Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Vijf disruptieve manieren om V&D te redden

V&D kan overleven als het durft. Vijf disruptieve suggesties om het warenhuis te redden.

Veel bedrijven zijn door de crisis geraakt in hun kasstroom en hebben moeite om de stijgende lijn weer op te pakken. Vooral de retailers hebben het moeilijk, en V&D in het bijzonder. Hoe kan ons Hollands glorie overleven? Conceptbureau Dutchlabel heeft onlangs de denktank ‘A cup of concept’ opgericht, gespecialiseerd in disruptief, out-of-the-box denken. Deze denktank komt met de volgende 5 suggesties voor het noodlijdende warenhuis:

1. Digitaal pashokje

'Ik heb geen zin en tijd om urenlang alle rekken door te spitten op zoek naar leuke kleding. Waarom bestaat er geen digitaal pashokje dat scant wie ik ben, wat ik nodig heb, mijn lengte weet, kleur ogen, mijn kleur haar en mijn maten? En dat een digitaal kledingrek voor mij sorteert met de nieuwste mode die mij staat, mijn persoonlijkheid versterkt? En dat ook nog eens als een soort digitale aankleedpop de kleding in de spiegel toont. Dan hoef ik niet meer alles te passen, want dat is zó vermoeiend.

Het digitale pashokje kan in de winkel, maar kan ook op internet of bij de bushalte of metro worden gezet. Je brengt de winkel naar buiten op alle denkbare plekken waar je moet wachten. Zo kan de klant overal door de rekken van V&D heen scrollen. De paskamer geeft je ook suggesties over leuke, nieuwe combinaties waar je nog niet eerder aan hebt gedacht.

Het pashokje houdt bij wat je eerder hebt gekocht, heeft goed zicht op wat je leukt vindt en maakt een voorselectie van je favoriete kleding, maar ook andere producten die bij je levensstijl passen. De scan is persoonlijk en haakt direct in op de behoefte van jou als consument.

V&D wordt je persoonlijke coach en stylist! Dat geldt ook voor make-up en haar, helemaal afgestemd op jouw type en persoonlijkheid. En misschien haalt V&D de producten wel bij andere winkels weg. Al was het alleen maar om in jouw persoonlijke behoefte te voorzien.'

2. V&D, Voor & Door

'V&D is van iedereen. Dat DNA is V&D een beetje kwijtgeraakt, misschien onbewust. Daarom zou het goed zijn als iedereen weer een persoonlijke binding krijgt met V&D. In plaats van de website ‘Blij met V&D’ laten we de mensen echt meebeslissen over een deel van het assortiment. V&D wordt weer echt bijzonder en van iedereen.

Iedereen kan bijvoorbeeld een lievelingsproduct aandragen. In de winkel staat bij het product ook een ‘standing’ van de persoon die het product heeft aangedragen. Er wordt uitgelegd wie die persoon is en waarom het product zijn of haar lievelingsproduct is. Wellicht kan het publiek meebeslissen of het lievelingsproduct de winkelvloer haalt.

Er komt tevens een campagne met 'Voor & Door', waarbij de klanten zelf in de schijnwerpers staan en hun eigen product aanprijzen. Op de pui van het warenhuis worden filmpjes gebeamd van de mensen met hun lievelingsproduct. Omdat V&D een stukje van jou wordt, neem je je vrienden mee om even te gaan kijken. Als het product goed wordt verkocht krijg je als klant een percentage van de winst.

Zo word je klant en ondernemer en is V&D weer een beetje van de Nederlanders. De 'Voor & Door’ afdeling is ingericht als een soort ontdekkingswereld waar je op zoek gaat naar verrassing en het onverwachte.'

3. De V&3D-afdeling

'Op de 3D-afdeling zijn 3D-ontwerpers aan het werk. Alles op deze afdeling is 3D geprint van kleding tot lampen en huisraad. Je kunt fashion en producten customizen naar je eigen smaak.'

4. Voor & Door verbetert de wereld

'Voor & Door kan ook ingezet worden voor een betere samenleving. Op het labeltje van alle huismerken wordt een foto van de maker van het product getoond, zijn naam en achtergrondinformatie. Voor elk 'Voor & Door' product moet de klant één euro extra betalen wat direct toekomt aan de maker om zo onderbetaling door tussenleveranciers in de industrie tegen te gaan.

Bovendien krijg je dan een band met degene die je product heeft gemaakt. Het huismerk van V&D zou hiermee een flink statement kunnen maken en de klant helpt mee de wereld een beetje beter en mooier te maken.'

5. De afdeling “Voor de wereld & Door jou”

'Er kan ook een speciaal label komen met 'Voor de wereld & Door jou'. Als je producten koopt op deze afdeling zorg je ervoor dat je meehelpt om wereldproblemen op te lossen.

Door origineel Noordpoolijs te kopen help je mee om het poolijs niet verder te laten wegsmelten door de klimaatverandering. Leg het ijs in je vriesvak en wacht op betere tijden. Je kunt ook een naaimachine kopen voor 33 euro. De naaimachine schenk je aan een vrouwelijke ondernemer in Azië die er Sari’s van kan maken en zo een eigen bedrijf kan starten.

Er zijn boten te koop van bootvluchtelingen uit Syrië, zodat zij met het geld een nieuwe start kunnen maken in een nieuw land. Op deze afdeling liggen ook sneakers van Adidas die gemaakt zijn van visnetten om zo het plastic afval uit de oceanen te verminderen.

Je kunt er een bril kopen met een bepaalde sterkte voor een meisje in Afrika dat een nieuwe bril nodig heeft. De foto van het meisje en de uitleg staat erbij vermeld.

Maar de afdeling biedt ook leerboeken voor kinderen in ontwikkelingslanden die het niet kunnen betalen. Of een waterfilter voor schoon water in Afrika. En voor jezelf een potje met mos of een zuurstofrijke plant voor schone lucht voor in je eigen huis.

De gehele V&D staat in het teken van schone lucht als zijnde de nieuwe longen van de stad doordat er mos op het dak ligt en schone luchtfilters in de gehele V&D. Een dagje V&D is als een middag wandelen in een bos.'

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Vernieuwen vanuit het DNA

Bedrijven van de toekomst brengen vernieuwing, zijn in staat hun DNA te koppelen aan de latente behoeften van doelgroepen en megatrends. En ze lossen een relevant maatschappelijk probleem op waardoor van grote betekenis voor de samenleving zijn. Zo moet ook V&D naar zijn toekomst kijken, raadt 'A cup of concept' aan.