Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Vanderlande: van machinefabriekje tot wereldmarktleider

Foto: Jorn van Eck

In 1949 begon Eddie van der Lande in Veghel zijn machinefabriek. 65 jaar later is het een wereldconcern. Hoe lukte dat?

Dit jaar is het 65-jarig jubileumfeest voor Vanderlande. Maar vorig jaar beleefde de wereldmarktleider in bagagesystemen en distributiecentra al een ‘doorbraakjaar’, aldus ceo Goof Hamers. ‘We hebben de periode van crisis min of meer afgesloten, we hebben een grote omzet gehaald in services, we hebben de board uitgebreid, de pijplijn is goed gevuld. we zijn nummer 1 geworden in de voor ons belangrijke markt van post & parcel, en we hebben echt een positie weten op te bouwen in de warehousemarkt.’

Fijn jaar

Ja, het was een fijn jaar, zo vlak voor het 65-jarig jubileum. En er zit nog meer in het vat, volgens Hamers. ‘We gaan de komende jaren 10 tot 20 procent groeien’, zegt hij. ‘De producten zijn er, de markten zijn er. Het moet nu alleen nog gebeuren.’

  • Lees hier het hele interview met Goof Hamers

Maar er is ook feest. Een groot personeelsfeest is gepland, een open dag en een seminar voor externen. Het is dan ook niet niets, 65 jaar machines bouwen in Brabant. ‘Het is echt het eukste bedrijf dat ik ken’, zegt Hamers. ‘Het is de grote wereld van luchthavens en distributiecentra. Dat is toch prachtig?’

Meer dan 600 vliegvelden

Vanderlande, voorheen Vanderlande Industries, ontwikkelt, produceert en implementeert geautomatiseerde transportsystemen. Lopende banden, zeg maar. Het bedrijf is het bekendst van de bagagesystemen. Meer dan 600 vliegvelden in de wereld gebruiken systemen van het Veghelse bedrijf. Daarnaast is het sterk in warehouse, post & parcel: de markt van postbedrijven, maar ook van distributiecentra van bijvoorbeeld grote e-commercepartijen. Met een omzet van ruim 750 miljoen euro is het wereldwijd 1 van de 5 grootste bedrijven in de branche, en op het gebied van bagageafhandeling en de post- en pakketmarkt zelfs marktleider.

Heathrow

Bekijk hier hoe de bagageverwerking op Heathrow verloopt. ‘Als je vroeger je koffer wilde kwijtraken, dan moest je langs Heathrow gaan’, grapte Hamers bij de uitreiking van de Maakindustrie-100. ‘Maar nu is de betrouwbaarheid bijna 100 procent.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hoogtepunten

Hoe is het zo gekomen? De geschiedenis van Vanderlande, in vier fases: