Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Theorie achter disruptieve innovatie klopt niet’

De theorie van Clayton Christensen over disruptieve innovatie slaat nergens op, zegt Jill Lepore.

De meeste grote ideeën hebben ook grote criticasters, maar niemand twijfelt over disruptieve innovatie. Dat schrijf Jill Lepore, professor Amerikaanse geschiedenis aan Harvard, in een artikel voor The New Yorker. Zij heeft zo haar bedenkingen, die ze uiteen zet in het verhaal. De samenvatting van haar kritiek luidt als volgt: 'Het is een theorie over de geschiedenis, gebaseerd op een diepgaande bezorgdheid over financiële ineenstorting, een apocalyptische angst voor globale verwoesting, en wankel bewijs.'

Wat is disruptieve innovatie?

De bedenker van disruptieve innovatie is Clayton Christensen, die in 1997 de bestseller 'The Innovator's Dilemma' uitbracht. In het verleden schreven we hierover het volgende: 'Disruptive innovation beschrijft een proces waarbij een dienst of product ‘onderin’ de markt, met simpele applicaties begint, waarna het schijnbaar ongemerkt naar boven in de markt beweegt, waarbij het uiteindelijk de gevestigde orde opzijzet. Volgens Christensen letten de meeste bedrijven te veel op innovaties die hun huidige positie beschermen, in plaats van goed te kijken naar wat het was waardoor ze historisch ooit succesvol zijn geworden. Dat opent als vanzelf de deur voor disruptive innovators, zegt hij. De mobiele telefoon, die in recordtempo de vaste lijn verdwong, is daarvan een goed voorbeeld.'

Enkele tegenargumenten van Lepore:

#1. Willekeurige voorbeelden

De voorbeelden die worden gebruikt als onderbouwing van de theorie zijn willekeurig bijelkaar geraapt, omdat Christensen de case studies zelf heeft gekozen, stelt de Lepore.

#2. Verkeerde voorbeelden

Sommige bedrijven die worden beschreven, werden helemaal geen slachtoffer van disruptieve innovaties, zeker niet op de lange termijn. Na jarenlange consolidatie in de markt zijn de winnaars in de hard disk-industrie bijvoorbeeld juist de spelers die goed zijn geweest in incrementele verbeteringen, of ze nu wel of niet de eerste waren met een bepaald format. 

#3. Disruptieve innovatie is niet altijd goed

'Toen de financiele dienstverleningsindustrie op disruptieve wijze innoveerde, zorgde het voor een wereldwijde financiele crisis', schrijft Lepore.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#4. Disruptie is niet te voorspellen

Christensen zelf zegt dat de theorie achter disruptie zorgt voor voorspellingen die redelijk accuraat zijn, Lepore zegt dat dit vooral komt omdat sommige ontwikkelingen achteraf gezien als disruptie overkomen. 'Disruptieve innovatie kan pas op betrouwbare wijze worden vastgesteld after the fact.'

#5. Verandering kan je niet verklaren

Disruptieve innovatie is een theorie die uitlegt waarom het fout gaat met bedrijven. Niets meer en niets minder, vindt Lepore. 'Het geeft geen uitleg van verandering, het is geen natuurwet. Het maakt een zeer slechte profeet.'

Meer over innovatie?