Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom Nokia overbodig is, terwijl Uber van blijvende waarde kan zijn

5 actuele merknamen onder de loep genomen door naammaker Hans Prummel: waarom zijn ze zo goed, of juist zo overbodig?

De eerste indruk die iemand van je bedrijf of product krijgt, komt van de naam. 'Maar veel namen doen helemaal niets met je. Ze roepen geen associatie op, of zorgen niet voor herkenning', vertelt naammaker Hans Prummel. Hij hoopt dat het bedrijfsleven 'iets langer dan een dag' wil nadenken over nieuwe merknamen. 'Het is niet zo dat bedrijven groot worden dankzij een naam, maar het heeft wel impact. Kijk naar WhatsApp, dat vind ik een geniale naam, omdat het de twee belangrijkste elementen van het bedrijf samenbrengt: what's up en app.'

Om de bewustwording rond naamgeving te vergroten, spot Prummel opvallende namen via de Facebook-pagina van zijn bedrijf De Naamafdeling. De hoogtepunten – zowel goede als slechte – zijn tot en met 28 september te zien op de tentoonstelling The Hall of Name in Amsterdam.

Als voorproefje vroegen we Prummel om zijn oordeel over 5 actuele namen:

#1. Apple Watch: 'Dit kan alleen Apple'

Apple Watch

Waarom actueel: Apple heeft eindelijk weer een nieuw product

Zoals iedereen, was ook Prummel wat verrast toen het recentelijk aangekondigde horloge van Apple geen iWatch, maar simpelweg Apple Watch bleek te heten. 'Waarschijnlijk hadden ze problemen met de merkregistratie in bepaalde landen, maar ik vind Apple Watch een erg goede keuze. Ze moeten eens af van namen met een kleine 'i' ervoor, dat wordt op een gegeven moment flauw. Apple komt ermee weg om het horloge gewoon Watch te noemen, omdat Apple zelf al zo'n sterk merk is. Ze branden het merk Apple, en blijven verder bescheiden. Microsoft zou dit niet kunnen. Die hebben niet zo'n sexy imago, maar ook niet zo'n sexy naam. Dus komen zij met Surface en Xbox, en behouden ze Skype als merknaam.'

#2. Nokia: 'Microsoft heeft er niet veel meer aan'

Waarom actueel: Microsoft zou willen stoppen met de merknaam

Als Microsoft daadwerkelijk gaat stoppen met het merk Nokia, is dat een slimme zet, zegt Prummel. 'De merknaam Nokia is gewoon op. Het is niet cool meer als je nu nog een Nokia hebt. Het is de afgelopen jaren een oldschool merk geworden, ze hebben de boot gemist. Ik denk niet dat het helpt voor Microsoft als ze de telefoons Nokia's blijven noemen. Ze hebben er niet veel meer aan.' Nokia is voor Prummel trouwens niet de enige telefoonmerknaam die op zijn einde loopt: 'Hetzelfde geldt voor Blackberry.'

#3. Uber: 'Had ik bedacht willen hebben'

Waarom actueel: Elke dag wel iets

Prummel vind de naam Uber 'geniaal. Die had ik zelf wel bedacht willen hebben', vertelt hij. Het bedrijf werd opgericht onder de naam UberCab, maar heeft op een gegeven moment 'cab' laten vallen. Prummel: 'Ik denk omdat ze veel groter denken dan taxi's alleen, ze kunnen in de toekomst nog veel meer gaan doen. Pakketjes bezorgen bijvoorbeeld. De naam straalt uit dat ze streven naar het beste, naar het hoogste. Het is een naam die in het rijtje Amazon en Google terecht komt, denk ik. Het is niet erg dat er geen directe associatie ontstaat door de naam. Het is geen letterlijke verwijzing naar hun diensten, maar er zit wel in verstopt waar ze voor staan, hoe ze iets doen. Als dat het geval is, kan je product altijd veranderen, maar de betekenis van de naam blijft hetzelfde.'

#4. Jalta: 'Er zit een verhaal achter'

Waarom actueel: Nieuwe opiniesite achter betaalmuur is ledenwerving gestart

Jalta? Het is een soort De Correspondent, maar dan met rechtse signatuur, die is opgericht door Joshua Livestro. De website probeert voor november 5.000 betalende leden te werven. Prummel moest opzoeken waar de naam naar verwees (en toegegeven, ondergetekende ook). 'Waarschijnlijk verwijst het naar de conferentie van Jalta.' Tijdens deze conferentie kwamen de drie geallieerde leiders bij elkaar, op het moment dat de nazi's bijna verslagen waren. Prummel: 'Er is over nagedacht, er zit blijkbaar een verhaal achter, al is dat verhaal voor mij niet duidelijk in relatie tot het idee achter de website. Dat is jammer.'

#5. Alibaba: 'Het heeft iets sprookjesachtigs'

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Waarom actueel: Ging vorige week naar de beurs

Het verhaal gaat dat Alibaba-oprichter Jack Ma in San Francisco aan een serveerster vroeg waar ze de naam Alibaba van kende, waarop ze antwoordde: 'Open Sesame'. Jack Ma wist genoeg en besloot het blijkbaar bij iedereen bekende begrip als naam te gebruiken voor zijn bedrijf. Prummel: 'Ik hou wel van dit soort metaforen, het past goed bij het bedrijf. Ze noemen Alibaba de Chinese Amazon, en bij de naam verwacht je een schatkamer, een veelheid aan spullen, iets sprookjesachtigs. Dat klopt perfect. De naam Amazon is net zo goed gekozen trouwens. Daarin zit 'Van A tot Z' verstopt, daarnaast is de naam een prachtige metafoor voor iets groots. Deze naam is veel beter dan bijvoorbeeld het abstracte Zalando, een naam waarin heel veel geld is gestopt om het te laden.'

Meer over bedrijfsnamen: