Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom KPN nu ook de koelkast en fiets met elkaar laat praten

KPN heeft deze week een LoRaWan-netwerk uitgerold. Een LoRa-wat? En wat gaan we daarmee doen?

Als de autosleutel in het contact gaat, begint niet alleen de motor te draaien. De verwarming krijgt een seintje dat u onderweg naar huis bent en zorgt dat bij het openen van de voordeur de kamer al warm is. Halverwege de weg naar huis gaat de zon onder, dus de lampen in de woonkamer gaan automatisch aan. Het is maar een voorbeeld van de mogelijkheden van de Internet of Things. Eén van de belangrijkste randvoorwaarden is door KPN deze week afgevinkt: een LoRaWan-netwerk.

Verbinding op poten

In Rotterdam en Den Haag is er vanaf nu een verbinding via het netwerk mogelijk. Het is de eerste telecomprovider die een dergelijk netwerk aanbiedt. The Things Network heeft in Groningen en Amsterdam al wel een LoRaWan-netwerk liggen. Ook voor de rest van Nederland duurt het niet lang meer binnen een jaar wil KPN in het hele land de verbinding op poten hebben.

Internet of Things

Het Internet of Things (IoT) is een bulknaam voor de mogelijkheden die er komen als fiets, auto, koelkast, verlichting en verwarming met elkaar kunnen praten. De eerste – voorzichtige – stappen worden al gemaakt via wifi-verbindingen. Maar om écht over te kunnen stappen op het IoT is er een nieuwe internetverbinding nodig, het LoRaWan-netwerk.

LoRa-Wat?

Met de wifi en 3- en 4G-netwerken die er nu al door Nederland liggen gaat het IoT niet kunnen worden opgestart. Waarom niet? Bedenk wanneer voor het laatst uw smartphone moet worden opgeladen. Hoogstwaarschijnlijk niet meer dan een – kleine – dag geleden. Eén van de redenen daarvoor is dat de telefoon doorlopend een internetverbinding heeft aanstaan. Als alle apparaten die we hebben zoveel stroom nodig zouden hebben dan is dat een stevige aanslag op de energierekening. Voor apparaten die de hele dag in de aktentas zitten of op batterijen draaien werkt dat zelfs helemaal niet. Met het nieuwe netwerk wel. Een van de voordelen van LoRaWan is dat het zó weinig energie verbruikt dat een paar AAA-batterijen genoeg kracht opleveren om een jaar aan de bak te kunnen gaan.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wat gaan we ermee doen?

Op Schiphol gebruiken ze het IoT al iedere dag. De startup Undagrid heeft daar alle rijdende roltrappen en bagagekarren aan elkaar geknoopt via zo’n LoRawan netwerk. Door die trappen en karren aan elkaar gekoppeld zijn, is altijd bekend waar ze staan. Heel belangrijk op het 2.800 hectare omvattende vliegveld. Maar er kan veel meer mee. Stadsverlichting die in de gaten houdt of er mensen voorbij rijden bijvoorbeeld. Zowel voor de elektriciteitsrekening als het milieu is het goed als de lampen uit gaan op die tijdstippen dat er toch niemand gebruik van maakt. Of kliko’s die de vuilnisdiensten een seintje geven als ze leeg zijn.

Nooit meer betalen voor mijn Wifi-netwerk?

Helaas. Thuis blijft een internetverbinding ook met LoRaWan écht nodig. De kracht van het netwerk is juist dat er maar hele kleine brokjes data over worden verstuurd. Het netwerk is niet zo snel, maar door alleen maar alleen maar seintjes rond te sturen, hoeft dit ook niet sneller. Op zondagmiddag Netflix kijken in de polder zit er dus nog even niet in…