Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

TU Delft: ‘Drones nemen hoge vlucht, maar niet met pakketten’

Pakketten bezorgen via drones. Een leuke marketingniche, maar geen robuuste business case, aldus dronespecialist Joris Melkert.

Post – en pakketbedrijven experimenteren steeds vaker met pakketbezorging via drones (zie onder). Maar in hoeverre zijn dit een interessante business-case? FedEx ceo Fred Smith zei al: ‘Drones kunnen maar acht minuten vliegen met vier blikjes bier’. Ir. Joris Melkert, docent luchtvaarttechniek aan de TU Delft, zet ook vraagtekens bij de initiatieven. 'Pakketten bezorgen via drones gaat in Nederland geen hoge vlucht nemen'.

Is bezorgen van pakketten met drones haalbaar?

'Drones gaan een hoge vlucht gaat nemen, maar niet in ons land om pakjes te bezorgen. In Nederland heeft het weinig zin omdat we een zeer dicht wegennet hebben. Ik kan me voorstellen dat je in noodgevallen medicatie kunt sturen naar meer afgelegen gebieden zoals de Waddeneilanden. DHL is bezig met een test in de Beierse Alpen, die onder een dik pak sneeuw liggen waardoor wegen niet meer te berijden zijn. Daar ligt de toepassing meer voor de hand. Of afgelegen boerderijen in Australië die lastig met een busje te bereiken zijn.

Qua wetgeving zitten er veel haken en ogen aan. In de VS is commercieel gebruik van drones verboden. Hoe zit dat in Nederland?

‘Nederland en Europa kennen voor commercieel gebruik vergelijkbare strenge wetgeving met de VS. Die zijn – gek genoeg – strenger dan de eisen aan particulier gebruik. Dus stel dat ik op de TU Delft een test wil doen, dan zijn de eisen strenger, dan dat ik thuis in het weekend met dezelfde drone zou spelen. Probleem bij particulier gebruik is dat er nauwelijks handhaving is. Dit weekend was ik bij een watersportevenement Friesland. Op meerdere plekken werd daar gevlogen met een drone. In de bebouwde kom en boven mensenmassa’s. De bestuurder had keurig netjes een hesje aan waarop stond: drone pilot, maar wat hij deed mag niet, maar niemand die hem daarop aansprak. Voor commercieel gebruik zal je ontheffingen moeten aanvragen.’

Er zijn zelfs anti-drones die andere drones moeten uitschakelen

FedEx ceo Fred Smith zei al: ‘Drones kunnen maar acht minuten vliegen met vier blikjes bier’. Ook nog een dure kwestie dus?

‘De verticale draagkracht die een drone nodig heeft om op te stijgen, maakt hem een stuk duurder. Ook elektrisch aangedreven drones zie ik voor grote hoeveelheden en grote afstanden geen hoge vlucht nemen bij drones. De energiedichtheid per kilo van kerosine, benzine en diesel is namelijk een stuk hoger dan van een moderne lithium-ion batterij. Dat verschil kan gaan tot een factor zestig’. Dan ligt het toepassen van een verbrandingsmotor meer voor de hand'.

Waarom experimenteren pakketbedrijven er dan mee?

‘Ik vermoed om te kijken of je als bedrijf niet de boot mist. Google en Facebook experimenteren met 24-uurs internet, de een met ballonnen en de ander met zonne-energie aangedreven vliegtuigen. Maar waarom? Het is de vraag Midden-Afrika op fulltime internet zit te wachten? Dus ik vermoed dat bedrijven willen laten zien dat ze met de toekomst bezig zijn.’

Voor welke toepassingen zijn drones wel handig?

‘Heel kleine drones, die een paar gram wegen zijn ideaal om te bespioneren of te inspecteren. Zo kan de brandweer ze gebruiken om te kijken binnenin brandende gebouwen voordat ze naar binnen gaan. Ook kun je ze gebruiken om inspecties en metingen aan schoorstenen en installaties te verrichten. Denk ook aan het signaleren van mogelijke branden op de Veluwe. Een drone met behulp van een warmtebeeldcamera kan een alert uitsturen naar de brandweer. Die kan dan veel eerder ter plekke zijn. Het leger kan militaire drones gebruiken om terroristen op te zoeken en uit te schakelen. Er zijn zelfs anti-drones die andere drones moeten uitschakelen’.

Dit doen post- en pakketbedrijven met drones

PostNL

Woordvoerder Dick Kors zegt in een reactie tegen MT dat PostNL geen plannen heeft om met drones pakketten te bezorgen. 'Daarvoor heeft Nederland een te fijnmazig transportnetwerk. Voor ons heeft het op dit moment geen toegevoegde waarde’.

DHL

DHL bezorgt o.a. medische pakketten per drone op het Duitse Waddeneiland Juist. Begin dit jaar werd bekend dat Deutsche Post, het moederbedrijf achter DHL, dronevluchten vanwege winterweer heeft moeten staken. Het gaat om een drone die pakketten tot 2 kilogram voor enkele kilometers kan vervoeren. Lokale overheden zijn overtuigd om een aantal testvluchten te ondernemen, maar deze heeft het bedrijf geannuleerd. Volgens bestuurder Jürgen Gerdes is dronebezorging ‘niet langer een niche in de nabije toekomst.’

UPS

UPS maakte deze week bekend acht ton in Zipline te investeren, een start-up in dronetechnieken. Met de techniek van Zipline wordt het voor UPS een stuk gemakkelijker om via drones medicijnen te bezorgen op onbegaanbare plekken zoals Rwanda. UPS vindt de techniek interessant omdat er grote hoeveelheden praktijkinformatie wordt verzameld.

Amazon

De grootste online retailer van Europa test sinds 2013 de inzet van drones bij het bezorgen van pakketten.
Amazom Prime Air heeft een bezorgingsvergunning tot 2017.

Google

Google hoopt in 2017 met Google Project Wing een bezorgdienst te hebben.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.