Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom moederbedrijf Takeaway van Thuisbezorgd naar de beurs gaat

Het Nederlandse bedrijf Takeaway wil graag de grootste maaltijdbezorger van Europa worden, maar daar heeft het fors wat geld voor nodig. Een beursnotering moet het bedrijf van oprichter Jitse Groen aan de nodige miljoenen helpen.

De beursgang moet 175 miljoen euro in het laatje brengen. Vooralsnog is zijn bedrijf zwaar verliesgevend.

Sinds Jitse Groen zijn bezorgsite Thuisbezorgd in 2000 begon vanaf zijn zolderkamer heeft hij twee keer geld opgehaald, bij elkaar 117 miljoen dollar. Maar in de voortdurende strijd om de eerste plek met het Duitse Delivery Hero en het van origine Deense Just Eat heeft Takeaway meer geld nodig – veel meer geld.

Fors verlies

Een paar getallen uit het persbericht dat Takeaway dinsdag publiceerde nog voor het verschijnen van het het officiële prospectus:

Takeaway maakte in 2015 19 miljoen verlies. De omzet bedroeg 77 miljoen. De oorzaak voor dat verlies zijn de enorme bedragen die het bedrijf in marketing pompt. Vorig jaar spendeerde Takeaway de lieve som van 59 miljoen euro aan tv-reclames, online banners en andere manieren om het grote publiek te bereiken.

Het aantal aangesloten restaurants groeit een stuk minder hard dan de marketingkosten; het afgelopen jaar kwamen er ongeveer 2.000 bij tot een totaal van 30.496 stuks (per 30 juni). Vorig jaar bezorgde Takeaway die restaurants ruim 650 miljoen euro aan bestellingen. Klanten bestellen gemiddeld voor iets meer dan 19 euro.

Bijna monopolist in Nederland

Takeaway noemt de Nederlandse markt winstgevend, maar geeft niet meer dan alleen een (gigantische) brutomarge (63,2 procent). Het marktaandeel schat het bedrijf hier op 90 procent. In de overige 8 landen waar het bedrijf nu actief is, is die brutowinst er nog niet. In Duitsland, de belangrijkste markt buiten Nederland, hoopt Groen die mijlpaal binnen 2 tot 3 jaar te halen. De concurrentie in dat land is een 'bloedbad', zei de ceo van Delivery Hero eerder dit jaar. Ondertussen zetten ook partijen als Deliveroo en Uber(Eats) hun tanden in de bezorging van eten.

 "Een notering aan Euronext voorziet Takeaway.com van additioneel kapitaal ter versterking van onze operaties en ter financiering van marketingactiviteiten", zegt Groen. Hij noemt zijn bedrijf een "marktleider op het gebied van online bezorgmaaltijden in continentaal Europa."

Of dat ook zo is, weten we overigens pas als het bedrijf straks verplicht de boeken open moet doen. Wat we wel weten is dat Groen ambitieus is. "We hebben een simpele strategie om de nummer 1 te worden", zegt Groen tegen de Financial Times. "Het is een winner takes most-markt, wat veel te maken heeft met het netwerk-effect.” Met dat laatste suggereert Groen dat zijn dienst beter en relevanter wordt naarmate er meer restaurants en gebruikers actief worden op het platform. Restaurateurs en mensen met trek kunnen dan niet meer om zijn site heen.

NIet al het geld dat Groen ophaalt, gaat overigens terug in het bedrijf. De aandeelhouders en investeerders Prime Ventures en Macquarie Capital willen nu eindelijk eens cashen. Hoeveel van hun belang zij verkopen is nog niet duidelijk, wellicht blijkt dat nog uit het prospectus. Oprichter Groen zelf is van plan om ongeveer 5 procent van zijn belang te verzilveren. Tegen welke waardering zijn bedrijf naar de beurs gaat is nog niet bekend.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dit artikel verscheen eerder op Sprout.nl

Foto Jorn van Eck