Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Verizon koopt Yahoo, Tim Armstrong nieuwe ceo

Eric Schmidt (Google) vindt Tim Armstrong een van de 'meest inspiratievolle salesmensen ooit'. Nu moet hij Yahoo gaan redden.

Verizon, het grootste telecombedrijf van de VS, telt 4,83 miljard dollar (bijna 4,4 miljard euro) neer voor Yahoo. Aan Tim Armstrong, voormalig salesdirecteur bij Google, de schone taak om de business van Yahoo een nieuwe 'boost' te geven. Het merk Yahoo (acroniem voor Yet Another Hierarchical Officious Oracle) blijft bestaan en zal geïntegreerd worden met AOL, de voormalige internetprovider die vorig jaar voor 4,4 miljard dollar werd gekocht door Verizon van Time Warner. In het eerste kwartaal van 2017 moet de deal formeel gesloten worden.

Cijfers Yahoo

Enkele cijfers van Yahoo op een rij:

  • 1 miljard actieve gebruikers van het platform (email, nieuws, finance etc.)
  • 600 miljoen mobiele gebruikers per maand
  • 225 miljoen actieve emailgebruikers
  • De aandelen van Yahoo in Alibaba en Yahoo Japan, met een geschatte waarde van 44 miljard dollar, worden in een apart investeringsvehikel gestopt.

Tim Armstrong

Tim Armstrong (1971), de huidige ceo van AOL, zal leiding gaan geven aan Yahoo. De ceo-positie bij Yahoo is een niet te benijden positie. De lijst van gevallen ceo's is lang met onder meer Carol Bartz, Scott Thompson en nu dus Marissa Mayer. Mayer zegt in deze afscheidsbrief voorlopig nog wel aan te willen blijven om het integratieproces te ondersteunen.

Advertenties

Iedereen is het erover eens: het wordt voor Armstrong een hele kluif om met Yahoo, ooit opgericht in 1997 als een soort index van websites, anno 2016 winst te maken. Google en Facebook domineren de online advertentiemarkt, waarvan het aandeel van Yahoo elk jaar slonk. Met de emailservice en contentdiensten (finance, sport) wordt steeds minder omzet gedraaid. Ook Flickr en Tumblr zijn niet bepaald succesvol te noemen, alle verwachtingen ten spijt.

Het mes erin

Armstrong zal eerst gaan bezuinigen om de kosten laag te houden. Ook gaat hij zijn salesteam en zijn invloedrijke netwerk aan het werk zetten om meer (online) advertenties te verkopen, zo is de verwachting van marktvolgers. Armstrong, ooit begonnen als journalist maar langzaam het salesvak ingerold, viel op bij Google, waar hij het schopte tot eindverantwoordelijk voor de sales.

Direct sales

Eric Schmidt van Google zei over hem: hij is een van de meeste inspiratievolle salesmensen waar ik mee samen heb gewerkt. Zijn kracht: zijn team van meer dan 1.000 salesmensen bij Google werkte nauw samen met advertentie – en mediabureaus en hun klanten. Bekend wapenfeit is dat hij zijn salesmensen gewoon een weekje bij een grote klant als Procter & Gamble liet werken. Zo wisten ze precies waar de klant behoefte aan had en wie er over het advertentiebudget ging. Armstrong krijgt het voor elkaar.

Van email naar content

Het succes wordt ook door anderen (door 'oude economie'-bedrijven aan de Oostkust) opgemerkt. Eind 2009 wordt hij door Jeff Bewkes, de ceo van Time Warner, uitgenodigd voor een gesprek in hartje Manhattan. Of hij interesse had in de ceo positie van AOL. Bewkes wist: hij heef genoeg bij Google verdiend, maar misschien dat hij als salesman gewoon de uitdaging mist om zich verder te ontwikkelen in een door technologie gedomineerde werkomgeving. Maar waarom zou hij de rijzende ster Google inruilen voor een zinkend schip als AOL? Maar Armstrong zag genoeg uitdaging en hapte binnen amper twee weken toe. Bij AOL voerde hij een aantal vernieuwingen toe, volgens dit stuk in de New Yorker:

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
  • Meer focus op content met investeringen in de Huffington Post, Techcrunch, Engadget en AOL.com.
  • Minder advertentieplekken online, die tegen een hogere prijs verkocht worden
  • Het invoeren van zogenaamde 'alert' vergaderingen. Dat de emaildienst van AOL steeds minder gebruikt werd, boeide het personeel van AOL niet. Dat verbaasde hem zeer, waar met een 'alert' vergadering verandering moest brengen.

Scepsis

Of Armstrong het lukt om Yahoo uit het slop te krijgen, is de grote vraag. Marktvolgers hebben de deal met de nodige scepsis ontvangen. Commentator Jessica Lessin zegt de blog The Information: 'Een bedrijf groeit niet door enkel op kosten te besparen. Groei komt enkel van innovatie en/of disruptie.' Ook zijn de resultaten van Armstrong niet na te gaan. De resultaten van AOL (en nu ook Yahoo) worden op de resultaten van Verizon geveegd.
 

Foto boven: Flickr.com