Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom Apple Microsoft van de troon stoot

Beleggers maakten deze week officieel wat consumenten al een tijd roepen: Microsoft is niet langer het meest waardvolle technologiebedrijf. Apple is zijn eeuwige rivaal in beurswaarde voorbijgestreefd. Waarom Wall Street meer vertrouwen heeft in het bedrijf van Steve Jobs dan in dat van Bill Gates.

 

Het was een historische dag voor Apple en een gevoelige tik voor aartsrivaal Microsoft. Bij het klinken van de slotbel op Wall Street woensdag bleek het computerbedrijf voor het eerst in de geschiedenis meer waard dan de softwaregigant. Donderdag handhaafde het de toppositie. De stijgende beurswaarde onderstreept eens te meer de opmars van Apple. In de al decennialange krachtmeting tussen de twee technologiegiganten, demarreerde Steve Jobs de afgelopen jaren met vernieuwende producten. Het was een kwestie van tijd voor hij er in beurswaarde bij Microsoft op en over zou gaan.

Vrijdagochtend is Apple 230,5 miljard dollar waard, tegen 227,9 miljard dollar voor Microsoft. Beide aandelen stegen donderdag met circa 4 procent. De waardering op de beursvoer betekent dat Wall Street meer vertrouwen heeft in de groeiperspectieven van Apple dan van Microsoft. Het moment zegt ook veel over hoe technologie en businessstrategieën aan het veranderen zijn en is bovendien een triomf voor de topman die risico’s neemt door in nieuwe markten te stappen.

Met dank aan…

Toen oprichter Steve Jobs in 1996 terugkeerde naar Apple zag het er niet zo rooskleurig uit. Hij trof een bijna failliete organisatie aan, die in 1997 gered moest worden door een kapitaalinjectie van 150 miljoen dollar. Notabene door reus Microsoft zelf, dat de investering vooral deed om de autoriteiten te paaien, die een onderzoek uitvoerden naar concurrentievervalsing door de softwaregigant. Het waren dus ironisch genoeg de dollars van Microsoft zelf die Apple in het zadel hielden en een kans op een nieuw leven boden.

Met de introductie van de iPod in 2001 en iTunes, kroop het bedrijf van Jobs uit het dal en duwde Apple het establishment in de muziekbusiness aan de kant. Dat huzarenstukje herhaalde Jobs in 2007 in de mobiele telefoniemarkt, met de iPhone. Nieuwe troef is nu de iPad, die na de succesvolle eerste maand in de Verenigde Staten, vandaag in Europa op de markt komt en vanaf juli in de Nederlandse winkels ligt.

De populaire gadgets hebben het concern van de ondergang gered en bovendien miljoenen mensen ertoe aangezet ook computers van Apple aan te schaffen. De marktwaarde is explosief gestegen sinds de succesvolle introductie van de iPhone.

Microsoft blijft steken

Waar Apple zich vernieuwt door trendy producten voor de consument op de markt te brengen, blijft Microsoft achter. Zo'n twintig jaar was Microsoft de technologiekampioen van Wall Street. Het bedrijf dankte dat aan de wereldwijd overheersende positie van zijn besturingssysteem Windows en zijn Office-software.

Microsoft, wiens beheerssysteem in grofweg 90 procent van de pc’s in de wereld draait, is er nooit in geslaagd de groeicijfers van begin jaren negentig te consolideren. Het aandeel is nu 20 procent minder waard dan tien jaar terug en dat is veelzeggend aangezien beleggers zich baseren op toekomstperspectieven.

Het lijkt er inmiddels op dat Microsoft niet veel meer kan doen dan zijn huidige positie veiligstellen, terwijl Apple voortdurend op zoek is naar vernieuwing. Waar Windows en de Mac van Apple goede concurrenten zijn, weet Microsoft niets tegenover producten als de iPhone en iPad te zetten en boort het geen nieuwe gebieden van groei aan. Probleem daarbij is dat het bedrijf van Bill Gates teveel focust op de ontwikkelingen van Apple en het zoeken naar producten waarmee het direct kan rivaliseren. Daarmee loopt het steeds meer achter Apple en de feiten aan.

De laatste pogingen van Microsoft om Apple te beconcurreren liepen bovendien op niets uit. Met de Zune music player, bedoeld om te rivaliseren met de iPod, lukte het niet om dezelfde ‘buzz’ te creëren als Apple, met significant dalende verkopen in 2009 als gevolg. Microsoft heeft ook een poging gedaan om een tabletcomputer te brengen, die direct zou concurreren met de iPad. Microsoft  besloot echter de stekker uit het project te halen voor het überhaupt op de markt kwam.

Eigen doelgroep hervinden

Met Zune is het nergens naar toe gegaan, de eigen tablet is dood en met de smartphones heeft Microsoft problemen zich stevig te positioneren in de markt. Consumenten blijven echter Office en Windows gebruiken. Als Microsoft zich op de beurs succesvol met Apple wil meten, moet het zijn eigen doelgroep hervinden en met nieuwe producten aanspreken.

De onderneming boekt nu vooral successen met serieuze applicaties voor bedrijven, scholen en andere zakelijke klanten. Er is veel te halen uit deze eigen commerciële doelgroep. Experts stellen daarbij dat Microsoft het niet alleen bij zijn corebusiness moet laten, maar simpelweg meer en sneller moet innoveren om competitief te blijven. Anders blijft groei altijd enkel aan de PC-markt gebonden. Zolang Microsoft geen heldere richting kiest en geen manieren vindt om te innoveren, blijft Apple dus voorop lopen.

Ook beweging in verkopen

Maar waar Apple op de beurs voorligt, blijft het met de winst- en omzetcijfers nog achter bij Microsoft. Microsoft haalde in 2009 een omzet van 58 miljard dollar en een winst van 14,6 miljard dollar. Apple volgde op afstand met een omzet van 36,5 miljard dollar en een winst van 5,7 miljard dollar.

Maar ook daar zit beweging in. Het afgelopen kwartaal schreef Microsoft een omzet van 14,5 miljard dollar en Apple van 13,5 miljard dollar. Beide groeien ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder: Microsoft met 6 procent en Apple met liefst 50 procent. Voor Microsoft betekent dit een stijging van de winst met 35 procent tot 4,01 miljard dollar. En voor Apple een winstgroei van 50 procent tot 3,07 miljard dollar. Apple is dus ook op het gebied van de bedrijfscijfers bezig met een inhaalslag.

Vertrouwen

De ontwikkelingen bij Apple bieden vertrouwen voor de toekomst. De iPad doet het beter dan verwacht, een nieuwe iPhone is op komst en het bedrijf heeft met slimme marketing en gevoel voor design en vernieuwing een grote schare trouwe fans aan zich weten te binden. Microsoft verloor juist vertrouwen de afgelopen tijd.

De berichten van Microsoft eerder deze week dat het zijn managementstructuur opschudt, maakten het er niet beter op. Robbie Bach gaat met pensioen. Zijn vertrek als hoofd van de divisie die verantwoordelijk is voor innovatieve producten als Xbox en Zune, maakte de tongen los. Bach was de man achter de jarenlange poging om Microsoft meer tot een bedreiging van Apple te maken. Dat hij daar mee stopt wordt opgevat als signaal dat zijn pogingen niet het gewenste resultaat opleveren. Geen prettig perspectief voor in elk geval de nabije toekomst.

Inschattingsfout

Ook laagdunkende uitlatingen van Bill Gates over de iPad, vlak voor de lancering in Amerika, deden het vertrouwen in Microsoft weinig goed. ‘Er is niks waarvan ik denk, dit hadden wij ook moeten doen’, zei de softwaremiljardair. In de eerste maand gleden echter meer dan een miljoen exemplaren over de toonbank. Een kapitale inschattingsfout van Gates of slaat Jobs de plank dit keer mis?

Het is ondanks het beginsucces van de iPad namelijk de vraag of de Apple-oprichter de kracht van de tabletcomputer voor de toekomst goed inschat. Ontpopt het product zich tot een ‘must have’ of tot een ‘like to have’?  De iPad is in elk geval uniek, omdat het een nieuw marktsegment creëert tussen de mobiele telefoon en de laptop. Maar is daar behoefte aan?

iPad revolutie?

Applicatie-ontwerpers, boekuitgeverijen en nieuwsmedia kijken vol spanning of de ontwikkeling een revolutie gaat ontketenen. Men is voorzichtig. Krijgt Gates gelijk met zijn opvatting over de iPad? Dergelijke voorspellingen zijn moeilijk te peilen. Gates zat er ook naast met zijn inzet op de smartphone. 'Daar hebben we niet hoog genoeg gemikt', zei hij recent.

In de jaren 80 voerde AT&T een toonaangevend onderzoek uit naar de potentie van de mobiele telefoniemarkt in de Verenigde Staten. Het voorspelde dat hooguit een paar honderdduizend mensen een mobiele telefoon zouden kopen. Nu heeft iedereen er een. Staat dat te gebeuren met de iPad? Of is het slechts een hype?

Voorstanders roemen de mogelijkheden voor een brede doelgroep, zien succes voor alle leeftijden. Maar de iPad kan ook gaan kannibaliseren op pc’s, die veel mensen slechts hebben voor eenvoudig tekstverwerken, mailen en surfen op het internet. En dat is een grote groep.

Beurswaarde

De huidige successen van Apple drijven voor een groot deel op de iPhone. Als de iPad aan het succes van de smartphone kan tippen, zal dat de beurswaarde van het bedrijf een verdere boost geven. De koers van het aandeel Apple is de afgelopen maanden zo goed als verdubbeld, waar Microsoft een koersstijging van 27 procent toucheerde. De aandelen van Apple zijn in het afgelopen decennium tien keer zoveel waard geworden, met dank aan de populaire gadgets. Microsoft’s beurswaarde kalft over de jaren alleen maar af. In 2000 was het nog 400 miljard dollar, een groot verschil met de 227,9 miljard van nu.  

Analisten zijn vol optimisme over de toekomst van Apple. Na Microsoft zou Google in het vizier komen. Maar het is nog wel de vraag hoe solide het bedrijf is. Weet het steeds opnieuw te vernieuwen en wat gebeurt er als Steve Jobs stopt?
 

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees ook het boek Innovatie & Succes of volg de training Out of the box denken