Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

WeTransfer wil Chinese markt op

WeTransfer biedt consumenten de mogelijkheid om eenvoudig en gratis grote bestanden per e-mail te versturen. 'In China zijn wij nog niet geblokkeerd, terwijl bijvoorbeeld Yousendit dat wel is.'


WeTransfer begon als interne dienst bij het communicatiebureau van Bas Berens, OY communications. “Om koeriersdiensten te besparen”, zegt Nalden, een jonge ondernemer en blogger die door Berens werd gevraagd om mee te denken om het concept verder uit te werken. Nalden en Berens zijn samen met Rinke Visser eigenaar van de snel groeiende service om via e-mail bestanden tot 2 GB kosteloos te versturen.


“Simplicity” is de grote gedachte achter de dienst. “Het zou zo eenvoudig moeten zijn dat zelfs mijn vader het programma kan gebruiken. Je moet de gebruiker niet belasten en hij moet direct aan de slag kunnen met versturen”, zegt Nalden. Er zijn een hoop andere manieren om grote bestanden verstuurd te krijgen, maar die zijn vaak ingewikkeld, vindt Nalden. “Daarom zijn wij met WeTransfer begonnen.” In een melige bui bedachten Nalden en zijn partners de werknaam WeTransfer, dat verwijst naar Yousendit, een soortgelijke dienst. De naam kon de heren wel bekoren en bleef.
 

Inkomsten

WeTransfer verdient op drie manieren geld. Als eerste zijn er inkomsten via wallpaper advertenties. Terwijl de gebruiker zijn files binnenhaalt of verstuurt verschijnen er clickable advertenties op de achtergrond. Andere inkomsten komen uit channels. Voor 120 dollar per jaar kun je dan je eigen profiel aanmaken, een subdomein krijgen en je eigen wallpaper ophangen. In plaats van de standaard twee weken blijven je bestanden dan een maand beschikbaar. Een laatste manier waarmee WeTransfer inkomsten genereert is het zogenaamde white label model. “Daarbij is de site helemaal gestript. Alleen klein in de hoek staat dan ‘powered bij WeTransfer’. Een Russisch Telecombedrijf heeft onlangs zo’n licentie gekocht”, zegt Nalden.


WeTransfer maakt geen traditionele reclame. “Het mooie is dat één op de drie gebruikers een nieuwe gebruiker genereert, het is een soort viral”, zegt Nalden. Als de grens van 200.000 gebruikers in een land bereikt wordt, is er sprake van een kritische grens. “Dan gaat het echt hard met de groei en ontstaat het sneeuwbaleffect”, zegt Nalden. Dit gebeurde volgens hem recent in Taiwan, waar in twee weken tijd het aantal gebruikers steeg tot het niveau van Nederland, de thuismarkt.
 

Gebruikers

In totaal heeft WeTransfer in Nederland 200.000 à 300.000 gebruikers en werd er wereldwijd in november meer dan 1,5 miljoen maal een datapakket verstuurd door evenzoveel personen. Van de gebruikers is het merendeel man (77 procent) en boven de 18 jaar (99 procent). 100 miljoen maal werden de advertenties bekeken en het aantal gebruikers van dienst groeit met 30 procent per maand. “In Europa zijn we het grootst in landen als Spanje, Italië, Duitsland, Engeland en natuurlijk Nederland.” Wie van de dienst gebruik maakt, ziet dat We Transfer druk bezig is om nog eens vijf talen te leren naast de acht waarin al geleverd wordt. Een van die talen is het Manderijn, want We Transfer wil graag de grote Chinese markt betreden. “In China zijn wij nog niet geblokkeerd, terwijl bijvoorbeeld Yousendit dat wel is”, zegt Nalden.


Omdat WeTransfer niet werkt met traditionele reclame-uitingen worden contacten gelegd met bloggers en magazines. “Zij schrijven dan over ons en zo begint het te lopen. Dan ontstaat er mond-tot-mond reclame. Ook social media is een belangrijke manier om WeTransfer te promoten”, zegt Nalden. Hij wijst op Facebook waar de pagina van WeTransfer 21.000 fans heeft. “Dit is het community gevoel dat goed is voor de branding. Zo staan we in contact met onze gebruikers. We organiseren acties waarbij als prijs een eigen channel wordt uitgereikt aan degene die de mooiste wallpaper ontwerpt”, zegt hij. Het draait volgens hem om het delen van creativiteit.
 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Html-variant

Sinds een jaar is de dienst nu live in beta. WeTransfer is druk doende om een html-variant op te tuigen, wat volgens Nalden de norm dient te zijn in de toekomst. “Elke dag zijn wij bezig om te zien hoe de service nog beter kan zonder dat de “simplicity” uit het oog wordt verloren. Het moet lichter en sneller en we willen graag een applicatie voor de smartphone en de tabletcomputer. Wij zijn geen hostingbedrijf, onze focus ligt op het versturen. De mensen moeten het gebruiken, daarom is er ook de service dat een ontvangst e-mail verstuurd wordt als een bestand gedownload is”, aldus Nalden.
 

Lees ook de webtoolreview van WeTransfer

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.