Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wat je moet weten over BYD, de fabrikant die VDL aftroeft

Niet het Nederlandse VDL maar BYD gaat elektrische bussen leveren aan Schiphol. Wat je moet weten over deze Chinese grootmacht.

Het Chinese bedrijf BYD gaat 35 elektrische bussen leveren aan Schiphol, waarmee de luchthaven transport van passagiers schoner wil maken. BYD troeft daarmee het Nederlandse VDL af, dat ook achter de opdracht aan zat, en zet verder voet aan de grond in Europa. Dit is wat je moet weten over de Chinese grootmacht:

1. Groter dan Philips, iets kleiner dan Unilever (in medewerkers)

Build Your Dreams, BYD voor intimi, klanten en de buitenwereld, is een Chinees bedrijf dat sinds 1995 bestaat. Eind 2012 had het 166.000 werknemers op de loonlijst staan, waardoor er meer mensen voor het bedrijf werken dan voor Philips (118.000) en iets minder dan voor Unilever (173.000). Qua jaaromzet blijft BYD nog wel behoorlijk achter bij Philips (25 miljard euro) en Unilever (51 miljard euro): in 2012 werd ruim 44 miljard RMB omgezet, wat neerkomt op zo'n 5,5 miljard euro. Vergeleken met 2008 is dat een forse groei, maar in de laatste jaren lukt het BYD niet meer om te groeien in omzet. Mocht je nog nooit van BYD gehoord hebben, dan is dat geen schande: in 2012 werd nog maar 2,8 procent van de omzet in Europa behaald. In 2011 lag dit percentage nog lager, op 0,7 procent.

2. Sinds 2003 zit BYD in auto's en bussen

BYD stapte in 2003 in auto's en bussen, nadat het Xi'an Tsinchuan Auto overnam. Dit bedrijf werd omgedoopt in BYD Auto en door de jaren heen is deze automobieltak binnen BYD fors gegroeid. Sinds 2003 verkocht het naar eigen zeggen meer dan 1 miljoen sedans, in 2012 werden 420.000 voertuigen verkocht en kwam 51 procent van de totale omzet uit voertuigen, een stijging van 3 procent ten opzichte van het jaar ervoor. BYD heeft qua autoverkopen wel een stapje terug moeten zetten in de afgelopen jaren: over 2010 werd nog een verkoopcijfer van 800.000 voorspeld. Een van de modellen is de L3 (zie foto onder), waarvan BYD in 2012 '10.000-en' exemplaren per maand verkocht.

BYD L3

3. Schiphol koopt de eBus, een elektrisch aangedreven BYD

De 35 bussen die Schiphol heeft besteld, zijn volledig elektrische voertuigen die BYD de eBus noemt (zie beeld helemaal boven). Begin dit jaar kreeg BYD toestemming van Europa om ze hier te verkopen. Van hetzelfde model rijden sinds april zes exemplaren op Schiermonnikoog, een vorige opdracht die BYD in Nederland binnenhaalde. Ook in dat geval werd onder andere VDL afgetroefd. Bussen voor de Europese markt worden geproduceerd in Bulgarije. Volgens BYD rijden er al 1.000 van dit soort elektrische bussen rond in thuisland China. BYD levert ook elektrische auto's, zo rijden in Hong Kong op dit moment 45 elektrische taxi's rond als test. Helemaal soepel loopt die pilot trouwens niet: in juni vloog een oplaadpunt in brand, daarnaast is niet iedereen overtuigd dat een elektrische taxi zo handig is.

4. BYD levert ook batterijen en componenten voor telefoons

De 49 procent van de omzet die niet uit auto's komt, haalt BYD uit oplaadbare batterijen, mobiele telefoonopladers en andere telefooncomponenten. Het bedrijf zegt 's werelds grootste fabrikant van oplaadbare batterijen te zijn en het grootste wereldwijde marktaandeel voor mobiele telefoonopladers te hebben. Tot de klanten voor deze producten horen grote bedrijven als Nokia, Samsung, Motorola, Huawei, ZTE, Apple, HTC, Asus en Toshiba. 11 procent van de omzet van BYD komt uit oplaadbare batterijen, 38 procent uit telefooncomponenten. De kennis van oplaadbare batterijen was begin deze eeuw uiteraard een mooi bruggetje richting de ontwikkeling van elektrische voertuigen.

5. Belegger Warren Buffett is fan, Daimler ook

Warren Buffett (foto onder) was een relatief vroege fan van BYD: hij investeerde in 2008, via zijn participatiemaatschappij Berkshire Hathaway, 232 miljoen dollar in het bedrijf. Daarmee kreeg hij een belang van 9,89 procent in Build Your Dreams. Volgens het jaarverslag van BYD bezit Buffett op dit moment nog een aandeel van 9,56 procent. Kort daarop werd BYD door Amerikaanse media Businessweek en Fast Company uitgeroepen tot een van de meest innovatie bedrijven op aarde. Een andere Westerse partner van BYD is het automerk Daimler, dat in februari 2011 met BYD de joint venture Shenzhen BYD Daimler New Technology begon. Het doel? Onderzoek naar en ontwikkeling van elektrische voertuigen. In 2012 werd onder deze joint venture het elektrische automerk Denza aangekondigd, waarvan in eerste instantie alleen in Azie modellen op de markt zullen komen.

Warren Buffett

6. Al sinds 1999 aanwezig in Nederland

BYD zit al sinds eind vorige eeuw in Nederland: in 1999 werd het Europese hoofdkantoor geopend op de Augsburgstraat in Rotterdam. De commerciële activiteiten in Nederland startte in 2010. Sinds begin dit jaar is Isbrand Ho aangesteld als general manager BYD Auto Europe. Het bedrijf laat in een persbericht weten dat het van plan is de komende drie jaar 20 miljoen euro in Nederland te investeren en dat het op die manier 150 mensen aan een baan zal helpen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7. Krijgt BYD steun van de Chinese overheid?

Wim van der Leegte, topman van de VDL Groep, zei in augustus 2012, nadat BYD de opdracht in Schiermonnikoog kreeg toegewezen, tegen De Volkskrant: 'Wij hebben niets tegen concurrentie. Maar concurrentie moet wel eerlijk zijn.' De busbouwers zouden ervan overtuigd zijn dat BYD financieel wordt gesteund door de Chinese overheid. BYD zegt er zelf het volgende over in de begeleidende tekst bij een persbericht: 'BYD is een onafhankelijke onderneming. De Chinese overheid heeft geen belang in BYD, of in zijn R&D-afdeling, productie of enige andere afdeling. Daarnaast verleent de Chinese regering geen steun aan BYD om succesvol te worden in markten buiten China.' Het is niet voor het eerst dat een Chinees bedrijf wordt beschuldigd van iets te nauwe banden met de Chinese overheid. Vorig jaar was de conclusie van een rapport van de U.S. House of Representatives Intelligence Committee dat ZTE en Huawei te zeer gelieerd zijn aan de Chinese staat.

Wang Chuan-fu8. En dit is het brein achter het bedrijf: Wang Chuan-fu

BYD werd in 1995 opgericht door Wang Chuan-fu (1966, foto rechts), die in 1987 afstudeerde als chemicus. Tegenwoordig is Chuan-fu chairman, executive director en president van BYD. Via vrienden en bekenden verzamelde hij in de jaren negentig 300.000 dollar startkapitaal en begon samen met 19 anderen met de ontwikkeling van oplaadbare batterijen. In 2009 werd hij uitgeroepen tot rijkste man van China, met een vermogen van 5,8 miljard dollar, tegenwoordig is hij volgens Forbes in ieder geval een van de rijkste inwoners van China. Charlie Munger, partner in Berkshire Hathaway, vertelde in 2009 tegenover CNN dat Chuan-fu een combinatie is van Thomas Edison en Jack Welch. 'Edison in het oplossen van technische problemen, Welch in het voor elkaar krijgen van dingen. Ik heb nog nooit eerder zoiets gezien.'

Meer over Chinese bedrijven?