Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Waarom Herna Verhagen een streep zet door nieuwe zzp-contracten

Topvrouw wil met aannemen 500 pakketbezorgers de discussie over schijnzelfstandigheid definitief de kop indrukken.

'Het is zaak dat je als bezorgbedrijven superkwaliteit levert met supermensen', aldus topvrouw Herna Verhagen van PostNL in een interview met De Volkskrant. De boodschap: PostNL gaat weer bezorgers in dienst nemen. Het gaat om een 'miljoeneninvestering' in de kwaliteit van de bezorging.

Verhagen tegenover de krant: 'Je krijgt een andere vorm van dienstverlening. We plaatsen een koelkast en nemen de oude weer mee. Een consument wil dat één keer per week zijn koelkast gevuld gaat worden. Dat zijn logische werkzaamheden voor pakketbezorgers. Dan heb je een bepaalde stabiliteit nodig, een groep mensen die hoge kwaliteit leveren. Een vertrouwd gezicht dat jou vriendelijk te woord staat.'

PostNL zet in op een aantal vaste contracten én in hogere tarieven voor de overgebleven zelfstandige pakketbezorgers. Een aantal cijfers rondom dit nieuwsfeit op een rij:

#1. 'Extra' banen: 380

PostNL zegt door groei op de pakketmarkt 380 nieuwe bezorgersbanen te creëren. In totaal heeft PostNL met de overstappers 500 fulltime vaste banen gerealiseerd. Ook meer toekomstige banen zullen 'vast' zijn, zo wordt verzekerd. Op een totaal van 50.000 mensen is er sprake van een personeelsgroei van 1 procent.

#2. Aantal overstappers: 10 procent

Ruim 10 procent (120 pakketbezorgers) heeft gekozen voor een vaste baan. 90 procent, de overige ruim duizend pakketbezorgers zijn zelfstandig gebleven. Volgens Verhagen heeft PostNL de komende twee jaar 35 miljoen euro gereserveerd voor de betalingen van deze zzp'ers. Wat de hogere tarieven nu precies inhouden, bleef in het midden. Wel gaat PostNL besparingspotentieel mislopen.

Vakbond FNV heeft becijferd dat PostNL met de constructie van 'schijnzelfstandigen', zzp'ers met PostNL als enige opdrachtgever, 30 miljoen euro zou besparen. Per jaar.

#3. Een pakketmarkt die 9,6 procent groeit

Per dag bezorgt PostNL ca. 600.000 pakketten per dag. Rond Kerst zijn het 1,4 miljoen pakketten. Het post – en pakketbedrijf uit Den Haag  boekte in 2015 een bruto omzet van 3,4 miljard euro en een netto winst van 150 miljoen euro.

De groei op de pakketmarkt houdt aan: een plus van 9,6 procent. De postmarkt daarentegen kromp met 11,2 procent in 2015 ten opzichte van 2014.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.