Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Tony Crabbe: ‘We zijn medewerkers als machines gaan zien’

‘We zien mensen als machines en op de werkvloer gaat het om zoveel mogelijk productie’, zegt de Britse Tony Crabbe, bedrijfspsycholoog en auteur van de bestselller ‘Nooit meer te druk’. ‘Terwijl we in deze tijd juist de menselijke eigenschappen nodig hebben. Leiders moeten weer leren hoe ze mensen moeten managen.’

Tony Crabbe, timemanagement, druk, productiviteit, effectief
Foto: sharedstories

Dankzij de ontwikkeling van machines kunnen we meer produceren met minder mensen. ‘Sinds de Industriële Revolutie focussen we ons vooral op de vraag hoe we organisaties zo efficiënt mogelijk kunnen inrichten’, zegt Crabbe. ‘De logische volgende vraag was: hoe kunnen we mensen zo efficiënt mogelijk maken? Organisaties zijn hun medewerkers als machines gaan zien. Bij bedrijven met zo’n productiecultuur is er geen ruimte meer voor menselijke eigenschappen als samenwerking, vriendschap, creativiteit en verbeelding.’

Terwijl die eigenschappen juist in deze tijd zo hard nodig zijn. De meeste bedrijven zijn op dit moment volop bezig met de digitale transformatie. Het draait niet meer om zoveel mogelijk productie, maar om innovatie, creativiteit en betrokken medewerkers die aan een succesvolle organisatie willen bouwen. ‘Het machinemodel volstaat daarom niet meer’, zegt Crabbe. ‘Organisaties hebben menselijkheid nodig om deze transformatie goed door te komen. Van een organisatie met een machinemodel die focust op zoveel mogelijk productie, naar een organisatie die de menselijke eigenschappen optimaal benut. Laat medewerkers weer mensen zijn.’

Tijd en ruimte

Om de menselijkheid in medewerkers naar boven te krijgen is er tijd en ruimte nodig. Zo is het belangrijk om medewerkers regelmatig vrij te plannen van taken of productie en ze de tijd te geven voor tijd en creativiteit. ‘Schep daarnaast een omgeving waarin medewerkers zich veilig voelen om dingen uit te proberen, creativiteit ruim baan te geven en fouten te maken. Maakt een machine een fout, dan lossen we het zo op dat die fout nooit meer wordt gemaakt. Organisaties hebben daardoor de neiging gekregen om fouten te vermijden. Zoek risico’s juist op en leer van de gemaakte fouten, zo groeit de organisatie.’

Vriendschap op de werkvloer

Eén van de trends voor de komende jaren is volgens Crabbe de wedergeboorte van vriendschap op de werkvloer. ‘Maak ruimte voor vriendschap en het bouwen van communities.’ Want de beste samenwerkingen ontstaan wanneer mensen elkaar aardig vinden. Een community is daarnaast een krachtige motor van een verander- of innovatieprogramma. ‘Breng mensen samen, zodat ze een betekenisvolle relatie rondom een bepaald onderwerp of vraagstuk kunnen opbouwen.’

Ook meetings zouden we anders kunnen benaderen, die zien we  nu vaak als een verplichte bijeenkomst of een manier om informatie te vergaren. Terwijl het volgens Crabbe juist zou moeten gaan om inspiratie en creativiteit. Hoe halen we het beste uit elkaar en maken we onze ideeën nog beter? ‘Meetings moeten menselijker worden en meer in het teken staan van samenwerking en inspiratie. Het machinemodel biedt hier geen ruimte voor, dit model perst sowieso alle menselijkheid uit een organisatie.’

Technologie voor ons laten werken

De huidige technologieën stimuleren onze menselijke capaciteiten niet. ‘Ik ben niet anti-technologie, maar op dit moment ondermijnen de meeste apps ons menselijk zijn. Toch zie ik dit niet als een blijvende trend. De vraag die we onszelf moeten stellen is: hoe kan technologie ons versterken in de echte wereld?

Lees ook: ‘Stop met e-mailen, start met werken’

We zouden technologie moeten gebruiken om beter om te gaan met aandacht, relaties en menselijkheid.’ Denk bijvoorbeeld aan een sociaal netwerk, maar dan om in contact te komen met mensen binnen tweehonderd meter van je huis. Oftewel, technologie om echt contact in het dagelijks leven te stimuleren. Een ander goed voorbeeld is de fitbit, die helpt om gezonder te leven. ‘Neemt de vraag naar dit soort technologie toe en zien organisaties de noodzaak om menselijke eigenschappen te benutten, dan zullen techbedrijven daar vanzelf op inspelen en technologie ontwikkelen die ons helpt om te creëren, na te denken en te verbinden.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Menselijkheid omarmen

De digitale transformatie gaat zowel grote winnaars als verliezers opleveren. ‘Het grootste risico is dat bedrijven denken dat hun strategie of productiemodel nog steeds volstaat. Tot ze tegen een ‘klif’ botsen en ze merken dat ze te log zijn geworden om adequaat te reageren. De shift van een niet-mechanische organisatie naar een nieuwe werkwijze waar samenwerking, verbinding, verbeelding en innovatie centraal staan: het zal even duren om het aan te leren. Maar bedrijven die er niet in meegaan zullen langzaam uit elkaar brokkelen.’

Het is volgens Crabbe onbetwistbaar dat bedrijven de komende jaren de shift naar een menselijke organisatie moeten maken. ‘Geen enkel veranderprogramma zal succesvol worden, tenzij je de harten en gedachten van mensen weet te vangen. Willen we dat medewerkers hun best doen voor het bedrijf, dan moeten we hun menselijkheid omarmen.’