Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wat andere sectoren kunnen leren van de muziekindustrie

Lessen uit de muziekindustrie voor andere sectoren. Plus: de grootste muzikale innovaties en hoe populair downloaden is.

Sinds de opkomst van internet, mp3's en downloadprogramma's als Napster, eind jaren negentig, is de muziekindustrie op zijn kop gezet. Er is door de jaren heen veel geschreven over waarom de industrie moeite had om zich aan te passen aan de nieuwe realiteit. Naar aanleiding van de nieuwe editie MT, die als thema 'Muziek, de juiste toon' heeft, deden we onderzoek onder Nederlandse bestuurders naar het thema muziek. Drumroll please, want hier zijn de resultaten:

#1. Wat anderen van de muziekindustrie kunnen leren

Uitdagers kan je beter omarmen dan bestrijden en de klant heeft meer controle dan ooit. Dat zijn de twee meest gegeven antwoorden op de vraag wat andere sectoren kunnen leren van de gang van zaken in de muziekindustrie. 'Je moet open staan voor verandering en blijven innoveren', wordt ook door veel bestuurders gezegd. Maar zeker in de begintijd van de digitalisering van muziek was dat juist niet de eerste reactie van de industrie. Belangenbehartigers trokken voornamelijk juristen uit de kast, terwijl een band als Metallica een deel van zijn fans verloor door vol in de aanval te gaan van Napster. Vervolgens gingen partijen als Apple en Spotify er met de échte buit vandoor. Eén van de respondenten vertelt: 'Andere sectoren kunnen hiervan leren dat je kritisch moet blijven kijken naar waar je in de waardeketen zit, en dat je strategische keuzes moet maken over eventuele alternatieve scenario's.'

#2. De grootste innovatie: streaming muziekdiensten

We vroegen ook welke nieuwe dienst/welk nieuw product de afgelopen 15 jaar de grootste gevolgen heeft gehad voor de muziekindustrie. Er konden maximaal twee keuzes worden aangevinkt. Spotify en streamingdiensten kregen de meeste stemmen: 30,9 procent van de Nederlandse bestuurders vinden dat deze diensten de meeste impact hebben gehad. Napster, toch de eerste in zijn soort, krijgt relatief weinig stemmen, wellicht omdat het alweer zo lang geleden is dat de downloadsoftware de hele industrie op zijn kop zette. Napster leidde trouwens jarenlang een kwakkelend bestaan. Tegenwoordig is het onderdeel van Rhapsody en is het getransformeerd naar een streaming muziekdienst. Begin juni werd bekend gemaakt dat de dienst ook in Nederland wordt gelanceerd.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#3. The Pirate Bay: niet doorvertellen, maar…

Downloaden van muziek? Ook de manager doet het wel eens op The Pirate Bay en soortgelijke websites. Drie procent zegt zelfs meerdere keren per week muziek van het web te trekken en 5,7 procent minstens eens per maand. 55,7 procent geeft aan nog nooit muziek gedownload te hebben zonder daarvoor te betalen. En, ontstaat er dan nog een schuldgevoel? Nou, niet altijd. 15,6 procent zegt zelfs: eigen schuld voor de muziekindustrie, ze maken de cd's te duur. 12,4 procent zegt er aan mee te doen, terwijl ze weten dat het niet helemaal in de haak is. Een aantal van de respondenten geven aan muziek te downloaden en het vervolgens alsnog te kopen.

Meer over de muziekindustrie?