Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom Uber nu toch wel weer disruptief is

1. Crisis in bedrijfstop Uber Het is alle hens aan dek in de boardroom bij taxi-app Uber. The Wall Street Journal meldde zondag dat Emil Michael, de belangrijkste adviseur van Uber-CEO Travis Kalanick, volgende week opstapt. Ook zou Kalanick zelf een tijdelijke terugtreding overwegen. Hij kreeg onlangs een forse klap te verwerken, toen zijn moeder omkwam bij een bootongeluk. De afgelopen maanden wordt Uber tevens geplaagd door een aantal forse schandalen, waaronder seksuele intimidatie en bedrijfsspionage. Een rapport over de afhandeling hiervan wordt door de bedrijfstop volledig overgenomen - in voorgaande rapporten werd al over het aftreden van Emil Michael gesproken. 2. Macron stevent ook af op meerderheid in parlement De Franse president Emmanuel Macron lijkt met zijn beweging En Marche! ook een meerderheid in het Franse parlement te gaan behalen. In de eerste ronde kreeg LREM ruim 32 procent van de stemmen, waarmee het de gevestigde partijen wegvaagt. Vooral de Parti Socialiste moest het ontgelden: met iets meer dan 10 procent van de stemmen tekent zich een historisch verlies af. Volgens NRC-correspondent Peter Vermaas zou het de partij niet alleen zetels kosten, maar ook het dure partijkantoor in het centrum van Parijs. De tweede ronde is volgende week zondag. 3. Groot deel zzp'ers betaalt geen inkomstenbelasting Hoewel ze wel degelijk belastingplichtig zijn, betaalden bijna vier op de tien zelfstandigen zonder personeel in 2014 geen inkomstenbelasting. Dat komt doordat ze zoveel aftrekposten hebben, dat ze onder de streep niets hoeven af te dragen. Dat schrijft De Volkskrant na een analyse van het CBS. Het gaat in totaal om 314.000 zzp'ers. 4. 'Uitzendkrachten 10 procent duurder' Uitzendkrachten worden de komende jaren naar schatting tot 10 procent duurder. Dat meldt De Volkskrant maandag. De stijging is het gevolg van een fiscale ingreep, waardoor uitzendbureaus niet langer goedkopere premies kunnen uitkiezen. De bureaus konden tot een maand geleden goedkopere premies kiezen - en meer verdienen - als ze veel uitzendkrachten in één sector aan het werk hadden. Gevolg is dat veel uitzendkrachten werden neergezet in sectoren met een gunstige premie. Minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken spreekt in de krant van een "lek" dat is gedicht. 5. Manager van de dag: Rupert Stadler (Audi, binnenkort Opel?) Autobouwer Opel krijgt met Rupert Stadler mogelijk een nieuwe CEO. Stadler zwaait momenteel nog de scepter bij Audi, maar zou bij Opel in het vizier zijn als opvolger van Karl-Thomas Neumann. Volgens geruchten in de branche zou Neumann zijn laatste dagen op kantoor al tellen. De huidige Opel-CEO zou ontevreden zijn over de overname van de autobouwer door het Franse PSA - dat volgens Neumann te weinig doet aan elektrisch rijden. Een probleem waar Stadler nog wel mee worstelt is zijn betrokkenheid bij de dieselgate, waar naast Volkswagen ook Audi in verzeild raakte.

Managementgoeroe Clayton Christensen stelde recent dat Uber helemaal niet zo disruptief is. Maar The Economist beslist nu toch anders. Verslag van een kleine management-fittie. Wie heeft gelijk?

Volgens Clayton Christensen, grondlegger van de Disruptive Innovation-theorie, is taxi-uitdager Uber helemaal niet zo'n disruptief bedrijf. En wel om twee redenen: het bedrijf biedt geen dienst voor een totaal nieuwe groep mensen, noch biedt het aanvankelijk een inferieur product, om daarna het product te verbeteren en de gevestigde orde vanuit die positie aan te kunnen vallen. Aangezien Uber niet voldoet aan die eisen is het niet disruptief, stelt Christensen. De service die Uber biedt is even goed, zo niet beter.

Christensen is een hedgehog

De kritiek van Christensen is niet helemaal ongefundeerd, schrijft The Economist in een verhaal onder de kop Disrupting Mr. Disruptor. Maar zijn definitie van de term disruptor is te smal, aldus het gezaghebbende Britse blad. De geestesvader van de term is een hedgehog, iemand die heel veel weet van één specifiek onderwerp. Daardoor ‘negeert of bagatelliseert hij bedrijven en marktkrachten die niet voldoen aan zijn plaatje’.

iPhone = óók niet disruptief

Ten eerste richt Christensen zich uitsluitend op nieuwkomers als kanshebbers voor de categorie 'disruptieve bedrijven'. Twintig jaar geleden, op het moment dat de professor met de term op de proppen kwam zetten, klopte dat misschien ook nog wel, maar vandaag de dag niet meer. Zo miste de teambedenker het disruptieve aspect van de komst van de éérste iPhone. In plaats van de smartphone aan te zien als innovatie omschreef Christensen het als een product die de groeicurve van Apple in stand hield, daarbij zeggend dat er ‘gelimiteerde’ succeskansen waren.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Juist duurdere producten

Maar niet alleen om de komst van de iPhone begreep Christensen Apple verkeerd. Volgens zijn theorie moet een bedrijf zich eerst richten op het goedkope segment van de markt. Dat terwijl het bedrijf van wijlen Steve Jobs zich juist al jaren onderscheidt door zich op de duurdere producten te richten. Maar zo zijn er wel meer voorbeelden te vinden. Netflix bijvoorbeeld heeft de filmliefhebbers wereldwijd aan zich weten te koppelen, de mensen die bereid zijn om iedere maand te betalen om nieuwe content te kunnen bekijken. En wie durft te zeggen dat ook Netflix niet disruptief is?

Toekomst

Ook voor de toekomst voorziet The Economist een verandering van de term disruptief. Google is druk bezig om een auto te maken, Apple maakt televisies en Facebook gaat kranten aanvallen.  'In 1995 wist Christensen de ceo’s nog angst in te boezemen door te zeggen dat hun bedrijf failliet zou kunnen gaan door bedrijven waar ze nog nooit van gehoord hadden. Vandaag de dag gebeurt datzelfde maar dan door bedrijven waar we iedere dag over praten.'