Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wie zit er achter Peugeot, de nieuwe baas van Opel?

Opel wordt voor ruim twee miljard euro overgenomen door PSA, het Franse moederbedrijf van Peugeot. Met de overname groeit PSA uit tot de tweede automaker van Europa, op één staat Volkswagen. Een profiel van het Franse concern.

PSA, Peugeot Société Anonyme, is in 1976 ontstaan door een fusie tussen Peugeot en Citroën. Het Franse bedrijf heeft naast deze twee automerken ook DS Automobiles en Ambassador onder haar vleugels. Nu komen daar Opel en Vauxhall, de Britste tak van Opel, bij. Daarnaast neemt het Franse bedrijf ook de financieringstak van General Motors in Europa over waarin voornamelijk autoleningen in zijn ondergebracht. Peugeot is één van de oudste industriële ondernemingen van Frankrijk. Het bedrijf is in 1810 opgericht door de familie Peugeot. In de tweehonderd jaar dat Peugeot bestaat heeft het bedrijf werkelijk van alles geproduceerd: van pepermolens tot beha’s en fietsen. In 1850 werden de eerste rijwielen gemaakt. Eind negentiende eeuw, 1889, bouwde een telg van de familie Peugeot eerst een auto op stoom, om een jaar later te beseffen dat de verbrandingsmotor meer toekomst had. Familie nog steeds actief Inmiddels heeft het bedrijf wereldwijd 172.000 werknemers. In 2016 bedroeg de omzet 54 miljard euro en boekte het bedrijf een winst van 2,1 miljard euro. Het ging Peugeot niet altijd voor de wind, in 2014 verkeerde de onderneming in de financiële problemen. De Franse overheid schoot samen met het Chinese Dongfeng te hulp met een financiële injectie, om zo het bedrijf te steunen tegen de zwakke marktomstandigheden. Sindsdien bezit de Franse overheid 14 procent van Peugeot. Voor 2014 had de familie Peugeot 24 procent van de aandelen, na de deal met de overheid en Dongfeng, daalde dat naar 14 procent. De laatste tijd gaat het weer beter met PSA. Topman Carlos Tavares, afkomstig van Renault, werd in 2014 benoemd als PSA-bestuursvoorzitter en voerde drastische kostenbesparingen door. Daardoor is het bedrijf weer winstgevend. De Franse overheid overweegt wat aandelen te verkopen en potentiële kopers hebben zich mogelijk al gemeld: de familie Peugeot.
Foto: Getty Images

PSA, Peugeot Société Anonyme, is in 1976 ontstaan door een fusie tussen Peugeot en Citroën. Het Franse bedrijf heeft naast deze twee automerken ook DS Automobiles en Ambassador onder haar vleugels. Nu komen daar  Opel en Vauxhall, de Britste tak van Opel, bij. Daarnaast neemt het Franse bedrijf ook de financieringstak van General Motors in Europa over waarin voornamelijk autoleningen in zijn ondergebracht.

Peugeot is één van de oudste industriële ondernemingen van Frankrijk. Het bedrijf is in 1810 opgericht door de familie Peugeot. In de tweehonderd jaar dat Peugeot bestaat heeft het bedrijf werkelijk van alles geproduceerd: van pepermolens tot beha’s en fietsen. In 1850 werden de eerste rijwielen gemaakt. Eind negentiende eeuw, 1889, bouwde een telg van de familie Peugeot eerst een auto op stoom, om een jaar later te beseffen dat de verbrandingsmotor meer toekomst had.

Familie nog steeds actief

Inmiddels heeft het bedrijf wereldwijd 172.000 werknemers. In 2016 bedroeg de omzet 54 miljard euro en boekte het bedrijf een winst van 2,1 miljard euro.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het ging Peugeot niet altijd voor de wind, in 2014 verkeerde de onderneming in de financiële problemen. De Franse overheid schoot samen met het Chinese Dongfeng te hulp met een financiële injectie, om zo het bedrijf te steunen tegen de zwakke marktomstandigheden. Sindsdien bezit de Franse overheid 14 procent van Peugeot. Voor 2014 had de familie Peugeot 24 procent van de aandelen, na de deal met de overheid en Dongfeng, daalde dat naar 14 procent.

De laatste tijd gaat het weer beter met PSA. Topman Carlos Tavares, afkomstig van Renault, werd in 2014 benoemd als PSA-bestuursvoorzitter en voerde drastische kostenbesparingen door. Daardoor is het bedrijf weer winstgevend. De Franse overheid overweegt wat aandelen te verkopen en potentiële kopers hebben zich mogelijk al gemeld: de familie Peugeot.