Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Tim Cook: ‘Een bedrijf moet een ziel hebben, net als een mens’

Een bedrijf zou een ziel moeten hebben, net als een mens, zei Tim Cook tijdens zijn eerste Nederlandse optreden ooit.

De Apple-ceo was in Nederland voor het Startup Fest Europe, dat dinsdag in een afgeladen Beurs van Berlage aftrapte met een introductie van startupkoningin Neelie Kroes (StartupDelta). "Wees dapper, laat jezelf zien en durft te dromen", spoort de voormalige eurocommissaris startups aan.

Pieter de Hooch

Kroes nam Cook maandagavond mee naar het Rijksmuseum, waar hun oog viel op een 17e eeuws schilderij van Pieter de Hooch. Kroes: "Je moet goed kijken, maar volgens mij zie je hier iemand met een iPhone", grapte Kroes.

Vragenvuur

Wat is eigenlijk Apples belangrijkste bijdrage aan start-ups, startte Kroes haar vragenvuur aan Cook. "iOS en de App Store", zegt de Apple-ceo, zonder te twijfelen. "Daarmee bied je je product in één keer aan in 150 landen." Hij ziet de App Store ook als manier om ondernemers te ontzorgen. "We helpen met techniek, marketing en sales, zodat de ondernemer zich kan richten op het product."

Internationale markt

Dat je bijna per definitie werkt voor een internationale markt, is een van de belangrijkste kenmerken van een hedendaagse start-up, vindt Cook. "Dat is het verschil met de winkel op de hoek; je verkoopt je product nu aan de hele wereld. Dus je moet veel meer culturele nuances leren kennen dan alleen die van de stad of het land waar je woont."

Inclusion

Ook voor Apple is culturele diversiteit daarom belangrijk. 'Inclusion' is zelfs essentieel onderdeel van het bedrijf, aldus Cook, die ook zegt dat overheden diversiteit moeten bevorden. Zoals een bedrijf meer waarden moet hebben, zegt hij. "Een bedrijf zou een ziel moeten hebben, net als een mens."

Vicieuze cirkel

En dan had hij nog wat tips in petto, ook voor toehoorder minister Kamp. Zoals: zorg ervoor dat je onderwijs op het hoogste niveau blijft. "En wij geloven dat coderen een taal is die ook op school verplicht zou moeten worden." Het (hoger) onderwijs moet wat Cook betreft "in direct contact" staan met bedrijfsleven. "Als je al die dingen goed doet, ontstaat een vicieuze cirkel die zorgt voor groei."

Gezondheidsapps

De App Store draait al een paar jaar, maar volgens Cook zitten apps pas in de beginfase (de 'early innings'). "Denk aan de grootste uitdagingen, zoals gezondheidszorg. Dat kan veel simpeler en efficiënter, met apps die ook het beste naar boven halen bij doktoren." Ook in het bedrijfsleven liggen volgens de Apple-ceo nog veel kansen voor app-makers.

Privacy is een recht

Over het besluit van Apple om de FBI zoveel mogelijk buiten de deur te houden en geen sleutel tot het encryptiesysteem van de iPhone te geven zegt Cook: ‘Privacy is een fundamenteel recht’. "Ons standpunt is vrij simpel: onze klanten vertrouwen erop dat wij hun privacy beschermen. Dat kan alleen maar met encryptie. Wij vinden dat wij niks mogen weten over jouw communicatie. Zie ons als de Fedex-bezorger. Wij leveren de boodschap geseald bij je af."

Uitlaat

Cook verlaat het podium met een aansporing voor ondernemers om zichzelf niet te veel op de borst te kloppen. "Don’t get full of yourself, don’t breath your own exhaust." Bedrijven die groter worden denken soms dat ze een nieuw product móeten hebben. "Maar dan komen compromissen en worden ze ingehaald. Of ze vinden zichzelf heel wat."

Steve Jobs

'Hongerig' blijven is het devies, zegt Cook met een verwijzing naar zijn voorganger Steve Jobs. "Zorg dat je niet wordt gedreven door geld, maar door het hogere doel van het bouwen van een geweldig product. Bouw je product vanwege je drive en passie."

Prins Constantijn als ambassadeur

Minister Henk Kamp had overigens ook nog wat nieuws te melden: Prins Constantijn volgt Neelie Kroes op als start-upambassadeur van Nederland.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dit verhaal verscheen ook bij de collega's van Sprout.