Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom de Corolla de best verkochte auto ooit is

Cool is hij nooit geweest, een klassieker zal hij nimmer worden. En juist dat maakt de Toyota Corolla tot de bestverkochte auto aller tijden. Wat kunnen concurrenten van Toyota leren?

 

De meest legendarische auto uit de geschiedenis is en blijft de T-Ford. Zelfs autohaters kennen het succesverhaal uit het hoofd: Ford zorgde voor de massa-motorisering door aan de lopende band te produceren en een gestandaardiseerd product te leveren. Inderdaad: leverbaar in elke kleur, als het maar zwart was. Ruim 16,5 miljoen werden er verkocht, op een markt die nog nauwelijks bestond.  

American Dream

Vooral Amerikanen kunnen vochtige ogen krijgen bij het pioniersverhaal van Ford, want het is ook het begin van de glorietijd van de Amerikaanse industrie. Die bracht niet alleen auto's voort, maar ook elektrisch huishoudelijk gemak en al het andere dat uiteindelijk the American Dream vormgaf. Een droom die bereikbaar werd dankzij de welvaart waarvoor diezelfde industrie zorgde. 

Verstoord door Japanners

En toen kwamen de Japanners daar een wreed einde aan maken. Niet met hun aanval op Pearl Harbor, maar vele jaren later, toen hun auto's en elektronica bewezen de binnenlandse producten ver achter zich te kunnen laten in prijs en kwaliteit. En voor die invasie mag de Toyota Corolla toch wel model staan. Al heel lang de bestverkochte auto ter wereld, en inmiddels is hij zelfs de Volkswagen Kever voorbij gestoken in verkoopaantallen. 

Wat verklaart het succes van de compacte Toyota? Niet zijn adembenemende uiterlijk of fabelachtige prestaties. Maar hij deelt wel belangrijke eigenschappen met de Kever, de T-Ford en andere miljoenensuccessen. Hij was en is niet duur, eenvoudig te bedienen en onderhouden en ook nog eens bijzonder betrouwbaar. Geen liefhebbersauto met een (nukkig) karakter dus, maar een overzichtelijk vervoermiddel dat zijn baas van A naar B brengt, en ook weer terug.

Gas Guzzlers

De Corolla trof de Amerikanen in de vroege jaren zeventig ook nog eens in hun zwakke plek: hij was compact en zuinig, in een tijd dat Amerikaanse slagschepen minimaal zes meter lang waren en voorzien van ongekend dorstige acht- of zescilinders. De oliecrisis joeg de benzineprijzen op, Detroit bleef met Amerikaans optimisme gasguzzlers produceren en de Corolla verkocht zichzelf. En bleef verkopen, want oliecrises volgden elkaar op en benzine werd nooit meer zo goedkoop als back in the good old days. Bovendien deed Detroit enorm zijn best, maar de rijeigenschappen en kwaliteit van Europese of Japanse wagens heeft het pas de afgelopen jaren weten te evenaren.

Wereldauto

Toyota richtte zijn pijlen natuurlijk niet alleen op Detroit. De Corolla werd na Japan en de VS van lieverlee wereldwijd verkocht. En ook wereldwijd gebouwd, om redenen van efficiency maar ook om importbeperkingen en klachten over concurrentie met binnenlandse producten te omzeilen. Daarom is een Amerikaanse Corolla Amerikaans en een Europese versie Europees, en hoeven kopers zich geen landverrader meer te voelen als ze er een aanschaffen "'Buy American, buy Toyota."  Mondiale productie en een wijdvertakt dealernetwerk bleken voorwaarden voor automobiel succes.

Corolla is geen Corolla

Nou is het niet helemaal eerlijk de Corolla een plek te geven bóven de T-Ford en Kever. De Corolla van 2012 – in Nederland liet Toyota de naam in 2007 vallen, het plakt sindsdien 'Auris' op wat in feit een Corolla hatchback had kunnen heten – lijkt in niets meer op het oorspronkelijke koekblik uit de jaren zestig. Wat dat betreft is het record niet helemaal eerlijk: bij de tien generatiewisselingen sinds 1966 bleef alleen de naam dezelfde. Het werd in feite een soortnaam, een synoniem voor viercilinder compacte middenklasser zonder poespas.

In 1966 betekende die formule een achterwielaangedreven blikje van 700 kilo met een 1,1 liter motor en een topsnelheid van 140 km/h. Tegenwoordig is de instap-Auris ondanks het gemis van een kofferbak 4,25 meter lang, 1200 kilo zwaar en voorzien van een 1,3 liter motor met 100 pk die de voorwielen aandrijft. Net als de top van 175 km/h: ruim voldoende om lekker mee te komen, praktisch en economisch, maar geen nekkendraaier.

Concurrent: Volkswagen

Inmiddels zijn er wel 37,5 miljoen van verkocht.  Angstaanjagend veel, zeker als je bedenkt dat er elke veertig seconden ergens op de wereld een gelukkige eigenaar de sleutels van zijn nieuwe Corolla in ontvangst neemt. De website 24/7 Wall Street zette de bestverkochte auto's ter wereld op een rijtje en daaruit blijkt dat het recept van Toyota ook door concurrenten is toegepast. De belangrijkste concurrent om het wereldrecord is meteen ook de partij die vastbesloten is om zowel Toyota als General Motors te verslaan als grootste autobouwer ter wereld: Volkswagen. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Met zijn Golf staat het niet voor niets op een derde plek, na de pick-up trucks die Ford al sinds de jaren veertig levert onder de naam F150. Ook de Golf is compact, zuinig, economisch en geen al te wild model. Inmiddels staat de teller op 27,5 miljoen stuks. Plaats vier is voor de Kever, die 11,5 miljoen keer werd verkocht, en verrassenderwijs haalt zelfs de toch duurdere en grotere Passat ook de top tien: 15,5 miljoen zijn ervan verkocht sinds zijn introductie in 1973. Hij moet de Honda's Civic en Accord nog voor laten gaan, en de Ford Escort, wiens naam al jaren geleden werd vervangen door Focus.

En nu: de Koreanen?

Dat de Corolla de bestverkochte auto aller tijden is, was te verwachten: al zó lang voert hij overal de verkooplijsten aan, dat het een keer moest gebeuren. Maar onbedreigd in die positie is de Japanner allerminst. Nadat de Japanners Detroit de kaas van het brood kwamen eten, volgden in de jaren negentig de Koreanen van Hyundai en (inmiddels zustermerk) Kia. Toch weer goedkoper dan de Japanners, met nog minder kapsones en nog meer ambitie. In de jaren waarin de Koreanen zichzelf opwerkten in kwaliteit, uiterlijk en rijeigenschappen stegen ook de verkoopaantallen. Tot vorig jaar de Hyundai Elantra de barrière van 1 miljoen slechtte. En dat is veelzeggend: het gat met de Toyota Corolla was maar 10.000 wagens.

Lees ook:

Peter Wennink neemt afscheid van ASML: ‘Ik zie in hem wel de nieuwe premier’

Hij geldt als de meest invloedrijke captain of industry van Nederland. Peter Wennink, de ceo van ASML, neemt vandaag afscheid van het bedrijf. Een profiel van de man die ooit stotterde, maar nu even makkelijk een gesprek aanknoopt met de receptioniste als met de president van Zuid-Korea.

peter wennink asml ceo afscheid
Onder leiding van Peter Wennink groeide ASML uit tot het grootste bedrijf van Nederland.

Een beetje kletsen. En dat de hele dag door. Toen de dochter van Peter Wennink ruim tien jaar geleden vroeg wat haar vader nu eigenlijk deed, was dit het antwoord dat ze kreeg. Haar reactie was er eentje om in te lijsten: ‘En daar krijg je zoveel geld voor?’

Natuurlijk was het antwoord van Wennink een simplistische weergave van de werkelijkheid. Maar mensen die dagelijks bij ASML op de werkvloer te vinden zijn, zullen hier toch een kern van waarheid in ontdekken.

Ontbijten in de bedrijfskantine

Hun aanvoerder geldt namelijk als een bruggenbouwer, iemand die graag over de verschillende afdelingen loopt en daar met willekeurige mensen een gesprek aanknoopt. Hij heeft lak aan rangen en standen. Als bestuurder wil hij vooral benaderbaar zijn.

Toegegeven, dat roepen wel meer ceo’s. Om zich vervolgens het grootste deel van de dag in hun eigen bunker te verschuilen, ver weg van de werkvloer. Maar Wennink voegt de daad bij het woord. Concreet voorbeeld? De topman ontbijt elke ochtend om half acht in de bedrijfskantine, tussen het personeel in. Croissantje op het bord, kopje koffie erbij en druk in gesprek met iemand die toevallig tegenover hem zit.

Het is zijn manier om de stemming te pijlen en de boel bij elkaar te houden. Wennink hekelt eilandjes. Dat mensen niet meer weten wat de ander aan het doen is, beschouwt hij als één van de grootste bedreigingen voor een organisatie waar het gaspedaal voortdurend wordt ingetrapt.

Lees ook: Waarom ze bij ASML innoveren met mensen met autisme en ADHD

Grootste beursbedrijf van Nederland

Want dat doen ze bij ASML. Onder leiding van Wennink groeide de marktwaarde van het bedrijf naar ruim 300 miljard euro. De afgelopen tien jaar werd het aandeel ruim veertien keer zoveel waard. Dat ziet Wennink overigens ook terug in zijn eigen portemonnee. Een deel van zijn salaris is namelijk in de vorm van aandelen.

Was de omzet tien jaar geleden nog 5,2 miljard euro, inmiddels is dat gestegen naar iets meer dan 27 miljard euro in 2023. Wie Wennink langs deze financiële meetlat beoordeelt, kan niet anders concluderen dat hij een uitstekende prestatie op de mat heeft gelegd.

Of beter gezegd: zij. Want een profiel over Wennink is eigenlijk niet compleet zonder de rol van Martin van den Brink te benoemen. Ook hij neemt op 24 april afscheid tijdens de aandeelhoudersvergadering. Van den Brink was er al bij toen ASML in 1984 werd opgericht en geldt al heel lang als het technische brein van de organisatie. Wennink is weliswaar het uithangbord, maar in werkelijkheid runnen ze de tent samen.

asml martin van den brink peter wennink
Cto Martin van den Brink (l) en ceo Peter Wennink nemen op 24 april afscheid van ASML. Foto’s: ASML

Een katholieke opvoeding

Peter Wennink groeide op in Huizen, een oud-vissersdorp aan het Markermeer, niet ver van Hilversum. Zijn vader was technisch tekenaar bij Philips. Saillant detail: uit dat bedrijf zou later ASML als spin-off ontstaan. Wenninks moeder zorgde voor het gezin, dat bestond uit zes kinderen.

Het geloof speelde een prominente rol thuis. Maar dat is inmiddels niet meer het geval, zo vertelde Wennink vorig jaar nog in een podcast tegen Roelof Hemmen. Wat hij wél uit zijn jeugd meenam? De waarden en normen die er met de paplepel werden ingegoten.

‘Dat gaat vooral over verantwoordelijkheid. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor wat er om je heen gebeurt. Het is zaliger te geven dan te ontvangen’, zo zei de ASML-topman tegen Hemmen.

‘t Gooi heeft Wennink inmiddels ingeruild voor Brabant. Hij is getrouwd, heeft twee kinderen en woont al lange tijd in Oerle, een dorpje aan de westkant van Veldhoven.

De stotterende accountant

Communiceren gaat Wennink makkelijk af. Bij de presentatie van nieuwe kwartaalcijfers is hij de man die feilloos de pers te woord staat. De volgende dag is hij alweer bij klanten over de vloer in Taiwan, waarna hij diezelfde avond nog uitgebreid dineert met de president van Zuid-Korea.

‘Weinig mensen komen op zoveel plekken als hij’, vertelt Rianne Letschert. Zij is bestuursvoorzitter van Maastricht University en sinds september 2022 aanvoerder van het Nationaal Groeifonds. Wennink staat haar bij als vicevoorzitter, een rol die hij volgens haar uiterst serieus neemt.

‘Ik had hem gistermiddag nog even aan de lijn. Meestal begin ik het gesprek met de vraag waar hij deze keer nou weer beland is. Wat daarbij opvalt, is dat hij bijna altijd meteen opneemt of snel reageert. Of hij nu in de Verenigde Staten of Zuidoost-Azië is. Gesprekken met hem zijn in ieder geval altijd boeiend.’

Dat is best opmerkelijk te noemen, als je bedenkt dat Wennink lang heeft gestotterd. Tegenover het FD zei hij daarover twee jaar geleden nog: ‘Ik weet nog heel goed dat een mede-partner bij Deloitte zich hardop afvroeg of ze iemand die stottert wel partner konden maken. Terwijl ik naast hem stond. Toen ik later cfo werd bij ASML, vonden ze dat natuurlijk geweldig bij Deloitte. Maar ik wist dat nog wel.’

peter wennink ceo asml
Peter Wennink. Foto: ASML

Speelbal in handelsoorlog

Toen Wennink in 1999 bij ASML aan de slag ging, had het gros van Nederland nog nooit van dit bedrijf uit Veldhoven gehoord. Hoe anders is dat vandaag de dag. De voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, noemde de chipmachinebouwer tijdens een werkbezoek zelfs één van de belangrijkste bedrijven in de wereld.

In de mondiale markt voor halfgeleiders spelen de Veldhovenaren een cruciale rol. Negen van de tien nieuwe chipmachines komen hier vandaan. Ze worden gebruikt om de meest geavanceerde chips te produceren die wij nodig hebben voor onze smartphones, elektrische auto’s en laptops.

Deze prominente positie zorgt inmiddels voor spanningen op het wereldtoneel. De Amerikaanse overheid legde zelfs exportrestricties op voor China, nota bene de markt waar voor ASML de meeste groei te vinden is. Zo is Peter Wennink, de tweede zoon uit een naoorlogs gezin waar nooit ruimte was voor al te veel luxe, het middelpunt geworden van een handelsoorlog op het allerhoogste niveau.

Lees ook: ASML: van spin-off van Philips naar speelbal in chipoorlog met China

Zo laveert hij continu tussen grote belangen. Die van aandeelhouders, klanten, leveranciers en – in dit geval – twee grootmachten. Het is een ingewikkeld schaakspel, maar Wennink voelt zich daarbij als een vis in het water.

Zorgen over de toekomst

Het bewaren van de harmonie vindt hij belangrijk. Toch weerhoudt hem dat niet om zo af en toe flink uit te halen. In september waarschuwde hij nog dat Europa achterop dreigt te raken in de wereld. ‘We hebben veel losse oplossingen, maar die zijn niet met elkaar verbonden. De overheid moet een langetermijnvisie geven. Die is er niet, het ontbreekt aan focus.’

Letschert ziet een man met zorgen over de toekomst van Nederland. ‘Hij snapt niet dat politici standpunten innemen die niet goed zijn voor de economie en onze maatschappij. Daar kan hij heel fel in zijn.’ Als voorbeelden noemt ze het strengere beleid voor buitenlandse studenten en kenniswerkers.

Peter Wennink: nieuwe premier van Nederland?

Op 24 april is de jaarvergadering bij ASML. Dan zal Christophe Fouqet worden voorgedragen als nieuwe topman van het bedrijf. Diezelfde dag nog leggen Wennink en zijn co-president Van den Brink hun taken neer.

Lees ook: Nieuwe ASML-ceo Christophe Fouquet krijgt een riante erfenis mee, maar ook een paar hoofdpijndossiers

En dan, tijd voor een welverdiend pensioen zou je denken. Rianne Letschert denkt niet dat het daar al van komen gaat. ‘Peter is enorm bevlogen. Hij is nog veel te scherp en fit om achter de geraniums te gaan zitten. Die gaat geheid snel een andere functie bekleden.’

Die van bewindsman wellicht? Letschert vindt het geen slecht idee. ‘Hij is de ideale minister van Economische Zaken, iemand die zich bekommert om het toekomstig verdienvermogen van Nederland en belangrijke integrale vraagstukken als talentontwikkeling, digitalisering en de arbeidsmarkt. Er zijn bovendien weinig mensen met zo’n wereldse blik als hij. Weet je, eigenlijk zou ik in hem zelfs de nieuwe premier zien.’

Minister-president Peter Wennink. Wie kan het de onderhandelaars in Den Haag influisteren?

De burgemeester van Veldhoven over Peter Wennink

marcel delhez burgemeester veldhoven
Marcel Delhez. Foto: Brigit Strijbos

Als burgemeester van Veldhoven heeft Marcel Delhez met enige regelmaat contact met Peter Wennink. ‘Niet om vergunningsaanvragen erdoorheen te krijgen hoor, dat loopt gewoon via de reguliere afdeling. Maar we praten natuurlijk wel over de toekomst van ASML en de impact daarvan op onze gemeente’, aldus Delhez.

Daarmee doelt hij onder meer op woningbouw, openbaar vervoer en het vastlopende wegennet rondom Veldhoven. Delhez heeft met Wennink een bestuurder die zeer betrokken is bij zijn omgeving. Ook als het niet om niet-ASML gerelateerde kwesties gaat trouwens. ‘Zo heeft hij me ooit gebeld over een noodgebouwtje voor de basisschool in Oerle. Ook met dit soort dingen is hij in zijn hoofd dan bezig dus.’

Delhez typeert hem als iemand die nooit een rookgordijn optrekt. What you see is what you get. ‘Peter is doorgaans zeer uitgesproken en tegelijkertijd heel no-nonsense. Als we elkaar rond lunchtijd treffen in de toren van ASML, dan staat er geen uitgebreid buffet op tafel. Gewoon was broodjes met ham en kaas, dat vindt hij voldoende.’

.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

.

Lees ook: Hoe deze drie blinde vlekken ASML pijn hebben gedaan