Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom de Zakenvrouw van het Jaar ook een ondernemersclub leidt

Met Difrax werd Vivienne van Eijkelenborg Zakenvrouw van het Jaar. Nu wil ze ook ondernemersclub Entrepreneurs’ Organization laten groeien. ‘Je mag hier géén zaken doen.’ 

Dat ze in de zaak van haar ouders zou stappen had ze nooit zien aankomen, zelfs niet tijdens haar studie bedrijfskunde. Opgegroeid tussen de dozen wattenstaafjes en rammelaars kon ze het zich eenvoudigweg niet voorstellen. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Na elders in het bedrijfsleven een degelijke basis te hebben gelegd, ging ze eind jaren '90 in het familiebedrijf ‘eens een paar maanden kijken’. De schellen vielen haar van de ogen. Wat een potentie! Wat een mogelijkheden!  Toen Dippy en Frank van Eijkelenborg hun handelsonderneming Difrax in 1967 begonnen, doelden ze met de X in de bedrijfsnaam op de toen nog onbekende opvolger. Sinds 1999 maakt dochter Vivienne die X-factor echter meer dan waar. Met hart en ziel loodste ze als ceo het levenswerk van haar ouders een nieuwe dimensie in. Inmiddels is Difrax internationaal een grote speler in de markt van trendy en innovatieve babyproducten, en werd Van Eijkelenborg recent zelfs uitverkoren tot Zakenvrouw van het Jaar.

Entrepreneurs’ Organization

Maar Van Eijkelenborg zet zich allang niet alleen meer in voor haar eigen bedrijf. Sinds juli 2015 is ze namelijk ook President van de Nederlandse Chapter van de Entrepreneurs’ Organization, een internationaal netwerk van en voor ondernemers, met wereldwijd meer dan 14.000 leden. Net terug van een Global Presidents Meeting in Jordanië en aansluitend een zakenreis naar India vertelt ze over haar beweegredenen en over de doelen en core values van deze tot nog toe tamelijk low profile opererende organisatie, die in Nederland zo’n 160 leden telt.

De EO-ervaring

‘Ik gun meer mensen de EO-ervaring’, zegt ze. ‘In de 10 jaar dat ik zelf lid ben, heb ik veel geleerd van de ervaringen van andere ondernemers. We geven elkaar nadrukkelijk geen advies. Niemand kent je organisatie immers zo goed als jijzelf. Maar door ervaringen te delen kan ik wel zelf mijn conclusies trekken.’

Wortels in de VS

De EO, niet te verwarren met de gelijknamige omroep, heeft haar wortels in de VS en is vertegenwoordigd in 48 landen. Het Nederlandse Chapter is opgericht in 1999. Hoofddoel is persoonlijke ontwikkeling van de leden en groei van hun onderneming. ‘Met een sterke nadruk op peer to peer learning’, legt Van Eijkelenborg uit. ‘De leden komen elke maand bijeen in forumgroepen van 8 tot 10 personen. Deze groepen zijn zo samengesteld dat de deelnemers geen zakelijke belangen met elkaar delen. We zijn nadrukkelijk géén netwerkgroep en je mag géén zaken met elkaar doen. De leden komen uit totaal verschillende bedrijfstakken, maar omdat ze wel allemaal ondernemer zijn, lopen ze tegen vergelijkbare problemen aan. Ze kunnen in volledig vertrouwen van elkaar leren, zowel zakelijk als in het persoonlijke vlak. Er heerst een sterk gevoel van you’re not alone.’

Vrijblijvende praatclubjes

Die forumgroepen zijn beslist geen vrijblijvende praatclubjes, benadrukt ze. ‘We werken veel aan de hand van businesscases en best practices, die iedereen vooraf voorbereidt. Er is een strak afgebakend programma, de moderator stelt een timekeeper aan en alles wordt na afloop geëvalueerd. Het gaat nadrukkelijk niet alleen om successen presenteren en analyseren, maar juist om dilemma’s en strategische en persoonlijke vragen. Zonder schaamte, want we zijn er allemaal wel eens geweest en we hanteren strikte geheimhouding. Iedereen leert tijdens zo’n intensieve, gefocuste uitwisseling van kennis en ervaring ontzettend veel. Pas na afloop gaan we ergens eten en stoom afblazen.’

Een leven lang leren

Thirst for Learning is misschien wel de belangrijkste kernwaarde van de EO. Naast de forumbijeenkomsten zijn er diverse learning events. Van Eijkelenborg: ‘We organiseren 2 keer per jaar ergens ter wereld een University, een meerdaagse once in a lifetime ervaring met bijzondere sprekers op een bijzondere locatie. Ook bieden we opleidingsmogelijkheden voor onze leden. Zelf ben ik onder meer naar een 4-daags Entrepreneurs Master Program geweest op MIT in Boston. Daarnaast zijn er regelmatig nationale evenementen. Daar komen alle mogelijke thema’s aan de orde, dus niet alleen dingen die direct met je bedrijfsvoering te maken hebben, maar ook zaken als stresshantering of work/life balance. En dan zijn er de Learning Tracks. Onder leiding van een superspecialist gaan leden dan in een kleine groep echt de diepte in.’

Borstkolf

Werk aan jezelf, dan werk je bijna automatisch ook aan je bedrijf, is de visie van de Entrepreneurs Organization. Vandaar ook dat mentorship er hoog in het vaandel staat. ‘Leden kunnen een hoog kaliber mentor aanvragen’, aldus Van Eijkelenborg. ‘Zo gaat Pieter Zwart van CoolBlue binnenkort een online onderneming coachen. Zelf ben ik ook gecoacht. Toen ik jaren geleden elektrische producten als de borstkolf wilde ontwikkelen, zag ik dat ik onvoldoende specifieke kennis had om alle valkuilen te zien. Ik heb toen hulp gekregen van iemand die in de jaren 70 voor Philips de eerste magnetronfabriek in China van de grond tilde. Die man is van onschatbare waarde voor ons geweest en doet nog steeds dingen voor mijn bedrijf.’

Effectieve club

Vivienne van Eijkelenborg neemt een slok koffie en zegt dan: ‘Nederland stikt van de fantastische, gepassioneerde experts die graag helpen. Je hoeft het ze alleen maar te vragen. Voor de productontwikkeling bij Difrax maak ik dankbaar gebruik van de kennis van kinderartsen en andere zorgprofessionals. Mijn ervaring is dat ondernemers met experts de drang delen om iets te betekenen voor mensen. Ik denk dat het die kracht is, het elkaar willen helpen om deze wereld leuker te maken, die ervoor zorgt dat de Entrepreneurs’ Organization zo’n effectieve club is.’

Over de Entrepreneurs’ Organization

De Entrepreneurs’ Organisation, kortweg EO, is een wereldwijd netwerk met ruim 12.000 ondernemers, verdeeld over 150 chapters in 48 landen. De leden, in Nederland zo’n 150, moeten minimaal 1 miljoen omzet kunnen aantonen en leiding geven aan minstens 10 medewerkers. Het lidmaatschap kost bijna 3.000 euro per jaar. Ook moet je de vier core values van de club onderschrijven:

  • Boldly Go! – Bet your own abilities
  • Thirst for Learning – Be a student of opportunity
  • Make a Mark – Leave a legacy
  • Trust and Respect – Build a safe haven for learning and growth

Ceo’s van ondernemingen die minstens 250.000 euro per jaar omzetten kunnen deelnemen aan het Accelerator Program. Zij krijgen een Accelerator Coach en helpen elkaar – onder supervisie van ‘volledige’ leden – om binnen 3 jaar een jaaromzet van 1 miljoen te halen. Van Eijkelenborg: ‘Dat miljoen halen ze gelukkig vaker wel dan niet.’

Over Difrax

In 1967 begonnen Dippy en Frank van Eijkelenborg een handelsonderneming in aanvankelijk katoenen wattenstaafjes en babyrammelaars. Later kwam daar een uitgebreid assortiment babyproducten bij. Toen Viviënne in de zaak kwam, was er een doorbraak met een kleinere speen, en later kwam daar de S-fles bij, een fles met een luchtventiel onderin de fles, inmiddels de meest verkochte babyfles in Nederland. Difrax heeft zo zelf ruim 150 producten ontwikkeld, waaronder de laatste jaren bijvoorbeeld de snelste flessenwarmer ter wereld. De producten liggen in meer dan 20 landen in de schappen, van Zwitserland tot Maleisië. In 2013 was het bedrijf een van de winnaars van het Oranje Handelsmissiefonds, waarmee meer buitenlandse expansie mogelijk wordt.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Vraag een gratis proefnummer aan

Dit verhaal verschijnt ook in de meest recente papieren editie van Management Team, die 17 maart verscheen en in het teken staat van de lijst van 100 'wereldmanagers', Nederlandse topmanagers in buitenlandse dienst. Ben je nog geen abonnee? Vraag deze editie dan hier aan als gratis proefnummer!