Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Wie zit achter het bedrijf dat 19 Sanoma-titels koopt?

De verkoop van 19 Sanoma-titels aan New Skool Media is rond. Maar wie zijn dat eigenlijk? En wat blijft er over van Sanoma?

Sanoma verkoopt definitief 19 tijdschriftentitels aan New Skool Media. De overname is goedgekeurd door vakbonden, ondernemingsraden en licentiegevers, meldt NU.nl. De deal is een gevolg van de reorganisatie bij het Finse mediaconcern, dat in totaal 32 titels kwijt wil en in november 2013 bekend maakte dat er 500 banen zullen verdwijnen. De ingreep is noodzakelijk, omdat het bedrijf vorig jaar een nettoverlies draaide van 332 miljoen euro, terwijl een jaar eerder nog een winst van 149 miljoen euro werd behaald. Het verlies van 2013 is trouwens niet alleen te wijten aan print en de druk op de advertentiemarkt, ook met bijvoorbeeld SBS gaat het matig.

Wie is New Skool Media?

De naam New Skool Media zal niet iedereen iets zeggen. Logisch, want het bedrijf is speciaal opgericht voor de overname van de 19 Sanoma-titels. Achter het bedrijf zitten Rob Koghee (links op de foto) en Cor Jan Willig (rechts op de foto) die beiden De oprichters van New Skool Media jarenlange ervaring hebben in de uitgeverijbranche. Koghee was in het verleden onder andere uitgever bij de Weekbladpers en directeur van IDG Nederland, terwijl Willig een Sanoma-verleden heeft. Tussen 2003 en 2010 was hij chief financial officer voor de afdeling mannenmagazines. Koghee is ook eigenaar van Blue Flower Media, dat al diverse sportbladen uitgeeft.

Wat zeggen ze zelf over de overname?

Tegen Radio 1 vertelde Rob Koghee een maand geleden dat het duo niet genoeg geld had om alle titels uit de etalage van Sanoma te kopen. 'Sanoma meende ze per cluster te verkopen, in zes segmenten. Wij hebben daar vier segmenten uit gekozen. In verband met onze financiële reikwijdte, maar ook omdat het special interest-bladen zijn, gericht op een specifiek domein of een specifieke doelgroep. Wij denken dat in dit deel van de markt veel meer toekomst zit, in tegenstelling tot de general interest-bladen.' Volgens Koghee zijn de overgenomen titels allemaal winstgevend. Wat er betaald is voor de 19 titels, willen de betrokken partijen niet prijsgeven.

Hoe gaat het met Sanoma? In onderstaande grafiek de omzet (in miljarden) en het operationele resultaat (in miljoenen):

Welke titels gaan naar New Skool Media?

New Skool Media krijgt de volgende 19 titels in handen: Home and Garden, Seasons, Knipmode, Knippie, MOTO73, MOTOR, Formule1, Truckstar, Babygids, Roots, Delicious, Vorsten, KIJK, KnowHow, ZIN, Fiets, FietsActief, Procycling en Zeilen. 93 medewerkers gaan over van Sanoma naar New Skool Media. Titels als Nieuwe Revu en Panorama, die ook in de verkoop staan, blijven voorlopig nog onverkocht voor Sanoma.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Welke titels blijven bij Sanoma?

Het Finse Sanoma zal de printmarkt niet volledig verlaten. Succesvolle en bekende titels als Donald Duck, Libelle, Margriet en Linda blijven – voorlopig – nog onder de hoede van het bekende mediabedrijf. Hieronder een overzicht van de oplagecijfers van de belangrijkste printmerken van Sanoma, met de aantekening dat de aantallen hoog zijn, maar niet meer zo hoog als vroeger. Veronica Magazine had begin deze eeuw nog een oplage van 1,1 miljoen stuks, terwijl Donald Duck in de hoogtijdagen richting de 400.000 exemplaren per week ging.

Meer over media?