Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Unilever en Danone nemen duurzaamheid serieus, maar zijn uitzonderingen

Slechts een aantal grote corporates in de fast moving consumer goods zijn echt serieus met duurzaamheid bezig. Amerikaanse multinationals scoren veruit het laagste, zo blijkt uit onderzoek.

Duurzaamheid FMG bedrijven
Foto: Ancca

Grote bedrijven ontkomen er niet aan om in hun jaarverslag en op hun website aandacht te besteden aan duurzaamheid. Wat doen ze om hun ecologische voetafdruk te verbeteren? Hoe zorgen ze voor minder waterverbruik? Hoewel in de teksten vaak veel initiatieven worden genoemd, is de werkelijkheid een stuk minder fraai. Van de tien grootste consumentenmerken ter wereld op het terrein van niet-duurzame goederen (Fast moving Consumer Goods), is 60 procent er niet in geslaagd om emissies van koolstofdioxide naar beneden te brengen. Dat meldt onderzoeksbureau CDP in een nieuw rapport.

Een paar bedrijven vormen een positieve uitzondering. Danone maakt op het gebied van voeding echt stappen in de richting van verdere verduurzaming van de productie, evenals Unilever op het gebied van persoonlijke verzorging. Danone scoort hoog op het besparen en reinigen van water dat bij de productie wordt gebruikt. Unilever probeert het gebruik van palmolie uit te bannen.

Nestlé, L’Oreal en brouwer AB Inbev zijn andere bedrijven die verduurzamen. Slecht scoren Proctor & Gamble, Kraft Heinz en Mondelez. Ook Coca Cola behoort tot de onderste regionen, maar is volgens de onderzoekers op dit moment wel bezig de omslag te maken.

Greenwashing door overnames

Met name millennials houden in hun koopgedrag wel degelijk rekening met het duurzame imago van een bedrijf. Om deze groep te bedienen, worden ‘groene merken’ in de markt gezet of opgekocht. Driekwart van de door CDP onderzochte bedrijven heeft dit de afgelopen jaren gedaan. Echter, het gaat vaak om een strategische marketing gedreven aankoop, want het heeft meestal geen effect op de duurzame prestaties van de grote merken binnen het portfolio.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Opvallend is verder dat Europese bedrijven verduurzaming een stuk serieuzer lijken te nemen dan hun Amerikaanse collega’s. Voor de kritische consument valt er in elk geval wel te kiezen. Het onderzoek rept alleen over de duurzame scores van de bedrijven in 2017 als geheel, niet van de individuele merken. Maar op basis daarvan zou de bewuste consument beter Jupiler kunnen drinken dan Heineken, Pepsi in plaats van Coca-Cola en koopt hij chocola van Nestlé in plaats van Milka. De onderzoekers keken bij het samenstellen van de ranking naar verschillende factoren, zoals waterverbruik, vervoer maar ook openheid van zaken en doelstellingen ten aanzien van CO2-reductie.

Meest duurzame bedrijven in de voedingsindustrie

Ranking Bedrijf Marktkapitalisatie (in dollars) Land
1 Danone 53 miljard Frankrijk
2 Nestlé 250 mld. Zwitserland
3 AB Inbev 194 mld. België
4 PepsiCo 156 mld. USA
5 Diageo 87 mld. Verenigd Koninkrijk
6 Heineken 58 mld. Nederland
7 Coca-Cola Company 193 mld. USA
8 Mondelez 62 mld. USA
9 Kraft Heinz 74 mld. USA

Meest duurzame bedrijven in de persoonlijke verzorging

Ranking Bedrijf Marktkapitalisatie (in dollars) Land
1 Unilever 161 mld. Nederland / Verenigd Koninkrijk
2 L’Oréal 130 mld. Frankrijk
3 Colgate-Palmolive 58 mld. USA
4 Henkel 51 mld. Duitsland
5 Reckitt Benckiser 60 mld. Verenigd Koninkrlijk
6 Proctor & Gamble 207 USA
7 Estée Lauder 51 USA