat hun vaardigheden onvoldoende wordt benut. Dat is zonde, want je mist daardoor innovatieve oplossingen en netwerk kansen. Je mensen zijn je meest waardevolle kapitaal. Verdiep je eens in het potentieel van je team.