Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom slimme thermostaat Nest hier niet te koop is

Waarom is Nest, de slimme thermostaat van iPod-bedenker Tony Fadell, niet in Nederland te krijgen? (En: is er een alternatief?)

Slimme thermostaat Nest is de coolste gadget die niet in Nederland te krijgen is. Het apparaat is ontwikkeld door Tony Fadell, die ook wel vader van de iPod wordt genoemd. Fadell werkte tussen 2001 en 2008 voor Apple en was daar verantwoordelijk voor het succes van de bekende muziekspeler. In 2011 presenteerde hij de Nest, onder de vlag van zijn nieuwe bedrijf Nest Labs. Tegenwoordig wordt het apparaat vaak genoemd als bekendste voorbeeld van The Internet of Things (check onze uitleg).

Wat is de Nest?

Het ding is een zelflerende thermostaat in een schitterend jasje, dat in het bezit is van een bewegingssensor, een luchtvochtigheidssensor en drie temperatuursensoren, daarnaast blijft het via een wifi-verbinding op de hoogte van weerupdates. Uiteraard is dit alles op afstand in te stellen via smartphone of tablet. Op dit moment is Nest alleen in Amerika en Canada te koop, waar maandelijks meer dan 40.000 exemplaren over de toonbank gaan. Waarom (nog) niet in Nederland? Bekijk voordat je het antwoord krijgt het introductiefilmpje van Nest:

Voor de Nederlandse markt is een nieuwe Nest nodig

De Nest naar Nederland halen, is niet net zo makkelijk als de iPod wereldwijd introduceren. Apple's mp3-speler had weinig aanpassingen nodig voor introductie in Europa, de slimme thermostaat van Nest Labs is daarentegen afhankelijk van de verwarmingssystemen waar het apparaat op moet worden aangesloten. En die zijn niet overal hetzelfde, waardoor Nest Labs bij een Nederlandse introductie tegen technische problemen aan zal lopen. 'De systemen zijn in Europa anders dan in Amerika. Dat vraagt dus om de ontwikkeling van een nieuw product', zo laat een woordvoerder van het bedrijf aan MT weten.

Weinig focus op Europa

NOG NIET IN NEDERLAND?

Dit artikel is onderdeel van een serie over diensten/producten die nog niet in Nederland verkrijgbaar zijn. Hiervoor hebben we een lijst opgesteld met 7 dingen die hier missen. Het overzicht:

1. McDonald's thuisbezorgd
2. Verzekeringen uit de muur
3. Drive-in pinautomaten
4. De zwevende magneettrein
5. De slimme thermostaat Nest
6. Pandora en Google Music
7. Verschillende smartphones Voor de gadgetfanaten die op een Nederlandse Nest zitten te wachten is er slecht nieuws: het ziet er niet naar uit dat het bedrijf op korte termijn onze markt wil gaan betreden. 'We hebben op dit moment geen nieuws te delen', meldt de woordvoerder. 'We focussen op Amerika en Canada en zijn bezig om Nest naar Groot-Brittannië te brengen. We willen er zeker van zijn dat we het product goed krijgen in deze markten, voordat we verder expanderen.'

Nefit probeert de Nederlandse Nest te worden

Dat is wél goed nieuws voor Nederlandse bedrijven, die in ieder geval op korte termijn geen concurrentie vanuit Amerika hoeven te verwachten. Die conclusie trok ook Nefit, bekend van de HR-ketel. Het bedrijf, tegenwoordig onderdeel van het Bosch-concern, brengt in september de Nefit Easy op de markt. Inderdaad: een slimme thermostaat. Jan Bosch, manager marketing communications bij het bedrijf, vertelt: 'Wij merkten dat er behoefte was aan een slimme thermostaat die verder gaat dan wat er al beschikbaar is. We kregen signalen uit de tussenhandel, maar je ziet het ook aan de reacties die de Nest-thermostaat krijgt, op sociale media bijvoorbeeld. Nu dat apparaat nog niet in Nederland te krijgen is, willen wij in het gat springen.'

Design is hier belangrijker dan in Duitsland

Nefit werkte anderhalf jaar aan de ontwikkeling van de zelflerende Easy, en besteedde veel aandacht aan het design van de thermostaat. Bosch: 'In Duitsland en Engeland hangt de thermostaat bij het verwarmingstoestel, en is het dus grotendeels onzichtbaar voor iedereen, terwijl het apparaat in Nederland meestal in de woonkamer hangt. Dan is het prettig als het er mooi uitziet.' De Easy wordt niet direct aan de klant verkocht door Nefit, het bedrijf levert via groothandels en voornamelijk via de 10.000 installateurs die het in Nederland heeft rondgelopen. De consument zal wel dankzij marketingcampagnes in aanraking komen met het apparaat. Bosch: 'We denken dat wij als lokale speler beter kunnen inspelen op de lokale markt.'

De rol van energiebedrijven

Maar Nefit is niet de enige partij die in Nederland slimme thermostaten aan de man wil brengen. Energiebedrijven als Eneco (met de Toon) en Nuon (met de E-Manager) hebben zich ook in deze markt vastgebeten. De apparaten van deze bedrijven zijn gemaakt door kleine Nederlandse hardwarebedrijfjes en verschillen onderling wat in functionaliteiten, maar de rode draad is overal gelijk: het moet zorgen voor inzicht en energiebesparing voor de klant (zie deze tabel van de Consumentenbond om te zien wat ze kunnen).

De extra troef van Nuon en Eneco

De energiebedrijven waren eerder dan Nefit, en hebben daarnaast een extra troef: ze hebben door hun grote klantenbasis de kanalen om het product grootschalig in de markt te zetten. Eneco meldt in het jaarverslag 2012 dat zich vorig jaar 30.000 klanten met interesse hebben gemeld, Nuon wil geen verkoopaantallen geven 'uit concurrentie-overwegingen', maar zegt nog wel dat 'best veel' klanten de E-Manager al aan de muur hebben hangen. Ook mensen die geen abonnee van Nuon zijn, kunnen het apparaat trouwens aanschaffen.

Gadget versus besparingsmiddel

Wie gaat winnen? Dat is afhankelijk van wat de consument wil: energie besparen of op een handige manier de temperatuur instellen en ketel besturen. Nuon en Eneco bieden hun thermostaten voornamelijk aan in combinatie met energiecontracten en vragen een maandelijks abonnementsbedrag aan klanten, in ruil voor inzicht in verbruik. Zij bieden de slimme thermostaten aan om klanten beter te informeren. Nefit gaat de Easy los verkopen, en ziet het apparaat als een verwarmingsgadget. Op termijn wordt het voor installateurs mogelijk om via de Easy op afstand naar ketelstoringen te laten kijken. Bosch: 'Ten opzichte van de energiebedrijven hebben wij als voordeel dat we geen contract of abonnementskosten vragen. Onze core business draait om het beter bedienen van verwarmingssystemen. De Easy ligt in het verlengde daarvan.'

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Toch gewoon Nest proberen?

Wie niet is overtuigd van de genoemde Nederlandse alternatieven, meer gecharmeerd is van Tony Fadells creatie of gewoon eigenwijs is, kan Nest op eigen risico via een omweg naar Nederland halen en installeren. Lees daarvoor dit artikel van iPhoneclub. Alle andere geïnteresseerden kijken onderstaande video, waarin Fadell wordt geïnterviewd over zijn Nest. Hij vertelt onder andere dat de markt voor thermostaten groter is dan verschillende andere markten waar de mensheid zich wél druk over maakt: