Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wanbetaling niet altijd schuld van klant

In crisistijd loopt het aantal slechte betalers in rap tempo op, maar bedrijven zijn zelf ook laks als het om het versturen van de rekening gaat. Het MKB bijvoorbeeld laat jaarlijks ruim een miljard euro liggen. Die miljoenen zijn eenvoudig op te scheppen.


Snel facturen innen is nog altijd geen vanzelfsprekendheid. Uit onderzoek van ABN Amro en software ontwikkelaar Clearlybusiness blijkt dat dat niet enkel aan de klant ligt. Bedrijven ondernemen zelf te weinig actie om hun facturen betaald te krijgen.

Verspilling

Uit het onderzoek komt duidelijk naar voren dat niet veel tijd wordt gestoken in het najagen van achterstallige betalingen. Van de ondervraagde ondernemingen geeft 59 procent aan dit te zien als verspilling van tijd en middelen. Meer dan de helft van de bedrijven controleert bovendien de kredietwaardigheid van nieuwe en bestaande klanten niet. Ook de financiële stabiliteit van leveranciers wordt niet bekeken. Het risico van niet of te laat betalen en het niet leveren van producten of diensten wordt daarmee onnodig vergroot.

Dat het op de hielen zitten van wanbetalers veel energie opslokt is duidelijk. Maar simpelweg heldere betalingstermijnen en kloppende facturen opstellen kan voorkomen dat een flinke smak geld wordt misgelopen.

> Geef wanbetalers dan ook geen ruimte: alle tips op een rij

Op naar een strategisch debiteurenbeleid? De volgende stappen zijn onontbeerlijk:

 

  1. De offerte: screenen aan de poort
     
  2. De deal: expliceer betalingsvoorwaarden
     
  3. De eerste factuur: een opvoedkundige kans
     
  4. Bestaande klanten: isoleren van onvoorspelbare betalers
     
  5. Actie nemen: je klant ‘helpen’
     
  6. Informeren organisatie

> Alles over de zes stappen die leiden tot een strategisch debiteurenbeleid  

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Feiten:

 

  • Het MKB in Nederland gooit jaarlijks 1,1 miljard euro weg doordat facturen niet geïnd worden
     
  • Bijna 60 procent van de ondernemingen heeft te maken met klanten die niet of te laat betalen
     
  • Voor bedrijven met een omzet boven de € 500.000 is dit zelfs 74 procent
     
  • Elke dag heeft een Nederlands MKB-bedrijf gemiddeld bijna € 4.000,- open staan bij hun klanten
     
  • Dat is in totaal meer dan € 2,6 miljard per dag aan openstaande facturen
     
  • Bij 40 procent van de bedrijven is het bedrag aan openstaande facturen het afgelopen jaar toegenomen
     
  • Het bedrag aan afschrijvingen is bij bijna een kwart van de bedrijven het laatste jaar toegenomen

Lees ook het boek: debiteurenbeheer