Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo rijdt u (bijna) gratis elektrisch

Wat de nadelen van (half-)elektrisch rijden ook mogen zijn, de zakelijke aanschaf van een Fisker of Tesla is dankzij de overheid een feest. In Amsterdam krijgt u er zelfs een gratis parkeerplek bij.


Op de AutoRAI was één van de fraaiste noviteiten de Fisker Karma. De Deen Henrk Fisker heeft een gewelfde vierdeurs coupé geboetseerd, die als plugin-hybride elektrisch wordt aangedreven, met een benzinemotor die pas in actie komt zodra de accu's leeg raken. Met een papieren uitstoot van 83 gram koolzuurgas per kilometer is de bolide supergroen. Maar met een catalogusprijs vanaf 85.500 euro ex. BTW  lijkt de Fisker wel stevig geprijsd.

Fiscus helpt

Dat valt bij nader inzien reuze mee. Volgens een vertegenwoordiger van Fisker-importeur Kroymans liep het vooral vorig jaar storm. Dat wil zeggen: voor een wagen in de prijsklasse van Mercedes S, BMW 7 en Audi A8, waarvan jaarlijks honderdtallen worden verkocht. Dan zijn de 100 bestellingen en aanbetalingen die Kroymans voor de Fisker vorig jaar binnenkreeg een wonder voor zo'n afwijkend model. Voor die populariteit heeft de fiscus grotendeels gezorgd.

Vamil, MIA

Wie vorig jaar zijn Fisker op de zaak bestelde en hem leuk liet aankleden, pleegde een investering van pakweg 100.000 euro ex btw. Omdat de Fisker als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel mocht gelden, kwam de onderneming in aanmerking voor de Milieuinvesteringsaftrek (MIA) en de VAMIL (willekeurige afschrijving milieu-bedrijfsmiddelen). De eerste 36 mille konden daardoor worden afgetrokken van de fiscale winst, en in jaar één kon al 75 procent van de investering vervroegd worden afgeschreven.

Amsterdam

Voor een IB-ondernemer die goed draait en in het 52-procentstarief viel, was dat al een onmiddellijke beparing van 58 mille. De Fisker kostte dus nog maar 42.000 euro, de prijs die particulieren voor een brave Passat betalen. Maar als de ondernemer ook nog eens in Amsterdam woonde, kon hij nog bij de gemeente aankloppen voor een aanschafsubsidie van maximaal 15 mille: de Karma heeft immers een elektrische actieradius van 80 kilometer, voldoende om aan de criteria van elektrische auto in de subsidieverordening te voldoen. Daardoor ging de investering richting 27.000 euro; dat is de prijs voor een kaal een Golfje.

Gratis parkeren

Voor de puur elektrische Tesla Roadster met een vergelijkbare aanschafprijs viel het sommetje hetzelfde uit. Maar voor het flitsende tweezittertje maakte de gemeente Amsterdam het nóg mooier: wie zich aan het loket meldt met zijn kentekenbewijs, krijgt een parkeerplek met laadpaal voor zijn deur. In het centrum van Amsterdam doen mensen daar een moord voor. Of liever: ze moeten er zelf voor bloeden: op de Prinsengracht is bijvoorbeeld nog een (inpandig) plekje in de aanbieding voor 129.000 euro. Een plek huren kan ook, voor bijvoorbeeld 460 euro per maand in de Kolk-garage.

Gratis stroom

Toegegeven, de parkeerplek met laadpaal staat niet op naam. Zodra zich meer slimme ondernemers melden, is de parkeerplek niet 100 procent gegarandeerd. Daar staat tegenover dat de stroom uit het laadgeval wordt geschonken. Behalve parkeerkosten is de Tesla-rijder dus ook geen brandstofkosten kwijt. Dat scheelt bij een bescheiden 10.000 kilometer per jaar toch weer 1500 euro tanken bovenop de duizenden euro's parkeergeld/hypotheekrente voor de aanschaf van de plek aan de Prinsengracht.  

Te laat voor Fisker!

Voordat u naar de Fisker- of Tesla-dealer holt: u bent er een beetje te laat bij. De willekeurige afschrijving van 50 procent geldt nog wel voor de auto's, maar de milieuaftrek geldt op 1 januari niet meer voor auto's met een hulpgenerator die meer dan 50 gram per kilometer co2 utistoten. Voor puur elektrische wagens zoals de Tesla, mits ze minimaal 50 kilometer kunnen rijden op een volle accu, gelden VAMIl en MIA nog wel: zie de Milieulijst 2011 waarin Agentschap NL de criteria geeft. In Amsterdam is de subsidiepot voor elektrokarren wel leeg, maar de laadpaal plus plek wordt nog wel volop geleverd, houderschapsbelasting betaalt u nog steeds niet, en de bijtelling blijft met 0 (nul!) procent aantrekkelijk.

Toch maar een Opel Ampera?

Oké, hij is iets minder spannend, maar een Opel Ampera, de plug-in hybride die General Motors zelf liever omschrijft als range extended electric vehicle, voldoet wel aan de eisen van VAMIL en MIA: hij komt 60 kilometer verder op een accu en stoot bovenden op papier 40 gram co's uit. Het aftrek-feest begint bij Opel bovendien bij een vanafprijs van 36 mille ex btw. Daarmee is het wat ons betreft de interessantste Opel sinds de Speedster.

Lees ook:

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.

 

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 


Vrouwelijk leiderschap in masculiene organisaties: zo speel je het spel

In samenwerking met Boertien Vergouwen Overduin - Heb jij een vrouwelijke leiderschapsstijl en vraag jij je af hoe je het beste tot je recht komt in een mannelijke organisatie? Wat zijn de verschillen tussen mannelijk en vrouwelijk leiderschap, en hoe kun je dit in je voordeel laten werken? Oftewel: hoe speel je het spel?

elisa de groot vrouwelijk leiderschap
Foto: Getty Images

We spreken met Elisa de Groot van In Touch Female Leadership & Career Academy, expert op het gebied van leiderschap en medeauteur van Stratego voor vrouwen. Volgens Elisa zijn mannelijk en vrouwelijk leiderschap even waardevol, maar zit er een belangrijk verschil in de focus.

‘Mannen hebben de neiging om hun plek in de hiërarchie te benadrukken, terwijl vrouwen vaak de nadruk op relaties en verbinding leggen’, vertelt ze. ‘Ook nemen vrouwen over het algemeen minder risico en zijn ze vaak perfectionistischer: alles moet 100 procent goed zijn.’

Let op: dit is geen vaststaande regel. ‘Mannen kunnen net zo goed ‘vrouwelijke’ kwaliteiten inzetten en andersom.’ Sterker nog, iedereen heeft een eigen leiderschapsstijl met een combinatie van mannelijke en vrouwelijke kwaliteiten. ‘Het gaat om de mix van stijlen die een leider effectief maken.’

Vrouwelijk leiderschap wordt vaak niet op waarde geschat

Het zal je niet verbazen, maar vrouwen aan de top lopen vaak tegen hardnekkige vooroordelen aan. Er wordt van ze verwacht dat ze vriendelijk zijn, maar als ze dat zijn, worden ze niet altijd serieus genomen. Zetten ze hun tanden in een project en laten ze daadkracht zien? Ook dat wordt afgekeurd.

‘Uit onderzoek blijkt dat 66 procent van de vrouwen feedback krijgt op hun persoonlijke stijl en bijvoorbeeld het label ‘bitch’ opgeplakt krijgt, tegenover 1 procent van de mannen. Mannen die zich op dezelfde manier gedragen, krijgen vaak een schouderklopje voor hun leiderschap’, vertelt De Groot.

De Groot legt uit dat vrouwen meer geneigd zijn om het over de mijlpalen van hun team te hebben, in plaats van hun eigen prestaties (zoals mannen dat doen). Hierdoor valt het minder op als een vrouw iets voor elkaar heeft gekregen en gaat hier minder aandacht naar uit.

‘Vrouwen doen veel ‘disappearing acts’: daden die niet opvallen in het grote geheel, maar wel heel belangrijk zijn, bijvoorbeeld om escalatie te voorkomen. Mannen lossen die escalatie op en krijgen vervolgens credits omdat hun werk wél opvalt’, vertelt ze. ‘Zorg er dus als vrouw voor dat jouw resultaat zichtbaar is.’

Lees ook: 5 onmisbare tips voor vrouwelijke leiders

Verwoord je visie en combineer leiderschapsstijlen

De Groot werkt vanuit haar visie om vrouwen in hun kracht te zetten. Haar advies aan andere vrouwen is dan ook om hun eigen visie duidelijk te verwoorden, want dat geeft kracht en richting. Leer de ongeschreven regels van het mannelijke leiderschapsspel. Hoe profileer je jezelf, hoe blijf je zichtbaar en hoe onderhandel je effectief?

Dit doet ze aan de hand van mannelijke en vrouwelijke goden-archetypen, zoals de emotionele Poseidon en strategisch krachtige Athena. ‘Deze archetypen hebben we allemaal in ons, maar je ziet dat we in ons leven bepaalde varianten sterker ontwikkelen, bijvoorbeeld door hoe onze omgeving erop reageert.’

‘Vanuit deze archetypen leer ik vrouwen hoe ze concreet kunnen reageren in bepaalde situaties. Zo is een regel van het mannelijke leiderschapsspel dat de eerste ‘nee’ nooit een ‘nee’ is. Het is een uitnodiging om verder te onderhandelen. Vrouwen nemen de eerste ‘nee’ vaak al als een definitief antwoord.’

De Groot pleit voor een sterke combinatie van een mannelijke en vrouwelijke leiderschapsstijl. Dit helpt om de hardnekkige vooroordelen dat vrouwen óf te lief óf te bazig zijn, te overwinnen. Meng sterke zakelijke kwaliteiten als besluitvaardigheid met vriendelijkheid om zowel competent als benaderbaar over te komen.

Een blik vooruit

De Groot focust vooral op hoe je als vrouwelijke leider kunt navigeren in een mannelijke omgeving, maar het liefst zou ze organisaties diverser zien. Ze legt uit dat het vooral lastig is voor vrouwen aan de top wanneer de organisatie zelf niet divers is.

‘Hoewel er inmiddels een vrouwenquotum is, wordt deze lang niet altijd gehaald. Bovendien geldt het wettelijke quotum alleen voor toezichthoudende functies. Het is moeilijker om als vrouwelijke leider je stempel te drukken op een organisatie die heel mannelijk is.’

Haar uiteindelijke doel is cultuurverandering: een wereld waarin vrouwelijke kwaliteiten net zo gewaardeerd worden als mannelijke. ‘Dit is een marathon, geen sprint. Het vereist geduld en doorzettingsvermogen. Tot die tijd is het belangrijk om de spelregels te kennen en ze waar nodig strategisch in te zetten voor persoonlijk succes.’

Welke kennis wil jij naar een hoger niveau tillen? Ontdek Lift Up!: de podcast over leren, leiderschap en persoonlijke effectiviteit. Krijg inzichten van experts uit het veld om vandaag nog te groeien. Met welke kennis stap jij uit op de top floor?

Ontdek Lift Up!

De wereld verandert razendsnel. Ontdek welke skills je moet ontwikkelen om maatschappelijke en technologische veranderingen de baas te blijven. Skills als samenwerken, kritisch denken en zelfregulering bijvoorbeeld.

Lees meer

BVO Bites is een gloednieuw leerconcept om het maximale uit jezelf te halen. Ontvang gratis één week lang elke dag een audiobite via WhatsApp en leer nieuwe skills op het gebied van timemanagement, communicatie, leiderschap en persoonlijke effectiviteit.

Lees meer

Wil je je persoonlijk en professioneel ontwikkelen én meer uit je leiderschap halen? Volg dan een Strategisch Leiderschapsprogramma. Het leidt je naar de volgende carrièrestap. Bekijk snel welke programma’s we aanbieden.

Lees meer

Als een van de grootste trainingsbureaus van Nederland weten wij hoe belangrijk mensen zijn voor organisaties. Met onze trainingen spelen wij optimaal in op de ontwikkelbehoefte van leiders, zodat zij écht het verschil kunnen maken.

Lees meer

We volgen ontwikkelingen binnen leren en ontwikkelen op de voet en haken daar regelmatig op in met nieuwe trainingen, leerconcepten en innovaties. Wil je hier als eerste alles over weten? Via onze nieuwsbrief krijg je elke maand de laatste ontwikkelingen in je mailbox!

Lees meer
/