Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Tijd voor de mini-fabriek

De komende tien jaar staan in het teken van de mini-fabriek. Kleine bedrijven, gevestigd in garages of bedrijfsverzamelgebouwen, die alles maken, van auto’s tot fietsen tot meubilair.

In elke vorm en design die je maar wensen kan. Internet en nieuwe technologieën als 3d-printing maken het mogelijk snel met nieuwe producten naar de markt te gaan. Productievloeren en aanloopfinanciering zijn daarmee archetypen geworden van een oude economie, zegt Chris Anderson in het nieuwste nummer van Wired.

“Hardware neemt steeds meer de vorm aan van software”, zegt MIT-professor Eric von Hippel tegen Wired. Wereldwijde supply chains zijn schaalbaar geworden en kunnen daarmee zowel kleine als grote bedrijven bedienen.

De verandering komt door twee ontwikkelingen: de explosie van goedkope en krachtige prototyping toolsen de toenemende flexibiliteit van goedkope productiebedrijven in China. Door de economische crisis hebben bedrijven in China het roer omgegooid. Ze zijn flexibeler in hun toelatingsbeleid, staan open voor kleine hoeveelheden en hebben internet ontdekt als middel om snel en efficiënt met potentiële opdrachtgevers te communiceren. “As Chinese factories have envolved to handle small orders more effectively, full-scale manufacturing has opened up to all of us”, stelt Anderson.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Democratisering
Online innovatie is daarmee volledig gedemocratiseerd en een instrument geworden voor iedereen: een kleine uitvinder in Tietjerksteradeel en een bedrijf als Sony.
Zo startte de Amerikaan Jay Rogers enkele jaren geleden met Local Motors, een bedrijf dat open source auto’s bouwt, die door middel van crowdsourcing tot stand komen. In juni introduceert de ondernemer uit Wareham Massachusetts zijn Rally Fighter, een vijftigduizend dollar kostende off-road-auto, die overigens ook de weg op mag.

Prijsvraag
Rogers ontwierp de auto door middel van een prijsvraag. De winnaar was Sangho Kim, een dertigjarige designer die studeert aan de Art Center College of Design in Passadena. Kim wist een stoere body te ontwerpen en blijft eigenaar van het design. Rogers regelde dat via creative commons licenties.
Veiligheid regelde de Amerikaan via een samenwerking met Penske Automotive Group, die hem tevens hielpen aan contacten bij BMW voor een schone, maar krachtige dieselmotor. “Juist deze combinatie – laat de specialisten hun expertise inbrengen rondom veiligheid, prestaties en fabricage terwijl de community de onderdelen ontwerp – maakt dat crowdsourcing voor elk product werkt”, meent Anderson.